۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

دانشجویان و دانش‌آموزان؛ پرچم‌دار اعتصاب و اعتراض












اعتصاب و تظاهرات‌های خیابانی معترضان فرانسه به تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی از 60 سال به 62 سال از روز 14 اکتبر 2010 آغاز شد .
بزرگ‌ترین عامل فشار شهروندان فرانسوی علیه دولت فرانسه، اعتصاب در حوزه‌های مربوط به انرژی و سوخت بود که این کشور را با بحرانی شدید مواجه کرد .
در این اعتصابات و تظاهرات ،   اتحادیه ملی مدارس فرانسه و به تبع آن معلمان ، دانش آموزان و دانشجویان نقشی اساسی داشتند .
نوشته زیر از آقای رضا ولی زاده ، روزنامه نگار و نویسنده است .
آن را می خوانیم :


دانشجویان و دانش‌آموزان؛ پرچم‌دار اعتصاب و اعتراض
در ساعات پایانی شامگاه 18 اکتبر رأی نهایی بزرگترین مجمع عمومی دانشجویان، معلمان و کادر آموزشی دانشگاه ها در پاریس اعلام شد. این رأی چیزی جز اعتصاب نامحدود و بی‌پایان نبود. با این اتفاق دانشجویان، معلمان و کادر آموزشی دانشگاه ها هم به طور نامحدود و گسترده‌تر به اعتصاب ها اضافه شدند.
اگرچه دانشجویان و دانش‌آموزان بسیاری از دبیرستان‌ها منتظر این رأی نمانده بودند و از همان آغاز اعتصاب‌ها به بلوکه کردن درهای ورودی دانشگاه‌ها و مدارس و یا تظاهرات در سطح شهرها می‌پرداختند.
تا روز 18 اکتبر دانش‌آموزان 261 دبیرستان در کل فرانسه به صف اعتصاب پیوسته بودند.
اتحادیه ملی مدارس در روز 21 اکتبر اعلام کرد از مجموع چهار هزار و 302 دبیرستان در فرانسه بیش از یک هزار و 300 دبیرستان یا به وسیله‌ی دانش‌آموزان به طور کامل بلوکه شده‌اند و یا با مشکل جدی مواجه هستند. البته وزارت آموزش و پرورش این رقم را قبول ندارد و می‌گوید همراهی با اعتصاب‌ها تنها در 312 دبیرستان بوده است.
همچنین اتحادیه ملی مدارس‌ گفت بیش از 300 مدرسه‌ی راهنمایی به وسیله‌ی دانش‌آموزان تعطیل شده‌اند که وزارت آموزش و پرورش به طور کلی منکر مشارکت دانش‌آموزان شد.
تظاهرات دانشجویان و دانش‌آموزان در شهرهای لیون، پاریس و نانتق به خشونت کشیده شد. آن‌ها در شهر لیون تعدادی از خودروها را آتش زدند، به سوی پلیس ککتول ملوتوف و سنگ پرتاب کردند و تنها در یک روز نزدیک به 22 تن از نیروهای پلیس زخمی شدند.
پلیس هم در تظاهرات‌هایی که به خشونت کشیده شد به شلیک گاز اشک‌آور، ضرب و شتم خشونت‌طلبان و بازداشت افراد خاطی اقدام کرد. در روز 21 اکتبر که بنا به اعلام یونِف (اتحادیه ملی دانشجویان) نزدیک به 17 هزار دانشجو و بنا به اعلام پلیس پاریس چهار هزار دانشجو در پاریس تظاهرات کردند، پلیس 18 نفر از دانشجویان را دستگیر کرد.
پاریس هم در مواردی شاهد درگیری دانشجویان و پلیس بود که پرتاب سنگ و ککتول ملوتوف از سوی دانشجویان و شلیک گاز اشک‌آور و ضرب و شتم از سوی پلیس را به همراه داشت. به دنبال شدت عمل پلیس، دولت فرانسه از پلیس خواست تا در برخورد با معترضان از شدت عمل پرهیز کند.
در شهر لیون عده‌ای در گیرودار تظاهرات و درگیری‌ها پس از شکستن شیشه‌های یکی از مغازه‌های فروش لوازم دیجیتالی، تعدادی از کالاهای این فروشگاه را سرقت کردند.
تا کنون تعداد افراد پلیس که در تظاهرات‌ها از سوی دانشجویان و معترضان زخمی شده‌اند به 66 تن رسیده است در حالی که تعداد دانشجویان یا دیگران معترضانی که زخمی شده‌اند از مرز 30 نفر تجاوز نمی‌کند...

هیچ نظری موجود نیست: