۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

نقدی بر عملکرد کوتاه مدت سرپرست وزارت آموزش و پرورش




نقدی بر عملکرد کوتاه مدت سرپرست وزارت آموزش و پرورش
آقای سرپرست وزارت آموزش و پرورش !
کمی به آن چه می گویید و انجام می دهید بیندیشید !


نقدی بر عملکرد کوتاه مدت سرپرست وزارت آموزش و پرورش


آقای سرپرست وزارت آموزش و پرورش !


کمی به آن چه می گویید و انجام می دهید بیندیشید !


پس از اظهار نظر معروف و تاریخی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد بودجه آموزش و پرورش که این دستگاه عریض و طویل را فاقد هرگونه کسری بودجه خوانده بود و نیز پس از قضیه حذف نام پادشاهان از کتاب تاريخ که بعدا تکذیب گردید و نیز پس از ماجرای حذف خليج فارس از نقشه جلد کتاب اول دبستان که البته آقای محسن پور آن را عملی سهوی خواند ! و نیز پس از ورود نیروهای شرکتی به آموزش و پرورش که اعتراض کمیسیون آموزش مجلس را در پی داشت ( ذکر این نکته لازم است که آموزش و پرورش با وجود حدود 60 هزار نیروی حق التدریس به این کار مبادرت ورزید ! ) به تازگی ایشان عنوان کرده است که ايران در زمينه آموزش و پرورش جايگاه خوبي بين كشورهاي اسلامي دارد !


« سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس:


ايران در زمينه آموزش و پرورش جايگاه خوبي بين كشورهاي اسلامي دارد


خبرگزاري فارس: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ايران جايگاه خوبي در زمينه آموزش و پرورش بين كشورهاي اسلامي دارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، سيد رمضان محسن پور كه در هشتمين نشست سران هيئت‌هاي نمايندگي كشورهاي عضو سازمان كنفراس اسلامي حضور يافته بود، صبح امروز در بازگشت از اين سفر در فرودگاه حضرت امام (ره) اظهار داشت: سي و پنجمين نشست مجمع عمومي كشورهاي يونسكو برگزار شد و در آنجا وزراي آموزش و پرورش همه كشورهاي عضو حضور داشتند. وي با اشاره به اينكه در اين نشست در خصوص تجربيات آموزش و پرورش در كشورهاي اسلامي مطالبي عنوان شد، تصريح كرد: در حاشيه اين نشست وزارت آموزش و پرورش به طور فعال و جداگانه با كشورهاي اسلامي ديگر نيز جلساتي را برگزار كرد. محسن پور اضافه كرد: در هشتمين نشست وزراي آموزش و پرورش، كشور جمهوري اسلامي ايران نقش نسبتاً مناسبي را ايفا كرد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه نخستين سخنراني كه بنده به عنوان نماينده ايران در اين نشست داشتم در خصوص محكوميت عليه حملات دردمندانه رژيم صهيونيستي به مردم فلسطين و قدس شريف بود، اظهار داشت: بعد از سخنراني جمهوري اسلامي، كشورهاي اسلامي ديگري كه در اين نشست حضور داشتند با تأييد از اين موضع حمايت كردند. وي ادامه داد: مدير كل آيسسكو (عبدالعزيز بن عثمان التويجري) نيز از موضع وزاري آموزش و پرورش كشورهاي اسلامي حمايت كرد و در سخنراني خود، آن را تأييد كرد. محسن پور به برگزاري ميزگردهاي وزراي آموزش و پرورش كشورهاي دنيا كه تحت عنوان يونسكو است، اشاره كرد و اظهار داشت: در اين ميزگرد 3 بار نوبت به جمهوري اسلامي رسيد تا سخنراني كند كه در اين سخنراني‌ها درباره آموزش فراگير و تربيت از ديدگاه آموزه‌هاي ديني پرداخته شد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه در اين سفر جمهوري اسلامي تجربيات خود در خصوص آموزش و پرورش فراگير و پوشش تحصيلي را به اطلاع شركت كنندگان در مجمع رساند كه مورد توجه كشورهاي ديگر بود. وي تصريح كرد: اين سفر نتايج خوبي را در پي داشت به طوري كه جمهوري اسلامي توانست از تجربيات كشورهاي موفق استفاده كند و در ادامه نيز تجربيات خود را در اختيار كشورهاي ديگر قرار دهد. محسن پور با اشاره به اينكه در حاشيه اين سفر از مدرسه جمهوري اسلامي در فرانسه نيز بازديد شد، اظهار داشت: در بازديد از اين مدرسه مسئولان آموزش و پرورش از نزديك با مشكلات و چگونگي فعاليت اين مدرسه آشنا شدند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: همچنين در اين سفر مدير كل آيسسكو از دستيابي ايران به انرژي هسته‌اي ابراز خرسندي كرد و از اين اقدام ايران حمايت كرد. وي تصريح كرد: در حاشيه اين سفر نيز جمهوري اسلامي ايران با وزراي آموزش و پرورش كشورهاي تونس، الجزيره، افغانستان، تاجيكستان و عراق ديدار و گفت‌وگو كرد. محسن‌پور در اين باره كه آيا در اين سفر در خصوص بيماري آنفلونزاي جديد با كشورها صحبتي شد، اظهار داشت: به هيچ عنوان در اين خصوص مطلبي عنوان نشد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: به زودي مدرسه جمهوري اسلامي ايران در كشور تاجيكستان نيز ساخته مي‌شود .


بهتر بود سرپرست وزارت آموزش و پرورش مشخص می کرد که آموزش و پرورش ایران در چه زمینه ها و یا آیتم هایی در مقایسه با کشورهای اسلامی جایگاه خوبی دارد !


آیا ایشان اطلاع دارند که نسبت سهم آموزش و پرورش از بودجه ناخالص ملی از کشورهای همسایه اسلامی مانند ترکیه و یا کشورهای حوزه خلیج فارس پایین تر است !


آیا ایشان اطلاع دارند :


ارزيابي هاي سال 1988 همچنين استاندارد برتر جهاني تخصيص توليد ناخالص ملي به آموزش و پرورش را 3/5 درصد نشان مي دهد كه هم اكنون اين رقم تا 7 درصد نيز افزايش يافته ؛ اين در حالي است كه تنها 8/3 درصد از توليد ناخالص ملي ايران به نظام آموزشي اختصاص مي يابد!


آیا سرپرست محترم اطلاع دارند :


سهم بودجه آموزش و پرورش ايران نيز از بودجه عمومي دولت در سال 76 ؛ 9/20 درصد بوده كه اين رقم در سال 83 به 5/18 درصد رسيده است و در اين زمينه سهم هزينه هاي آموزش و پرورش از هزينه هاي دولت نيز نشان مي دهد كه 9/8 درصد از هزينه هاي دولت ايران ؛ سهم آموزش و پرورش است اما بالاترين اين رقم با 26 درصد متعلق به گينه و 8/24 درصد متعلق به لهستان است!


ايران از بين 133 كشور جهان رتبه 61 را در خصوص تخصيص بودجه آموزش و پرورش به خود اختصاص داده و در بودجه 72 پله عقب تر از كشورهاي جهان است! ( ایسنا )


آمار مردودی‌ها


رئیس "مرکز آموزش‌های دوره متوسطه"، لطف‌الله عباسی، اعلام داشت که طی سال تحصیلی گذشته 327740 دانش‌آموز در پایه اول متوسطه مردود شده‌اند. او گفت، "طی سال تحصیلی گذشته 23 درصد از دانش‌آموزان پایه اول متوسطه مردود شده و مجبور به تکرار پایه شده‌اند. میزان دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند نیز بسیار بالاست". لازم به ذکر است که یک میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز در پایه اول متوسطه به تحصیل اشتغال دارند. (سایت هم‌میهن)


طی چند سال اخیر تنها 90 هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلى در استان اصفهان ترك تحصیل كرده‌اند. این دانش‌آموزان ۱۱تا ‪ ۱۷سال سن دارند.


در همآیش "هم‌اندیشی در زمینه حقوق و مسائل کودکان" اعلام شد که "طی چهار سال گذشته سه میلیون کودک ایرانی ترک تحصیل کرده‌اند". (اعتماد، 29 آذر)


گزارشگر "ايلنا"، به نقل از فتاح نيازی، معاون آموزشی "مؤسسه آموزش از راه دور" اعلام کرد که در سطح كشور بيش از 13 ميليون كم‌‏سواد بين 11 تا 45 سال وجود دارد. سه ميليون نفر از این عده دانش‌آموزانی هستند لازم‌التعليم که بین 11 تا 17 سال سن دارند.


آیا سرپرست محترم اطلاع دارند ؟


رشد آمار خودکشی در میان دانش‌آموزان


مشکلات تحصیلی و فشارها و ناهنجاری‌های اجتماعی باعث شده تا آمار خودکشی در میان دانش‌آموزان بالا برود. حیدر زند، معاون وزارت آموزش و پرورش، اعلام داشت که در سال گذشته 282 دانش‌آموز تنها در شهر تهران خودکشی کرده‌اند که بیشتر آنان دختر بوده‌اند. او مشکلات تحصیلی و اضطراب را عامل این رفتار اعلام داشت و گفت: "مسأله موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه تبدیل به رقابتی سخت و فشرده شده، به گونه‌ای که زندگی بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان کنکوری دارند، به شدت متأثر از تبعات شرکت در این امتحانات است. روانشناسان معتقدند اعمال فشار شدید خانواده از یک سو و مدرک‌گرایی موجود در جامعه از سوی دیگر باعث شده اکثریت جوانان ایرانی عدم توفیق در کنکور را پایان تمام آمال و آرزوهای خود تصور کنند... آمار نشان می‌دهد... از هر یک‌صد هزار جوان ایرانی به طور متوسط پنج نفر خودکشی کرده‌اند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2001 ایران بعد از کلمبیا و هند بیشترین آمار خودکشی را دارد". (اعتماد 28 اردیبهشت 1388)


آیا سرپرست محترم اطلاع دارند ؟


آیا اطلاع دارند که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که اخیرا منتشر شده است ؛ ارتباط منطقی و ضروری میان نیازهای جامعه اعم از بخش صنعت، کشاورزی، بهداشت،‌ خدمات، .... و محتوای «دانش» و مهارت در آموزش و پرورش وجود ندارد !


متن کامل را این جا بخوانید :


افرادی که به صورت فله ای نظریه خانم کشاورز را رد می کنند " تعلیم و تربیت " را نفهمیده اند !! شنبه


هفتم شهریور 1388 20:26


سرپرست محترم !


آموزش و پرورش محیط آزمایش و خطا نیست !


هرگونه سخن و اقدامی تبعات و آثار کوتاه مدت و مهم تر از آن بلند مدتی دارد که شاید در آینده قابل جبران نیز نباشد ...


وضعیت آموزش و پرورش ما از خط بحران گذشته است !


بهتر است مسئولان به محض دیدن چند فرد خارجی ذوق زده نشده و بر هیجانات خود مسلط باشند !


بهترین رویکرد " صداقت و شفافیت " است !


هر چند گوهر نایابی شده است ...

هیچ نظری موجود نیست: