۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

کتاب های " کمک آموزشی " و یا " ضد آموزش و خلاقیت " !


کتاب های " کمک آموزشی " و یا " ضد آموزش و خلاقیت " !

چرا به این گونه کتاب ها اجازه چاپ و تکثیر داده می شود ...





دبیرانی که تدریس برخی درس ها را بر عهده دارند به وضوح مشاهده کرده اند که چگونه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان برای حل تمرینات درسی به کتاب های کمکی و یا " گام به گام " روی می آورند که به وفور و تیراژ فراوان دربازار موجود است .
در این کتاب ها ، پاسخ تمام تمرینات کتاب به صورت آماده و حاضر در اختیار دانش آموزان است !
و دانش آموزان بدون هیچ گونه زحمت و یا تلاشی ، به رونویسی پاسخ ها پرداخته و آن را به عنوان " تکلیف " به معلمان تحویل می دهند !
از نظر علمی و یا حرفه ای ، هیچ گونه نکته قابل توجهی در این گونه کتاب ها وجود ندارد و از آن جا که این گونه کتب با انگیزه صرف اقتصادی نگارش گردیده اند اصولا نمی توانند موجب بروز خلاقیت و نوآوری شوند .
چون دانش آموزان پاسخ ها را از قبل نوشته و در اختیار دارند بنابراین معمولا توجهی به حل تمرینات توسط معلم و یا دانش آموزان ندارند و این در حالی است که به محض تغییر اندکی در صورت سوال ، غالب این دانش آموزان از حل آن بازمی مانند !
مشکل ما در سیستم آموزشی این است که متاسفانه " کتاب " به صورت یک " هدف تمام عیار " درآمده است .
تمام وقت و انرژی و برنامه ها روی کتاب تنظیم شده است .
طبیعی است که هرگونه وسیله و یا ابزاری برای " تمام کردن کتاب " توسط سیستم و برخی اوقات به رسمیت شناخته می شود .
چون تمرکز روی کتاب است در نتیجه هرگونه خلاقیت توسط دانش آموز و یا معلم در حاشیه قرار می گیرد .
در حالی که از نظر حرفه ای و تخصصی ، این کتاب ها جای سوال و تردید دارد ؛ مدیر كل دفتر تاليف كتابهاي كمك درسي وزارت آموزشي و پرورش مساله را از منظر دیگر مورد نقد قرار داده است !
این جا را بخوانید :
1388/08/06
تاكيد معلمان براي خريد كتابهاي كمك آموزشي تخلف است
مدير كل دفتر تاليف كتابهاي كمك درسي وزارت آموزشي و پرورش گفت: اگر معلمي دانش آموزان را به خريد غير منطقي كتاب كمك آموزشي تشويق كند با اين تخلف وي برخورد مي شود.
مهدي ناصري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،افزود: تشويق و تاكيد بيش از حد معلمان به خريد كتابهاي كمك آموزشي در ساختار تدريس مدارس تخلف است.
مدير كل دفتر تاليف كتابهاي كمك درسي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازار آشفته و دور از اهداف آموزشي كتابهاي كمك آموزشي اظهار داشت: اين امر موجب ترغيب دانش آموزان به خريد اين كتابها شده كه نيازهاي كاذب ناشي از آزمو سراسري دانشگاه ها نيز يكي ديگر از عوامل كشش دانش آموزان به استفاده از كتابهاي كمك آموزشي مي شود.
ناصري ادامه داد: آنچه مورد نياز دانش آموزان و مناسب با اهداف آموزشي است در كتابهاي درسي آورده شده و كتابهاي كمك آموزشي گاهي مفاهيم اضافي كه متناسب با سطح رشد دانش آموزان نيست را به آنها تحميل مي كنند.
مدير كل دفتر تاليف كتابهاي كمك درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: بعضي كتابهاي كمك درسي غير استاندارد هستند و اين كتابها باعث رواج حفظ كران به جاي يادگيري و ركود ذهن دانش آموزان مي شوند.
وي خاطر نشان كرد: اگر معلمي دانش آموزان را به خريد غير منطقي كتابهاي كمك درسي تشويق كند با اين تخلف وي برخورد مي شود./ب »

حال سوال این است که چه باید کرد ؟تنها پاسخی که می توان داد این است که " معلم " به عنوان اصلی ترین عنصر و رکن در فرآیند آموزشی باید به رسمیت شناخته شود .معلم با توجه به شرایط ، امکانات و سطح دانش آموزان باید تعیین کند که چه مطالبی مفید و موثر هستند .معلم باید واقعا راهنمای پروسه آموزش باشد .اما این مساله نیاز به یک " پیش نیاز " دارد ...صلاحیت تخصصی و حرفه ای معلمان باید توسط یک مرجع " تخصصی و غیر ایدئولوژیک " احراز و مورد تایید قرار گیرد .و بهترین راه و مرجع برای انجام چنین کاری تاسیس " نظام معلمی " با شرایط و پارامترهایی است که قبلا بیان شده است .تشکیل " سازمان نظام معلمی " به صورت مستقل و غیر دولتی اولین گام در مسیر تحول در آموزش و پرورش

http://smiedu.blogfa.com/post-2322.aspx


هیچ نظری موجود نیست: