۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

درآمدی بر نقش شرکت های واسطه و یا خدمات آموزشی در آموزش و پرورش


درآمدی بر نقش شرکت های واسطه و یا خدمات آموزشی در آموزش
و پرورش

می توان گفت یکی از اموری که در دوران وزارت آقای علی احمدی بنا گذاشته شد جذب نیرو برای آموزش و پرورش از طریق شرکت های واسطه و یا خدمات آموزشی بود .
در واقع ، این امر در راستای اجرای دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی پایه گذاشته شد و اکنون نیز با وجود سرپرست ادامه یافته است :
« به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(
econews.ir)، "سعدالله نصیری‌قیداری" با بیان این مطلب افزود: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی نامه‌ای به سرپرست فعلی آموزش و پرورش با غیرقانونی خواندن این اقدام، خواستار توقف استخدام و جذب نیروهای شرکتی شد.
وی گفت: این کار به هیچ وجه به صلاح آموزش و پرورش کشور نیست و آموزش و پرورش پس از تصویب قانون استخدام معلمان حق‌التدریس، با فسخ قراردادها و جذب نیروهای شرکتی، علاوه بر اقدام غیر‌قانونی نارضایتی به حق معلمان حق‌التدریس را به وجود آورد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سرپرست وزارتخانه‌ها در زمان بلاتکلیفی وزارتخانه‌ خود محتاط عمل می‌کنند اما این‌بار سرپرست وزارت آموزش و پرورش کاری انجام داد که حتی وزیر این کار را در زمان مدیریت خود انجام نداده است و اکنون سرپرست آموزش و پرورش باید پاسخگوی این عمل خلاف قانون باشد ».
چند روز پیش با یکی از مسئولان اداری در این مورد صحبت می کردم .
او از این مساله نگران و نیز ناراحت بود . در ذکر نمونه ای می گفت که در یکی از مناطق آموزشی قائم شهر ، برای تدریس در درس زیست شناسی از بین دو داوطلب یکی با مدرک فوق لیسانس زیست شناسی از دانشگاه تهران و دیگری با مدرک فوق دیپلم علوم تجربی از یک دانشگاه غیر انتفاعی دومی را برای تدریس در آموزش و پرورش دعوت کرده بودند !
واقعا ملاک و معیار برای تدریس در یک رشته تخصصی از دیدگاه مسئولان چیست ؟
آیا مسئولان فقط در پی این هستند که کلاس را به نوعی با یک نیرو – بخوانید مبصر - پر کنند و کاری به کیفیت آموزش و سطح علمی آن نداشته باشند ؟
آیا آموزش و پرورش ما تا این حد مبتذل و روزمره شده است ؟
اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی بررسی این موضوع را به کمیسیون آموزش مجلس احاله داده است .
این خبر را بخوانید :
« تهران:۱۴:۲۸ , ۱۳۸۸/۰۷/۰۷
درخواست لاریجانی برای بررسی جذب معلمان از طریق شرکت ها
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد نماینده ورامین در جذب نیروهای جدید در آموزش و پرورش، جذب معلمان از طریق شرکت های واسطه را بی معنا دانست و از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست تا با تشکیل جلسه ای موضوع را بررسی کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، سید حسن نقوی در جلسه علنی روز سه شنبه با استناد به مواد 163 و 164 آئین نامه داخلی مجلس با اشاره به ارائه طرح یک فوریتی احیا و تقویت مراکز تربیت معلم حدود یک سال پیش به هیئت رئیسه و عدم ارائه آن به صحن علنی اظهار داشت: اخیرا وزارت آموزش و پرورش به سازمان های آموزش و پرورش استان ها و مناطق آموزش و پرورش شهرستانها اجازه داده تا شرکت های خدمات آموزشی تشکیل دهند و معلمان مورد نیاز مقاطع مختلف خود را از داوطلبان آزاد جذب کنند.
نماینده ورامین تصریح کرد: ما چطور به خودمان اجازه می دهیم افرادی را از خیابان دعوت کنیم و بدون گزینش و آموزش های لازم حرفه معلمی، بر سر کلاس های مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بفرستیم.
نقوی گفت: موضوع دیگر این است که مقامات آموزش و پرورش اعلام می کنند که ما 500 هزار نفر نیروی مازاد داریم اگر واقعا این گونه است یعنی اختلاف پرسنل آموزش و پرورش مازاد هستند پس چرا از طریق شرکت های خدماتی باید دوباره معلم جذب شود.
وی خطاب به هیئت رئیسه گفت: انتظار ما این است که از کمیسیون آموزش وتحقیقات بخواهید طرح احیای تربیت معلم را هر چه سریعتر به صحن علنی بیاورد تا آموزش و پروش خارج از تربیت معلم نیرو جذب نکند.
نقوی این اقدام را خیانت به نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش خواند و گفت: باید از این اقدام جلوگیری شود.
لاریجانی در پاسخ به نقوی گفت: در قانونی که اخیرا به تصویب مجلس رسید به جذب معلمان از طریق تربیت معلم تاکید شده و جذب نیروهای حق التدریسی نیز ممنوع شده است.
وی گفت: اقدام صورت گرفته یک نوع جذب است و من تردید ندارم بعد از مدتی که این واسطه ها کارشان را انجام دادند دوباره خیل عظیمی پشت در آموزش و پرورش جمع می شوند. ضمن اینکه انتخاب معلم از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت تر انتخاب کرد.
رئیس مجلس گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات سریعا جلسه ای برای بررسی این موضوع تشکیل دهند چون جذب معلمان از طریق شرکت های واسطه هیچ معنایی ندارد ».
همان گونه که قبلا گفتم هدف آقای علی احمدی کاهش قیمت تمام شده آموزش در پایین ترین سطح ممکن بود چراکه هدف صرفه جویی تام و کامل در اعتبارات و بودجه بود .
ایشان ضمن رساندن جمعیت کلاس ها به حدود 40 نفر که با هیچ یک از استانداردهای آموزشی دنیا سنخیت ندارد برای اولین بار امر تامین نیرو از طریق شرکت های واسطه را بنیان نهادند .
شاید در امور مربوط به نظافت و یا خدمات این کار توجیهی داشته باشد اما در کار تعلیم و تربیت که یک کار تخصصی و حرفه ای است انجام این عمل هیچ گونه توجیه عقلانی و منطقی نمی تواند داشته باشد .
اما راه حل آن چیزی نیست که به آن اشاره شده است !
مراکز ترییت معلم نمی تواند راه حل مناسب و یا منطقی برای تامین و جذب نیرو به وزارت اموزش و پرورش باشد .
این مساله به دو دلیل قابل پرداختن نیست :
اول این که مراکز تربیت معلم آزمون خود را در این مدت پس داده اند و این تجارب کارا و موثر نیستند .
دوم این که این مساله با کاهش تصدی گری دولت منافات دارند .
می توان گفت تنها راه برای این مساله که متاسفانه مسئولان روی خوشی به آن نشان نمی دهند همانا تاسیس " سازمان نظام معلمی " می تواند باشد .
آری !
نظام معلمی ...
این جا را بخوانید :
تاملی بر پیش نویس تشکیل " پارلمان معلمان " ... اشتباه دیگر کافی است ! دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388 13:26
تنها راه برای خروج از " بحران فکری و روزمرگی " یک چیز است ....اتاق فکر آموزش و پرورش ! چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1388 9:58
"سخن معلم " به وزارت آموزش و پرورش و نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیشنهادمی کند یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388 0:20
پیشنهاد " سخن معلم " در مورد تاسیس و نهادینه کردن " نگاه ملی " به آموزش و پرورش چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388 22:10

هیچ نظری موجود نیست: