۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

مرگ دانش آموز در اثر تنبیه معلم ، دیالوگ معلمی ، پرده اول ، دوم ، سوم ، چهارم ! ادامه دارد ...














یک دانش آموز 15 ساله بلوچ از روستای چاه علی از توابع شهرستان نیکشهر توسط معلمش در سر کلاس با کوبیدن کتاب بر سر او به قتل رسید. علت کوبیدن کتاب بر سر دانش آموز این بوده که او کتاب خود را در خانه فراموش کرده بود.دانش آموز بعد از بیهوشی و به کما رفتن , به بیمارستان نیک شهر منتقل می شود و بعد از آن به زاهدان منتقل می شود ولی هر گز دیگر به هوش نمی آید...
اولین نیست ؛ آخرین هم نخواهد بود !
همیشه می گوییم و خواهیم گفت .
به یک دیالوگ معلمی در زنگ چای ( زنگ تفریح دوم ) توجه کنید ؛ معمولا صبح ها به علت عجله معلمان در صرف صبحانه و نیز کوتاه بودن زنگ تفریح و این که حادثه ای در حیاط کوچک مدرسه ناشی از تردد دانش آموزان به وجود نیاید ، بحث و یا گفت و گویی صورت نمی گیرد !
یکی از معلمان این خبر را می گوید .
معلم 1 : وقتی کلاس ها را به 40 نفر می رسانند آن معلم بدبخت باید چه کار کند ؟
معلم 2 : آقا ! از این بحث ها زیاد شده است ... مقصر خود معلمان هستند . نروند ! وقتی کسی چیزی نمی گوید مسئولان هم آن را حمل بر رضایت می کنند و این هم نتیجه کار . خدا به آن معلم رحم کند .
معلم 3 : معلمان فکرشان مشغول است . هزار تا بدبختی و گرفتاری دارند ... تو این کلاس ها و با این وضعیت نتیجه همین می شود !
معلم 4 : شما گفتید که کلاس نروید . خب ! فردا شما را در اختیار اداره می گذارند و باید علاف شوی . یک صنف و یا اتحادیه هم که نداریم از ما حمایت کند . آن موقع باید چه کار کرد ؟ ببینید معلمان در فرانسه چه کردند ...
معلم 5 : از فردا بخشنامه پشت بخشنامه در مضرات تنبیه و تهدید معلمان .
چرا باید یک مورد را به همه تعمیم دهند آن هم در تلویزیون !
معلم 6 : مسئولان آن بالا نشسته اند . از وضعیت کلاس ها که خبر ندارند !
تنها راه تنبیه دانش آموزان نمره است . با این آیین نامه ها اقتدار معلم را هم گرفته اند و چه نمره بدهی و چه ندهی همه قبول می شوند عین یک قیف همه بیرون می ریزند !
آن موقع معلم چگونه باید با این وضعیت و این شرایط کلاس را اداره کند ؟
معلم 7 :
به نظر من ، مقصر معلمان هستند .
فکر می کنند که برای اداره کلاس همیشه یک راه وجود دارد . کوتاه ترین راه را هم انتخاب می کنند و آن موقع باید منتظر عواقب آن هم بنشینند . معلم نباید تنبیه کند . آیا کسی حاضر است که فرزندش مورد خشونتی قرار بگیرد که عواقب ان مشخص نیست !
معلم 8 :
به جهنم که کتاب نیاورده است !
دانش آموز را بیرون می فرستاد . پس این مدیر و چند تا معاون و مشاور و... چه کار می کنند ؟
معلم 9 :
دانش آموز را بیرون می فرستی پس از چند روز دوباره سر کلاس می آید . وقتی هم که فهمیده خبری نیست و همه اش تبلیغات ... رویش زیادتر هم می شود !
آقای معاون وارد اتاق می شود ...
همکاران خسته نباشید .
دانش آموزان منتظر قدم های شما هستند !


پرده اول :
" ایلنا: وزير آموزش و پروش با اعلام اينكه مصاديق تنبيه دانش آموزان در مدارس بسيار محدود است ، گفت: تمامي معلمان در آموزش و پرورش تحت هيچ شرايطي دست به تنبيه دانش آموزان نمي زنند و به نظر من اعلام اين امر كه تنبيه در مدارس وجود دارد به نوعي توهين به فرهنگيان است. " 8/ 8 1389

پرده دوم :
در یکی از مدارس با توجه به کمبود نیرو از چند نیروی بازنشسته دعوت به کار کرده بودند .
طبق قانون معلمان بازنشسته حتی پس از 30 سال خدمت دوباره باید گزینش شوند . به گفته یکی از همکاران ... از هسته گزینش برای تحقیق آمده بودند . عمده سوالات این بود که آیا این معلمان در حوادث سیاسی اخیر حضور داشته اند و آیا نظرشان در مورد جنبش سبز چیست و در کنار آن تعدادی سوال عقیدتی و مذهبی هم مطرح کرده بودند .
 ( بحث سیاسی ممنوع ! البته برای شما ... )
کسی سوال نکرده بود که آیا این معلمان به فن کلاس داری واقفند . سواد کافی دارند . نحوه برخورد آن ها با دانش آموزان چگونه است . آیا تاکنون دانش آموزان را تنبیه بدنی کرده اند و...


پرده سوم :
از این گونه گفت و گوها و دیالوگ در شورای معلمان خبری نیست !
شورای محترم معلمان !

پرده چهارم :
درس خوانی دانش آموزان "مادوانی" با تحفه خون و مرگ
یاسوج - خبرگزاری مهر: مسئولان مدرسه "شهید پرهیزگار مادوان" در حاشیه جاده یاسوج به سی سخت، بیش از چهار سال است که برای ایمن سازی این مدرسه و احداث پل هوایی در کنار آن به مسئولان استانی و کشوری نامه می نویسند اما همچنان مشکل آنان لاینحل باقی است.
به گزارش خبرنگار مهر در یاسوج، مدرسه ابتدایی "شهید پرهیزگار" و "نرجس خاتون" در کیلومتر شش جاده اصلی یاسوج به سی سخت در منطقه "مادوان" واقع شده است.
واقع بودن این مدرسه در کنار جاده اصلی نگرانیهایی را برای والدین و معلمان این مدرسه در خصوص امنیت جانی دانش آموزان که همگی در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند، ایجاد کرده و این نگرانی و اضطراب هر روزه، با وجود نوشتن دهها نامه به مسئولان هنوز برطرف نشده است.
چهار سال برای نصب پل هوایی نامه می نویسیم
مدیر این مدرسه به خبرنگار مهر در یاسوج گفت: حدود چهار سال است که با مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری آموزش و پرورش، حمل و نقل و پایانه ها، فرمانداری، استانداری، راه وترابری و ... برای نصب یک پل هوایی در این نقطه مکاتبه می کنیم اما تاکنون هیچ جوابی نگرفته ایم.
یوسف صفایی افزود: این مدرسه در حاشیه جاده یاسوج به سی سخت قرار گرفته و هرساله پنج تا شش نفر از دانش آموزان هنگام رفت و آمد به مدرسه در این جاده تصادف می کنند.
تصادف بیش از 20 دانش آموز طی چهار سال اخیر
وی بیان کرد: این مدرسه دارای 550 دانش آموز خردسال پسر و دختر است و این در حالی است که 80 درصد از این دانش آموزان در بالای جاده سکونت دارند.
صفایی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته و آغاز پیگیریها برای ایمن سازی این مدرسه تاکنون، حدود 19 دانش آموز این مدرسه تصادف کرده اند.
اینجا
آیا باید صورت مساله را از نو تعریف کرد ...

مطالب مرتبط :
تلنگری به درون ... مدرسه یا پادگان ؟ آقای معلم ! خانم معلم ! دانش آموزان متهمند ؟
خشونت در مدارس از دید مسئولان و در پرتو واقعیت ها ... مقصر اصلی معلمان هستند !

هیچ نظری موجود نیست: