ه‍.ش. ۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

در حاشیه نامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس به آقای احمدی نژاد ...وضع آموزش و پرورش نگران کننده است !




در حاشیه نامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس به آقای احمدی نژاد ...
آقای عباسپور !
وضع آموزش و پرورش نگران کننده است !
وضعیت تشکل ها بدتر ...


در حاشیه نامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس به آقای احمدی نژاد ...


آقای عباسپور !


وضع آموزش و پرورش نگران کننده است !


وضعیت تشکل ها بدتر ...


وضعيت آموزش و پرورش نگران کننده است

این جمله ای است که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به آقای احمدی نژاد گفته است .

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات:

وضعيت آموزش و پرورش نگران کننده است

رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اعلام اين خبر که اين کميسيون با توجه به حساسيت موجود در وزارتخانه آموزش و پرورش نامه اي را به رييس جمهور ارايه کرده است، گفت: ما نگران وضعيت آموزش و پرورش هستيم و در حال حاضر اين وزارتخانه دچار وضعيت نگران کننده اي است. علي عباسپور تهراني فرد در گفت وگو با ايسنا، در توضيح اين نامه و دليل ارايه آن به رييس جمهور افزود: مساله وضعيت معلمان حق التدريس، قلع و قمع مدارس، وضعيت مدارس استيجاري، وضعيتي که بخشنامه ساماندهي 2 ايجاد کرده و کلاس ها از حالت استاندارد خارج شده و هم چنين بحث مديريت و وضعيت مديران آموزش و پرورش که به دليل طرح ساماندهي 2 تاثيرپذير شده اند از جمله نگراني هايي است که اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دارد. نماينده مردم تهران در خانه ملت هم چنين وضعيت به کارگيري معلمان حق التدريس از طريق شرکت ها به ويژه در آستانه سال تحصيلي را از ديگر دغدغه هاي اعضاي کميسيون عنوان کرد و افزود: در مورد اين مسايل بحث مفصلي در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شد که مصلحت نمي دانستيم که اداره وزارت آموزش و پرورش با سرپرست ادامه يابد. رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اين که مصلحت نيست اداره اين وزارتخانه مهم در آستانه تدوين بودجه براي سال 89 و تدوين برنامه پنج ساله پنجم با سرپرست ادامه يابد، يادآور شد: با توجه به اين مساله کميسيون تصميم گرفت تا مصرانه طي نامه اي از رييس جمهور بخواهيم هر چه سريع تر وزير را معرفي کند و منتظر مهلت سه ماهه نشوند. وي گفت: اداره آموزش و پرورش با سه ماه سرپرست، لطمه سنگيني به اين وزارتخانه مي زند ضمن آن که درخواست ما اين است با توجه به انصراف خانم آليا وزيري که بتواند از پس اين مشکلات بر آيد و در جامعه فرهنگي کشور مقبول باشد معرفي شود. عباسپور در پاسخ به اين سوال که آيا شما پيشنهادي براي وزير در نظر گرفته داريد يا خير با بيان اينکه پيشنهاد داريم; آن پيشنهاد را مطرح نکرد. به گزارش ايسنا متن کامل نامه اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به رييس جمهور به شرح ذيل است. "احتراما، همان گونه که مستحضر هستيد آموزش و پرورش رکن اساسي در تربيت نسل آينده است. نسلي که بايد پرچمدار علم و دانش در جهان بوده و تداوم بخش اهداف انقلاب شکوهمند اسلامي ايران باشد. بدين جهت توجه به امر آموزش و پرورش يکي از مهمات کشور و توجه ويژه دولت و مجلس را مي طلبد. در طول دولت نهم علي رغم توجهي که دولت محترم به امر آموزش و پروش نموده مشکلات اين بخش نه تها کاهش نيافت بلکه بيشتر نيز گرديد که مهم ترين عامل، تلاطم مديريتي در وزارت آموزش و پرورش و عدم به کارگيري وزراي توانمند بوده است. اکنون که در ابتداي دولت دهم بوده و وزير معرفي شده از سوي جنابعالي نيز نتوانسته است راي اعتماد لازم را براي وزارت مهم آموزش و پرورش کسب نمايد، تداوم اداره بزرگترين وزارت دولت با سرپرست به مصالح کشور و آموزش و پرورش نمي باشد; در هم ريختگي مديريتي در اين وزارتخانه آن هم در آغاز سال تحصيلي با صدور بخشنامه ساماندهي 2 توسط وزير سابق که خود بر مشکلات موجود افزوده است نگراني بسياري را در مجلس و دلسوزان امر تعليم و تربيت ايجاد نموده است. قطعا ادامه چنين وضعي به مصلحت نمي باشد، لذا مصرانه از جنابعالي درخواست مي گردد که هرچه سريع تر با معرفي شخصيتي فرهيخته، مدير و مدبر و آشنا به مسائل آموزش و پرورش و مقبول در جامعه آموزشي کشور، به مجلس شوراي اسلامي اقدام نماييد تا ان شا» الله با اخذ راي اعتماد بتواند به عنوان وزير مقتدر و با بسيج امکانات در کشور و حمايت دولت و مجلس بر مشکلات آموزش و پرورش کشور فائق آمده و نظام آموزش و پرورشي کشور را در صراطي قرار دهد که تاييد مقام معظم رهبري مي باشد."



اگرچه همان گونه که قبلا نیز گفته ایم بودن و یا نبودن وزیر تغییری اساسی در روند امور روزمره آموزش و پرورش ایجاد نخواهد کرد - چراکه اصولا خلاقیتی دیده نمی شود که بخواهد تئوریزه و یا اجرا شود ! - اما در هر صورت بودن فردی با عنوان " وزیر " نوعی پاسخگویی مستقل و پیگیرانه را برای آن پست ایجاد خواهد کرد و مجلس می تواند به زعم خود راحت تر و قانونی تر وزیر را به مسئولیت پذیر بودن و اجرای برنامه ها دعوت نماید .

اما مهم این است که چرا آقای احمدی نژاد در دور قبل مسائل فراوانی در مورد آموزش و پرورش و معلمان مطرح کرد اما این بار سخنی قابل توجه در افکار عمومی و یا برای معلمان مطرح نکرد ؟

و چرا با وجود گذشت هفته ها از تشکیل کابینه هنوز ایشان ضرورتی برای این کار احساس نکرده اند ؟

شاید دور قبل با توجه به این که اجرای انتخابات در دست فردی دیگر بود می باید تمام امکانات را برای گرفتن رای از مردم بسیج می کرد اما شاید این بار چنین ضرورتی احساس نشد !

نکته مهم دیگر این است که احتمالا آقای احمدی نژاد هم به جایگاه واقعی آموزش و پرورش پی برده است !

مسائل و معضلات متعددی که از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان شده است شاید تنها گوشه ای از آن دریای مواج باشد که کشتی فرسوده آموزش و پرورش را با ضربات سهمگین خود به صخره ها می کوبد ...

اما نکته این جاست که به علت امنیتی تر شدن فضای آموزش و پرورش و به محاق رفتن اکثر تشکل های صنفی و مدنی منتقد و مستقل دیگر نگرانی از بابت " اعتراض به وضع موجود " وجود نخواهد داشت ...

در زمان دولت اصلاحات ، امکاناتی هر چند اندک در اختیار تشکل ها قرار می گرفت ؛ اگر هم مساعدتی در برخی موارد نمی شد اما مانع و یا محدودیتی هم برای فعالیت در چارچوب قانون ایجاد نمی شد ...

اما اکنون وضع به گونه ای شده است که فعالان تشکل های معلمان با محدودیت ها و فشارهای گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند و هزینه فعالیت های مدنی و صنفی به نحو فزاینده ای شدت یافته است .

وضعیت به گونه ای شده است که این افراد حتی در خانه های یکدیگر نیز نمی توانند حضور داشته باشند !

کار به جایی رسیده است که حتی برخی مطالب در این وبلاگ هم تحمل نمی شود ...

کار به جایی رسیده است که برخی از فعالان تشکل ها – کانون صنفی معلمان تهران – به جای استفاده از ظرفیت های قانون اساسی که حق مسلم و محقق هر شهروند ایرانی است دست به دامن مراجع شده اند - البته شاید با توجه به شرایط موجود این نیز یک راه حل باشد ...

آقای عباسپور !


وضع آموزش و پرورش نگران کننده است !


وضعیت تشکل ها بدتر ...

هیچ نظری موجود نیست: