۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

در حاشیه سخنان رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ...دستور به جای تحلیل و یا تعلیل !


در حاشیه سخنان رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ...


یکی از روش هایی که در دولت نهم برای حل مسائل و به صورت غالب به کار گرفته شد استفاده از روش " دستور " بود.
به جای تحلیل و یا تعلیل معضلات و یافتن راه حل منطقی و عقلانی برای برطرف کردن مشکل ، سعی شد که در وهله اول با پاک کردن اصل مساله ، کل آن به فراموشی سپرده شود !
چنان چه این روش جواب نداد سعی شد با تحکم و دستور و به صورت یک طرفه ، حل مساله شود .
البته این فرآیند شاید به دلیل آن باشد که کارگردانان دولت نهم و حال حاضر اکثرا از روحیه نظامی و پادگانی برخوردار بوده و هستند و احتمالا فرصت کافی برای ریشه یابی مسائل را نیز ندارند !
به عنوان مثال ، محیط مدرسه را یک محیط پادگانی فرض کردند . در پادگان اعتراض و انتقاد جایگاهی ندارد و تمرد از دستور به شدیدترین وجه سرکوب می شود .
مهم اصل فرمانبرداری زیردستان از فرادستان است و دیگر هیچ !
در حالی که تقریبا در هیچ یک از نظام های آموزشی جهان ، استفاده از دوربین های مدار بسته جایگاهی ندارد اما به راحتی و بدون کم ترین مخالفت این کار را در آموزش و پرورش پیاده کردند !
این جا را بخوانید :
« برای حفاظت فیزیکی از محیط مدرسه
نصب دوربین در مدارس قانونی شد
بالاخره بحث در خصوص بودن یا نبودن دوربین در مدارس به نتیجه رسید و دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش، نصب دوربین‌های مدار بسته در کلاس‌های درس به ویژه مدارس دخترانه ممنوع و فقط در راهروها و حیاط مدرسه مجاز است.
به گزارش شبکه ایران، "مهدی نوید ادهم" در جمع خبرنگاران گفت: کار گروهی با دستور وزیر وقت آموزش و پرورش تشکیل و درباره نحوه استفاده از دوربین‌های مدار بسته در مدارس جلساتی برگزار شد.
وی افزود: در این جلسات دیدگاههای کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش درباره استفاده از دوربین های مدار بسته نقد و بررسی شد و موافقان و مخالفان دیدگاههای خود را مطرح کردند.
وی گفت: بعضی از کارشناسان استفاده از دوربین‌های مدار بسته را برای حراست و حفاظت فیزیکی از محیط مدرسه قابل قبول می‌دانند اما گروهی معتقدند حضور دوربین در مدرسه و بخصوص کلاس درس فضای طبیعی تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نوید ادهم تصریح کرد: این کار گروه هنوز برای استفاده از دوربین‌های مدار بسته در مدارس تصمیم قطعی نگرفته است ولی براساس مصوبات قبلی آموزش و پرورش استفاده از دوربین‌های مدار بسته در کلاس‌های درس ممنوع و فقط برای حفاظت فیزیکی از محیط مدرسه در راهروها و حیاط مدرسه مجاز است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین از منتفی شدن تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنج شنبه خبر داد ». *
یا در مثالی دیگر ، سرانه مدارس را در یک سال ندادند و یا با تاخیر زیاد پرداخت شد اما از سوی دیگر عنوان کردند که هیچ مدرسه ای حق دریافت وجه را از اولیاء دانش آموزان ندارد و برای خالی نبودن عریضه و دور زدن قانون عنوان کردند که پرداخت وجه به صورت اختیاری اشکالی ندارد !
حکایت اعتراض معلمان در این دولت نسبت به حقوق قانونی و نحوه برخورد با آن ها نیز برای همگان مشخص است و شاید نیازی به توضیح نداشته باشد ...
اما اخیرا رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران از کار مدیران مدارس انتقاد کرده و گفته است که آن ها نباید فقط به فکر تعمیر مدرسه باشند بلکه آن ها باید به تربیت دانش آموزان البته با شرایطی که مد نظر ایشان است اقدام کنند !
این جا را بخوانید :
« به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، زكريا يازرلو در نشست با معاونان و كارشناس مسئولان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران كه ديروز در سالن امام خميني(ره) اين سازمان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش شهر تهران يك راه را جست‌وجو مي‌كند و آن تربيت فراگيرندگان و شهرونداني است كه قدرت حضور و ظهور را در جامعه دانش‌بنيان با هويت ايراني و اسلامي داشته باشند. وي اضافه كرد: براي رسيدن به جامعه دانش‌بنيان بايد كليه مدارس شهر تهران مدارس برتر و كليه ادارات آموزش و پرورش شهر تهران از ادارات برتر باشند. يازرلو ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران 3 سياست اجرايي اعم از برنامه‌هاي جامع، اصلي و فراگير، توليد فرآورده‌هاي ناب را براي سال تحصيلي جديد دنبال خواهد كرد. وي افزود: نخستين راهبردي كه در آموزش و پرورش شهر تهران طراحي و تدوين شده است، استفاده از بهينه‌ترين و به هنگام‌ترين استراتژي‌ها در اين سازمان است. رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: جايگاه مدارس شهر تهران بايد ترميم و نوع نگاه جامعه به اين موضوع بايد بازتوليد شود چرا كه جايگاه فعلي آموزش و پرورش در شهر تهران زيبنده شهروندان تهراني نيست و هر كدام از ما بايد اين ظرفيت را داشته باشيم كه اگر نمي‌توانيم درست كار كنيم، كنار بكشيم. وي اضافه كرد: معاونان سازمان آموزش و پرورش بايد به كارشناس مسئولان خود در مناطق و مدارس اعلام كنند كه اگر نمي‌توانند كارهاي اجرايي را به طور مطلوب انجام دهند، افرادي مؤثر و خلاق جايگزين آنها شوند. يازرلو ادامه داد: اين سازمان به ادارات و مدارسي نيازمند است كه ويژگي‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند؛ در كلاس جهاني بلكه در طراز انقلاب اسلامي ايران باشند، نيازهاي جامعه انقلاب اسلامي را به بهترين وجه برآورده كنند، سرآمد ادارات ديگر باشند و در فضاي رقابتي جامعه جهاني، براي توسعه، ماندگاري، برتري، سامانه‌هاي كارآمد، خدمات اثربخشي و پيامدهاي مقبول ذي‌نفعان خويش را به ارمغان بياورند. رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مسئولان دوره دبيرستان و پيش‌دانشگاهي آموزش و پرورش شهر تهران بايد از همين زمان به فكر نتايج كنكور 89 باشند و بايد بتوانند رتبه‌هاي تك رقمي و 2 رقمي كنكور را به دانش‌آموزان شهر تهران اختصاص دهند. وي گفت: مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران بايد به اين امر توجه داشته باشند كه كار اصلي مديران، تعمير ديوار مدرسه نيست بلكه آنها بايد مدرسه‌داري ‌كنند تا تربيت در بين دانش‌آموزان اتفاق بيفتد.»
حال سوال این است که آیا مسئولانی چون ایشان و یا بالاتر ، شرایط استاندارد فیزیکی را برای فراگیران و معلمان فراهم کرده اند که توقع دارند مدیران به فکر مسائل دیگر باشند ؟ !
آیا شما این شرایط را فراهم کرده اید گه توقع دارید مدیران منتصب شما مطابق شرایط ایده آل شما عمل کنند ؟
و آیا این که مسئولان بر همان عادت مالوف ، سعی در دادن دستور برای حل و فصل مسائل را دارند ؟
کدام مدیر مدرسه به صورت ذاتی حاضر است که نقش " کارپرداز " را در مدرسه ایفا کند ؟
اگر هم مخاطب شما مدیران مناطق تهران هستند در درجه اول این انتقاد به مقام مافوق و مسئول یعنی " شما " بر می گردد !
البته هر مدیری سعی می کند که عرصه کاری اش نسبت به جاهای دیگر برتر و بهتر باشد اما این ها نیازمند الزامات و مقدماتی است که تا آن ها فراهم نشود ایراد سخن و یا حواله دستور ره به جایی نخواهد برد . به نوعی آب در هاون کوبیدن خواهد بود ...
*گفته می شود در جریان اعتراض ایرانیان نسبت به حضور آقای احمدی نژاد در اجلاس سازمان ملل وقتی که آن ها در مقابل محل سکونت ایشان در حال دادن شعار بودند از داخل ساختمان ایشان و از افراد حاضر فیلم برداری می شد.

هیچ نظری موجود نیست: