۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

سنگ بنای تقدس گرایی و ذهن لطیف دانش آموزان





سنگ بنای تقدس گرایی و ذهن لطیف دانش آموزان


سنگ بنای تقدس گرایی و ذهن لطیف دانش آموزان

چندی قبل و در هفته نیروی انتظامی و هنگامی که برای اولین بار " زنگ انضباط اجتماعی " در مدارس و توسط پلیس نواخته شد مسائل و نکات گوناگونی بیان شد .


حتی فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آموزش " چهره به چهره " با دانش آموزان سخن گفت !


« فرمانده انتظامي تهران بزرگ :


دانش آموزان بهترين قشر براي آموزش انضباط اجتماعي هستند ///انضباط بايد سرلوحه ماموريت ها و اقدامات پليس باشد


گروه ناجا - سردار رجب زاده در مراسم نواختن زنگ انضباط اجتماعي گفت: انضباط بايد سرلوحه ماموريت ها و اقدامات پليس باشد و در صورت نهادينه شدن ‏ ، از مسائل تخلفات اجتماعي پيشگيري مي شود و براي تحقق آن بهترين قشر دانش آموزان است.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس ‏ ، زنگ انضباط اجتماعي صبح امروز همزمان با چهارمين روز هفته ناجا با حضور فرمانده انتظامي تهران بزرگ، رئيس پليس راهور تهران بزرگ، معاون اجتماعي نيروي انتظامي تهران بزرگ، تقي‌زاده مدير مشاركت‌هاي عمومي نيروي انتظامي و محمد بنيادي معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در دبيرستان ”ماندگار البرز ” تهران به نواخته شد.


سردار عزيزالله رجب زاده گفت: چهارمين روز هفته ناجا را در حالي پشت سر مي گذاريم كه امروز به عنوان روز انضباط اجتماعي نام گذاري شده است که پليس با حضور در مدارس كشور پيام خود را به دانش آموزان تقديم مي كند .


وي در ادامه با بيان اين كه يك ميليون و 300 هزار دانش‌آموز در شش هزار و 400 مدرسه مشغول به تحصيل هستند، خاطر نشان كرد: دغدغه پليس اين است كه در شروع هر سال تحصيلي دانش‌آموزان و مدارس آن‌ها در امنيت كامل فعاليت خود را آغاز كنند و براي همين منظور از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي‌هاي لازم را آغاز مي‌كنيم.


رجب زاده با بيان اين كه دوران مدرسه زمان شكل‌گيري شخصيت و دروني شدن آداب و يادگيري حقوق شهروندي است، گفت: پليس به اين نتيجه رسيده است كه بدون مشاركت شهروندان قادر به امنيت همه‌جانبه نيست و براي همين منظور همراهي گروه‌هاي دانش‌آموزي براي رسيدن به اين هدف پليس ضروري است.


رجب‌زاده با اشاره به شروع فعاليت پليس با همكاري دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي طي سال‌هاي گذشته خاطر نشان كرد: در حال حاضر شش ميليون هميار پليس در سراسر كشور با ما همكاري مي‌كنند.


او با بيان اين كه فعاليت پليس بيشتر حالت پيشگيرانه دارد و موضوع آگاه‌سازي‌هاي اجتماعي، مشاوره و مددكاري اجتماعي در اولويت قرار دارد اضافه كرد: در مناطقي كه طرح انضباط اجتماعي آغاز شده، ترافيك و انواع جرم كاهش يافته و مردم در آرامش زندگي مي‌كنند به طوري كه تاكنون به صورت مكرر پليس دعوت به اجراي طرح انضباط اجتماعي در مناطق ديگر شده است.


رجب‌زاده با بيان اين كه پليس آمادگي هر نوع همكاري با وزارت آموزش و پرورش را دارد، تصريح كرد: آموز‌ش‌هاي چهره به چهره، حضور در سر كلاس‌هاي كارگاهي و برنامه‌هاي متنوع ديگر جزو برنامه‌هاي پليس براي دانش‌آموزان پيش‌بيني شده است.


فرمانده انتظامي تهران بزرگ با تاكيد بر اينكه انضباط اجتماعي بايد سرلوحه ماموريت ها و عملكرد پليس قرار گيرد ‏ ، تصريح كرد : در صورت نهادينه شدن انضباط اجتماعي ، بسياري از تخلفات اجتماعي پيشگيري مي شود .


سردار رجب زاده بهترين راه تحقق انضباط اجتماعي را قشر دانش آموزان برشمرد و گفت: دانش آموزان در سنين الگوپذيري هستند و شخصيت آن ها با اين الگوها شکل مي گيرد.


به گفته رجب زاده نيروي انتظامي امسال به مساله انضباط و امنيت اجتماعي نگاه ويژه اي دارد و تمام توان خود را در جهت حفظ نظم اجتماعي به کار خواهد گرفت.


اين مقام ارشد انتظامي تصريح كرد : ارزيابي اجراي ماموريت هاي محوله را بايد از زبان مردم شنيد اما اين نکته را بايد مورد توجه قرار داد که ايران در مقايسه با کشورهاي ديگر از نظر ايجاد امنيت ، جزء كشور هاي برتر است .


فرمانده انتظامي تهران بزرگ اظهار اميدواري كرد : جهت اطلاع رساني به دانش آموزان در خصوص ناهنجاري هاي اجتماعي علاوه بر انتشار بروشورهاي آموزشي ‏ ، با آموزش هاي چهره به چهره در مدارس اقدامات خوبي در اين عرصه به منصه ظهور برسانيم .


سردار رجب زاده در پايان تاكيد كرد : پليس در زمينه آموزش پيشگيرانه در کتاب هاي آموزشي در خصوص تاليف کتاب هاي آموزشي براي دانش آموزان از هيچ كوشش دريغ نمي كند ».


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران //News.police.ir


در این هفته دیوارها و تابلوی اعلانات مدارس مزین به بروشورها و پلاکاردهایی با مضامین و موضوعات مختلف تهیه شده توسط نیروی انتظامی گردید .


این که مدرسه باید محلی برای آموزش زندگی و تمرین مهارت های آن باشد تردیدی نیست و اصناف مختلف باید سعی کنند تا افکار و اذهان دانش آموزان را با این مفاهیم و به صورت منطقی آشنا کنند .


اگر هم نیروی انتظامی سعی دارد تا از این طریق و به ویژه پس از حوادث اخیر پس از انتخابات چهره خود را بازسازی نماید بازهم حرفی نیست ....


ذکر این نکته لازم و ضروری است که گروه های مختلف اجتماعی و شغلی نباید به گونه ای عمل کنند که احتمالا نقش وسیع و اثرگذار " معلم " در این چرخه فراموش شده و یا اصطلاحا " دور زده شود " !


چه استمرار این رویه موجب گشودن جبهه احتمالی و بی اثر شدن این برنامه ها خواهد شد ...


اما برخی سخنان مسئولان وزارت آموزش و پرورش که گاهی اندازه را از حد می گذرانند و سعی در ارائه اطلاعات نادرست و غیر واقعی دارند آزار دهنده است !


وبلاگ " زمهرير " مطلبی را در این مورد و با موضوع " سنگ بنای تقدس گرایی و ذهن لطیف دانش آموزان " به رشته تحریر درآورده است .


آن را می خوانید :


« معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران مدعی شد هر كس در این كه كاركنان نیروی انتظامی سربازان راستین امام زمان(عج) هستند، شك كند از اسلام خارج است! وی كاركنان نیروی انتظامی را سربازان راستین امام زمان (عج) دانسته و اظهار داشته است : " اگر كسی به این موضوع شك كند از اسلام خارج است " . محمد بنیادی در مراسم نواختن زنگ انضباط اجتماعی در مدارس كه صبح روز شنبه در دبیرستان البرز برگزار شد افزود: "در جهان سه نوع حكومت از جمله پادشاهی ، دموكراسی و حاكمیت منبعث از خدا و عترت داریم كه در این نوع از حكومت ولی فقیه استمرار ولایت رسول الله است و حكم او حكم خداست و تمرد از حكم او تمرد از حكم خداست".این مقام در آموزش و پرورش تهران با بیان اینكه خدا پلیس هستی است گفت: "هیچ موجودی حق تمرد از دستور این الهه ناز را ندارد و كوچكترین تمرد از او موجب جایگزینی فرد دیگری از عالم هستی می شود ". بنیادی با تاكید بر اینكه باید حق پلیس در نظام جمهوری اسلامی به خوبی جا بیفتد گفت : " دانش آموز ما وقتی پلیس را كه استاد نظام و نظم در جامعه هستند می بینند باید او را بر پدر خود ترجیح دهد. باید خود را ملزم بدانیم كه از نیروی انتظامی شایسته تقدیر كنیم و خاك پای آنها را طوطیای چشم كرده و بر آن افتخار كنیم " .


جملات فوق بخشی از گفته های مسئولان وزارتخانه ای است که قرار است تعلیم و تربیت نوباوگان این سرزمین را بر عهده داشته و آنان را برای پذیرفتن مسئولیت آینده جامعه پرورش دهند . چنین نگرش و دیدگاهی که همه را متهم و ناسالم پنداشته و فقط عوامل حکومت و ضابطان او را از هر عیب و خطایی مبری می داند وقتی در عرصه تعلیم و تربیت حاکمیت یافت ، نه تنها قادر نخواهد بود که دانش آموزان را با آموزه های مورد نظر حاکمیت مانوس کند بلکه تخم بدبینی و بی توجهی به این آموزه ها را نیز در نهاد آنان بارور می سازد. شرایط امروز و اقتضائات دنیای جدید نسل کنونی را به گونه ای بار آورده است که آنان همه چیز را از دریچه عقل و اقناع نگریسته و مطلبی را پذیرا می شوند که با زبان تحلیل برایشان بازگو گردد . سخن گفتن با چنین ادبیاتی برای دانش آموزانی که روحشان سرشار از لطافت و زیبایی است نتیجه ای جز هل دادن آنان به سمت و سویی دیگر ندارد . معاون پرورشی آموزش و پرورش تهران در حالی کارکنان نیروی انتظامی را ماموران امام زمان عج معرفی کرده و شک کنندگان به این موضوع را از اسلام خارج می داند که چندی پیش فرمانده کل نیروی انتظامی از رفتار نامناسب پلیس با مردم شاکی شده و از تغییر مقررات استخدامی نیروی انتظامی برای جذب " افرادی با مقاومت بدنی، روحی و معنوی بالا " سخن به میان آورده است . فرمانده کل نیروی انتظامی در مراسم مشترک صبحگاه این نیرو می افزاید : 70 درصد شکایات مردم از نیروی انتظامی ‌به خاطر رفتارهای نامناسب سازمانی کارکنان این نیرو است، او این را هم اضافه می‌کند که بیشتر شهروندان برای رفع مشکلات خود به پلیس مراجعه می‌کنند اما رفتار نامناسب برخی از ماموران ما به حدی است که شهروند از پیگیری شکایت خود منصرف می‌شود .


تقدس گرایی در جوامع ایدئولوژیک زمینه ساز مسائل و مشکلات فراوانی است که بعضا سنگ بنای دیوار کج ظلم و بی عدالتی در این گونه جوامع می باشد . ورود تقدس به حوزه اجتماع و امری عادی و عرفی را رنگ و جلوه قدسی دادن ، به مرور پای خشونت را به اجتماع باز می کند . تقدیس گران عرصه اجتماع ناچارند برای اثبات حقانیت خود نگاه خویش را به آسمان معطوف کرده و همه اقداماتشان را به عالم قدسی مرتبط کنند . در چنین فضایی است که خشونت تطهیر شده و انسان ها قربانی آمال و اهداف مقدس مآبان می شوند زیرا خون هميشه خوش‌رنگ‌ترين راه اثبات تقدس است ».



هیچ نظری موجود نیست: