۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

سهام عدالت ، کارت اعتباری ، هدف مند کردن یارانه ها در چرخه قدرت خرید ؛ معلمان فقیر و فقیرتر می شوند ...












سهام عدالت


زمانی که طرح سهام عدالت برای فرهنگیان و سایر اقشار اجرا شد هدف از آن توزیع عادلانه ثروت دولت بین اقشار مختلف جامعه اعلام شد و مهمترین هدف از توزیع سهام عدالت نیز "مشارکت مردم در ساختن کشور، اجرای عدالت و کوچک کردن دولت عنوان شد."


اما اکنون به چه رسیده ایم ؟!


قرار بود که سهم هر فرهنگی از این سهام عدالت 40 هزار تومان و به فرض یک خانواده 5 نفره ، 200 هزار تومان دریافت کند .


اما پس از مدتی ، شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت اعلام کرد که از این پس دیگر پولی بابت سود سهام عدالت پرداخت نخواهد شد مگر این که دولت تصمیم دیگری بگیرد!


دلیل آن چه بود ؟


 « علی مصدر، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به خبرگزاری کار ایران گفته بود که امسال در مجمع عمومی شرکت ها، ۱۹۰۰ میلیارد تومان بابت سود سهام عدالت در نظر گرفته شده است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن بابت قسط دولت است و ۴۰۰ میلیارد تومان بقیه نیز بابت بدهی های سال های گذشته به دولت است.


به گفته آقای مصدر، با توجه به سودی که برای سهام عدالت در نظر گرفته شده، پولی برای پرداخت به سهامداران باقی نمی ماند! »( 1 )


در واقع ، آبی از این دیگ برای فرهنگیان گرم نشد و سر معلمان بدون کلاه ماند !


کارت اعتباری


در هفته معلم امسال ، وزیر آموزش و پرورش این دولت با ذوق و هیجان زیاد به فرهنگیان نوید اعطای کارت شارژ به فرهنگیان را داد . اما شرایط دریافت و نیز نحوه هزینه آن به گونه ای بود که باید عطای آن را به لقایش می بخشیدیم !


اقساط 24 ماهه به مبلغ 70 هزار تومان ، سود 4 درصدی و مهم تر از همه خرید در محدوده اعلام شده و نه با میل مشتری و یا خریدار و... آینده ای بهتر از سهام عدالت را به تصویر نمی کشید !


اما نکته جالب و شاید طنز تلخ این باشد که معاون اول آقای احمدی نژاد این کارت ها را در راستای افزایش قدرت خرید معلمان اعلام کرده است !


" افزايش قدرت خريد معلمان در شوراي عالي اشتغال بررسي شد


خبرگزاري آريا- معاون اول رئيس جمهورگفت: اختصاص 5/1 ميليون تومان وام به عنوان كارت اعتباري براي خريد از اقدامات انجام شده درخصوص افزايش قدرت خريد معلمان است كه در شوراي عالي اشتغال با حضور وزير آموزش و پرورش به عنوان يكي از اعضاء مورد بررسي قرار گرفت. "


طبق تعریف ، . قدرت خرید در واقع نشان گر سبدی از کالا و خدمات است که درآمد یک فرد به او اجازه خرید آن را مي‌دهد.


مشخص نیست مسئولان از کجا و چگونه به این نتیجه رسیده اند که با افزایش فقط 6 درصدی حقوق و نیز احساس گرانی که بر مردم مشهود و بر مسئولان نامحسوس است ، کارت شارژ ها در افزایش قدرت خرید معلمان موثر است ؟!


هدف مند کردن یارانه ها :


به نظر می رسد که آهنگ نواختن هدف مند کردن یارانه ها با چراغ خاموش و به آرامی در حال پیاده شدن است !


شاید این قانون نیز سرانجامی بهتر از سهام عدالت نداشته باشد !


 آیا ، معلمان فقیر و فقیرتر می شوند ...

( 1 )


http://www.bbc.co.uk/persian/business/2010/01/100116_l01_equity_privatization.shtml

هیچ نظری موجود نیست: