۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

دستور العمل : " نابسامان دهی " نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مسئولان و نمایندگانی که جز به " خود "نمی اندیشند !







دستور العمل : " نابسامان دهی " نیروی انسانی در آموزش

و پرورش و مسئولان و نمایندگانی که جز به " خود "

نمی اندیشند !

دستور العمل : " نابسامان دهی " نیروی انسانی در آموزش


و پرورش و مسئولان و نمایندگانی که جز به " خود "


نمی اندیشند !

زمانی که وزیر سابق آموزش و پرورش ، با عجله و شتاب فراوان طرح سامان دهی نیروی انسانی را بدون مشورت کارشناسان و حتی کمیسیون آموزش مجلس و در دو نسخه ، به مرحله اجرا گذاشت شاید کم تر کسی فکر می کرد که وضعیت آموزش و پرورش تا این حد بحرانی شود که رئیس کمیسیون آموزش مجلس و تعدادی از نمایندگان نسبت به عواقب اجرای این طرح هشدار دهند !




بخوانید :


نماینده بویین زهرا :


ساماندهی نیروی انسانی گرفتاری بزرگ وزارت آموزش و پرورش است


تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: نماینده بویین زهرا در مجلس طرح ساماندهی نیروی انسانی را گرفتاری بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: مقبول نیست نیروهای آموزش دیده بازنشسته و نیروهایی که تحت عنوان تعاونی هستند بر سر کلاس ها بیاوریم.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار امور مجلس باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، روح الله جانی عباسپور نماینده بویین زهرا و آوج در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری نسبت به طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش انتقاد کرد و خواستار مشخص شدن سرنوشت وزارتخانه با انتخاب وزیر شد.وی طرح ساماندهی نیروی انسانی را گرفتاری بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: مقبول نیست که از یک طرف نیروهای آموزش دیده را با 20 سال سابقه برای خانم ها و 25 سال سابقه برای آقایان بازنشسته کنیم و از طرف دیگر نیروهایی تحت عنوان تعاونی بدون آموزش لازم را بر سر کلاس ها بیاوریم.عباسپور در ادامه همچنین از تشکیل کلاس های درس با بیش از 45 دانش آموز انتقاد کرد.عباسپور در ادامه با اشاره به جان باختن 52 نفر در طول یک ماه گذشته در جاده تهران همدان، از این جاده به قتلگاه یاد کرد و از مسوولان وزارت راه خواست تا نسبت به وضعیت نامطلوب این جاده اقدام کنند./01


خبرنگار:224


کدخبر: 331159-05-880726


" سخن معلم " به دلایل مختلف با این طرح مخالفت کرد و مطالب متوالی و متنوعی را در این زمینه منتشر نمود .


این جا را بخوانید :


" خود را معطل نكنيد ! مشكل اصلي آموزش و پرورش ايران ، نوع و جنس " نگرش و نگاه " " مسئولان و جامعه " دوشنبه چهارم شهریور 1387 15:54






رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هشتم هم ؛ نظر منتقدان " دستورالعمل سازماندهی نیروی انسانی " را تائید کرد






همان موقع هشدار دادیم که با اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد ، آموزش و پرورش سرانجام دچار بحران و خلا نیروی انسانی خواهد شد .


همان موقع گفتیم که با اجرای این طرح ، آموزش و پرروش دچار " بحران انباشت تجربه " خواهد شد .


با وجود تعداد معدودی نکات مثبت در طرح سامان دهی نیروی انسانی همچون بازگشت نیروهای مامور که البته به صورت ناقص انجام شد ؛ دست آخر وزیر آموزش و پرورش با تمسک به عنوان " مصلحت " شانه از عمل به تعهدات خود خالی کرد و چیزی که از این طرح نصیب آموزش و پرورش شد این بود :


ارتقای جمعیت دانش آموزان تا 40 نفر و حتی بیشتر و جالب آن که مسئولان آموزش و پرورش جسارت را تا به آن جا رساندند که عنوان کردند چیزی به عنوان استاندارد جمعیت دانش آموزی نداریم و آن یک متغیر وابسته است !!


شاید بتوان گفت تنها دستاورد قابل توجه افزایش جمعیت کلاس ها ، افزایش فشار کاری معلمان و فرسودگی بیشتر شغلی و نیز شیوع گسترده بیماری های اپیدمی همچون شپش و جدیدا آنفلونزای نوع A در مدارس بود !


این در حالی بود که امور پرورشی از گزند اجرای این طرح مصون ماند !


این جا را بخوانید :


معاونت پرورشي خارج از حوزه طرح به اصطلاح " سامان دهي نيروي انساني " !فقط معلمان زيادي اند .... پنجشنبه بیست و یکم شهریور 1387 15:16


زمانی که به مدیران مدارس گفته شد که باید در کنار امر مدیریت و یا معاونت ، به تدریس اشتغال داشته باشند آن ها با جمع آوری طومار نسبت به این کار اعتراض کردند !


این جا را بخوانید :


همه به دستورالعمل نيروي انساني در جهت منافع خود اعتراض دارند غير از "معلمان نجيب "! ظاهر ا ! شنبه بیست و پنجم آبان 1387 14:33


اما معلمان کوچک ترین واکنشی غیر از همان همآورد طلبی های معمول در اتاق آموزگاران و یا دبیران... چیز دیگری از خود نشان ندادند !


شاید معلمان فلسفه تشکل های معلمان را فقط در اعتراض به فیش و میزان حقوق معلمان می دانند و بس !


با همه این تفاسیر سوال این است که آیا کمیسیون آموزش مجلس باز می خواهد به همان نامه نگاری های بی نتیجه خود ادامه دهد و آقای احمدی نژاد هم حتی پاسخی به آن ندهد !


متاسفانه مجلس در این مدت نشان داده است که که قدرت و یا اراده کافی حتی برای پیگیری مصوبات خود ندارد و همه اقدامات و برنامه های احتمالی در مقابل پدیده ای به نام " مصلحت " که تشابهی با منافع و مصالح افکار عمومی ندارد رنگ می بازد ...


زمانی که نمایندگان مجلس نگران آینده خود هستند و دولت هم دست مجلس را خوانده است وضع از این بهتر نخواهد شد !


سخن آخر :


قرار بود دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی با بهره بردن از آموزه های علم مدیریت منابع انسانی ( HUMAN RESOURCE MANAGEMENT ) وبا ایجاد توازن ( BALANCE ) و برقراری تعادل نسبی در آرایش و چینش نیروها ، در نهایت به ارتقا و بهروری سیستم بینجامد .


آیا واقعا به چنین نتیجه ای رسیده ایم ؟


کدام منطق و استدلال قبول می کند که فردی 5 سال زودتر از عرف و معمول بازنشسته شود اما در سوی دیگر و در نهایت سیستم رسمی آموزش و پرورش مجبور به دادن ساعات حق التدریس و با تعرفه های بالا و نیز آوردن نیروهای شرکتی شود که سرانجام با عملکرد آن ها ، این سیستم دچار " بحران " شود و مسئولان نیز اخم به ابرو نیاورند !


مسئولان تصور می کنند با سکوت و ندادن پاسخ ، مشکلات سیستم رونمایی نشده و کسی به عمق بی برنامگی و مدیریت ناصحیح آن ها پی نخواهد برد !


از قدیم گفته اند :


جلوی ضرر را از هر جا بگیری ....



هیچ نظری موجود نیست: