۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

تاملی بر احکام " سختی کار و رتبه شغلی معلمان " ... افزایش حقوق و یا فقط " " تکمیل یک پروسه اداری ناتمام در سنوات قبل " !












سرانجام با تبلیغات فراوان و نیز انتظار زیاد ، حکم های جدید کارگزینی برای همکاران فرهنگی صادر شد .
غالبا این احکام در دو دسته " ارتقا طبقه شغلی " در راستای اجرای بخشنامه شماره 55588/200-27/10/89 معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و نیز " تغییر حقوق و مزایا " صادر شده اند .
میانگین افزایش حقوق بر مبنای این احکام جدید متغیر و متفاوت است ؛ حد مشخصی برای حداقل و یا حداکثر افزایش آن نمی توان در نظر گرفت اما می توان چنین گفت که میانگین افزایش حقوق همکاران فرهنگی در مجموع از ده درصد حقوق ثابت و فوق العاده ها هم کم تر است !
آن چه که مهم است این است که رسانه های طرفدار دولت و نیز خود مسئولان آموزش و پرورش بسیار سعی کرده اند که این افزایش را تحت عنوان " افزایش حقوق معلمان " جا بزنند ؛ در حالی که انجام این کار فقط " تکمیل یک پروسه اداری ناتمام در سنوات قبل " بوده است !
در اثبات این ادعا می توان چنین گفت :
پس از اعتراضات و تجمعات معلمان در اسفند سال 1385 و قول مجلس و دولت در مورد اجرای کامل این قانون در سال 1386 ، متاسفانه به علل و بهانه های مختلف ، این قانون به مدت حدود یک سال اجرا نشد .
تا این که تشکل های معلمان در انتهای سال 87 به دولت هشدار دادند که این قانون باید اجرا شود .
دولت در بودجه سال 88 ، مبالغ اجرای این قانون را پیش بینی کرده بود .
همان موقع و زمانی که احکام ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری صادر می شدند ، سخن معلم طی یادداشتی در آدرس قبلی خود ( این آدرس مسدود شده است ) نسبت به اجرای ناقص این قانون و درست قبل از انتخابات خرداد و با شتاب فراوان هشدار داد !
سخن معلم در آن یادداشت چنین نوشت که این احکام متاثر از اجرای روح واقعی این قانون نیستند و باید که تامل بیشتری در مورد اجرای آن صورت گیرد .
اما کسی به آن توجهی نکرد ...
اکنون و پس از گذشت نزدیک به دو سال از اجرای ناقص این قانون و درست پس از حذف یارانه ها ، مسئولان در پی آن شده اند که این احکام را تحت عناوین مختلف اصلاح کنند .
نکته قابل توجه در این احکام این است که زمان اجرای حکم از 1/1/1389 می باشد در حالی که آقای حاجی بابایی در سخنان خود مبنای وضع سختی کار و رتبه شغلی معلمان را از ابتدای فروردین سال 87 گرفته است ! ( 1 )
در واقع ، بین سخنان ایشان و آن چه که در احکام کارگزینی معلمان دیده می شود تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد !
آیا آقای حاجی بابایی درست می گوید و یا کارگزینی ها بر خلاف قانون عمل می کنند ؟
به عبارت دیگر ، حداقل در دو مورد ،حقوق معلمان در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نادیده گرفته شده است :
یکی عدم پرداخت مابه التفاوت اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در مدت حدود یک سال از سال 86 تا سال

 87که در صدور احکام سال 1388 به آن توجهی نشد و دیگری در احکام جدید که مبنای اصلاح طبقه شغلی و سختی باید از سال 87 لحاظ می شد و با فراخ دستی مسئولان به سال 89 ارتقا یافته است !
از سوی دیگر ، نکته مهم و قابل توجه در این احکام آن است که اختلاف چندانی در میزان حقوق بین آن که درجه " ارشد " بوده است و نیز کسانی که به رتبه " عالی " دست یافته اند وجود ندارد !
و علاوه بر این مساله ، پارامترها و آیتم هایی که در در این ارتقا مورد توجه قرار گرفته اند اصولا نمی توانند با روح و معنای " ارتقای شغلی " هماهنگ و یا متناسب باشند .
با عنایت به نکات مطروحه ، تنها راه برای اعاده حقوق واقعی ، مراجعه به " دیوان عدالت اداری " و اقامه دعوی است .
چه ، بعید به نظر می رسد با توجه به سابقه و عملکرد این دولت و نیز با عنایت به مواد بودجه سال 1390 آموزش و پرورش ، تغییر خاص و یا قابل توجهی در سال آینده و نیز در این زمینه و یا موارد مشابه صورت بگیرد ...


( 1 )
وزیر آموزش و پرورش گفت : وضع سختی کار و رتبه شغلی معلمان از ابتدای فروردین 87 به بعد بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح شده است و در فیش حقوقی بهمن‌ آنان اعمال می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز در حاشیه مراسم معارفه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره وضع نهایی اصلاح سختی کار و رتبه شغلی معلمان افزود: این اقدام باید از ابتدای فروردین سال 87 انجام می‌شد که باقیمانده بود اما با دستور رئیس جمهوری و با پیگیری معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، اقدامات اولیه آن انجام شده است .
وی اضافه کرد : به همین دلیل از نیروهای کارگزینی آموزش و پرورش در سراسر کشور که در 3 روز اخیر مشغول انجام این کار بوده‌اند ، تشکر می‌کنم.

هیچ نظری موجود نیست: