۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

شورای دانش آموزی و " هویت صنفی "


شورای دانش آموزی و " هویت صنفی "







شورای دانش آموزی و " هویت صنفی "

یکی از ارکان مدرسه که متاسفانه با گذشت حدود 10 سال از شکل گیری آن هنوز جایگاه واقعی خود را در میان دانش آموزان و ارکان دیگر مدرسه پیدا نکرده است " شورای دانش آموزی " است .
ایده تشکیل این شورا در زمان آقای خاتمی مطرح و توسط وزیر وقت آقای مظفر جهت اجرا به مدارس ابلاغ گردید .

با این که فلسفه تشکیل این شورا منبعث از روح کلی اجتماع( در آموزه های دولت آقای خاتمی متجلی گردید و عبارت بودند از : " تمركز زدايي- جلب مشاركت -واگذاري اختيارات-انعطاف پذيري در برنامه ها ")بوده است اما روند اجرا و گذشت زمان نشان داده است که شورای دانش آموزی هنوز نتوانسته است در جهت جامه عمل پوشیدن به ایده " مدرسه محوری " حرکت کند .

اگرچه تاکنون پژوهش و یا کار میدانی صحت این ادعا و یا تئوری را اثبات نکرده است اما مشاهده وضعیت و جایگاه این شورا در اکثر مدارس می تواند برخی از حقایق را روشن نماید .

اهداف تشکیل این شورا چنین بیان شده است :

" به منظور مشاركت دانش آموزان در امور مربوط به مسائل آموزشي-پرورشي-انظباتي و ايجاد ارتباط صحيح و مستقيم بين دانش آموزان و اولياي مدرسه شوراي دانش آموزي تشكيل گرديده است.اهداف تفضيلي اين شورا به شرح زير است:

تحكيم وتعميق ارشها و باورهاي ديني

ارج نهادن به شخصيت و كرامت دانش آموزان و تقويت خود باوري و اعتماد به نفس در آنان

استفاده از نقطه نظرات دانش آموزان در امور مختلف مدرسه

تسهيل در حسن اجراي برنامه هاي آموزشي و پرورشي و امور اجرايي مدارس از طريق واگذاري مسئوليت به آنان

زمينه سازي براي آموزش و ارتقاء سطح فرهنگي -اجتماعي و سياسي دانش آموزان براي حضور بهتر و موثرتر آنان در همه عرصه هاي اجتماعي

توسعه قدرت تصميم گيري و بهبود نظام آن از طريق مشاركت دانش آموزان

ايجاد بستر مناسب جهت تعامل فكر و انديشه و نظرات دانش آموزان با مسئولين در فرايند آموزش و پرورش

علی رغم تدوین اهدافی با چشم انداز و استراتژی علمی و به روز آن ، به نظر نمی رسد که شوراهای دانش آموزی در عملکرد خود موفق و یا موثر بوده باشند .

شاید بتوان گفت که روزمرگی ریشه دوانده در سایر ارکان مدرسه که توسط سطوح بالا تقویت و مزمن می گردد به این شورا نیز سرایت کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است .

اما نکته مهم دیگر ، این است که فضای اعتراضی و التهابی موجود در جامعه شکل گرفته پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، کارکرد و رویکرد این شورا را تحت تاثیر قرار داده است .

نمونه آن را می توان در " مدرسه واعظ طبسی مشهد " مشاهده کرد !

« دانش‌اموزان مدرسه واعظ طبسی در مشهد، در انتخابات شورای دانش‌آموزی به میرحسین موسوی رای دادند!

مدرسه راهنمایی امام رضا در مشهد وابسته به آستان قدس رضوی که زیر نظر مستقیم عباس واعظ طبسی نماینده رهبری اداره می‌شود، شاهد رویدادی بی‌نظیر بود.

به گزارش پژواک، به گفته یکی از معلمان راهنما ( مشاور) در این مدرسه، امروز این مدرسه 630 نفری برای انتخاب شورای دانش آموزی حال و هوایی دیگر داشت که با یک نتیجه غیر قابل باور، اولیای مدرسه را غافل گیر کرد.
در جریان این رای گیری دانش آموزان این مدرسه راهنمایی در میان بهت مربیان به جای اینکه به همشاگردیان خود رای دهند ؛452 برگه از مجموع 598 رای ماخوذه را به نام میرحسین موسوی پر کرده و تحویل دادند.

مدیر و معاونین مدرسه و در راس آنان مسئول بسیج مدرسه که هم دست و پای خود را گم کرده بودند و هم به شدت عصبانی بودند با برخی از بچه ها برخورد فیزیکی کرده و والدین این کودکان را به مدرسه احضار نمودند.

در در ساعت آخر مدرسه هم 2 نفر از حراست اداره کل به مدرسه آمدند و برگه های رای را با گزارش مبسوطی با خود بردند . »
منبع : http://www.mowjcamp.com/article/id/51313


نمونه دیگر آن در یکی از دبیرستان ناحیه 3 کرج بوده است که در رای گیری آقای میر حسین موسوی بالاترین رای را در میان دانش آموزان کسب نموده است !

شاید شکل گیری این مساله نشان از حساسیت و تربیت سیاسی دانش آموزان نسبت به مسائل پیرامونی و محیطی باشد اما مهم این است که دانش آموزان باید این شورا را جدی گرفته و از طریق سازوکار تعریف شده در این شورا   "هویت صنفی " مشخص و مبتنی بر یک تئوری آینده نگر برای خود تدوین کنند .

اگر چنین ظرفی شکل بگیرد سایر ارکان مدرسه تحت تاثیر محوری به نام " دانش آموز " قرار خواهد گرفت و دیگر شورای دانش آموزی مانند سایر ارکان مدرسه یک رکن فرمایشی نخواهد بود !

دانش آموزان به علت داشتن پتانسیل بالا برای " تغییر " قادر به انجام چنین ایده ای هستند .
دانش آموزان امروز ، کارگردانان فردای جامعه هستند و " اعتراض " بدون داشتن زمینه خودآگاهی فردی و اجتماعی ممکن است در نهایت به " تنفر کور " مبدل گردد و مباد از آن روزی که بخواهد این دور باطل دوباره تکرار گردد ...


اگر بخواهند ...


۴ نظر:

Unknown گفت...

سلام
مبارک است
ان شالله موفق باشید

میلاد زیبایی گفت...

سلام آقای پورسلیمان :
بسیار خوشحالم که شما رو بعد از مدت ها زیارت می کنم.
آقای پورسلیمان چرا سخن معلم تو بلاگفا رو به روز نمی کنید ؟
خیلی خوشحال شدم رستی نگفتید که آدرس منو چطوری پیدا کردید؟

سخن معلم گفت...

جناب آقای کرمانشاهی
مدیر محترم وبلاگ " تقریرات "
سلام
از لطف و محبت شما سپاسگزارم.
سبز و پیروز و پایدار باشید.

سخن معلم گفت...

دوست من
میلاد
سلام
پیدا کردن شما کار سختی نبود !
در مورد سوالت ، مطلب " سخن معلم و مقوله امنیت " را در همین وبلاگ بخوان ...
شما را لینک کردم .
سبز و پیروز و پایدار باشید.