۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

گفت و گوی روزنامه جهان اقتصاد با " علی پورسلیمان"




گفت و گوی روزنامه جهان اقتصاد با " علی پورسلیمان"




آنفلوانزای نوع A در کمین دانش آموزان


موج آنفلوانزای نوع A با سرمای هوا می رسد


وضعیت آموزش و پرورش در سال های گذشته محل نگرانی کارشناسان، دولتمردان و مردم بوده و غیر از مسایل ریز و درشت آموزشی و کیفی، نبود بهداشت کافی در مدارس همواره مورد بحث قرار گرفته است.


امسال شروع آنفلوانزای خوکی در کنار سایر مسایل بهداشتی نگرانی خانواده ها و مسئولان را بیشتر کرده است چرا که به گفته مسئولان وزارت بهداشت با سرد شدن هوا موج این بیماری فراگیر می شود. عضو شورای مرکزی سازمان معلمان در گفت و گو با جهان اقتصاد در مورد آمار مبتلایان گفت: آمار ضد و نقیضی از تعداد دانش آموزان مبتلا به گوش می رسد و آخرین آماری که از سوی مسئولان آموزش و پرورش اعلام شد 3 نفر بود.


علی پورسلیمان افزود: برخی مسئولین می گویند اگر 15 درصد در کلاسی به ویروس آنفلوانزای نوع A آلوده شوند، کلاس ها تعطیل خواهد شد در حالی که عده ای دیگر از مسئولین می گویند کلاس ها تحت هیچ شرایطی تعطیل نخواهد شد.


وی تاکید کرد : با این که قبل از شروع سال تحصیلی پیش بینی وقوع اپیدمی در مدارس صورت گرفته بود اما عملا اقدامی در خصوص جلوگیری از انجام نشد تا جایی که اکنون بیماری به مرحله شیوع رسیده است.


این کارشناس با اشاره به وضعیت کلاس هایی که بالای 35 نفر جمعیت دارد گفت: به دلیل کثرت دانش آموزان و استاندارد نبودن کلاس ها این ویروس به صورت اپیدمی در حال گسترش است.


به گفته وی در این وضعیت عملا کار خاصی نمی توان انجام داد مگر این که دانش آموزان مبتلا تا طی نشدن مرحله نقاهت به مدرسه نیایند.


پورسلیمان همچنین خاطرنشان کرد که این اولین بار نیست که یک نوع بیماری در مدارس شایع می شود، به عنوان مثال سال گذشته اپیدمی شپش در مدارس به وجود آمد به طوری که بر اساس آمار غیررسمی حدود 60 درصد دانش آموزان دخترانه در مقطع ابتدایی به این بیماری مبتلا شدند.


وی اضافه کرد: البته مسئولان به این مساله واکنشی نشان ندادند و این موضوع در سکوت خبری برگزار شد در حالی که این بار رسانه ها می توانند افکار عمومی را در جریان شیوع آنفلوانزا قرار دهند.


وی یکی از دلایل عدم رعایت بهداشت در مدارس را دستورالعمل اصلاح نیروهای انسانی عنوان کرد که طبق آن مربیان بهداشت، تربیت بدنی و ... از کار در مدارس حذف می شوند.


پورسلیمان در پایان گفت: در مورد وضعیت نگران کننده آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش مجلس به رئیس جمهور نامه ای داده که تاکنون بی پاسخ مانده است.


هزینه پیشگیری کمتر از درمان است


موج اول آنفلوانزای نوع A بهار امسال شروع شد که روبه فروکش گذاشت اما موج دوم این بیماری با بازگشایی مدارس و سرد شدن هوا فراگیرتر شده به طوری که بنا بر اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت 15 تا 35 درصد از افراد جامعه ممکن است طی دو سال آینده به این بیماری مبتلا شوند.


در همین راستا ضروری است که کادر پزشکی کشور برای پیشگیری از شیوع این ویروس آموزش های لازم را به افراد جامعه بدهد که مهمترین آموزش ها، رعایت بهداشت فردی است.


عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس در خصوص راه های پیشگیری این ویروس به خبرنگار ما گفت: بهترین راه این است که واکسن آنفلونزا به صورت رایگان در مدارس و درمان گاه ها و مراکز بهداشتی توضیع شود چرا که هزینه رایگان شدن دارو برای دولت از هزینه درمان بیماری کمتر است.


شهریار مشیری افزود: از آنجایی که ویروس نوع A نسبت به آنفلونزای دیگر و سریعتر منتقل می شود نیاز بیشتری به پیشگیری دارد.


وی تاکید کرد: کشورهایی که در حال حاضر مواجه با این ویروس هستند و حتی درآمد دولتی بهتری هم نسبت به ما ندارند مثل تایلند و فیلیپین، دولت تمام صندلی پارک ها، مدارس و سایر اماکن عمومی را سمپاشی می کند تا ۀودگی ها رفع شود در حالی که در کشور ما این اتفاق نمی افتد.


وی در پایان ضمن انتقاد از بخش آمار وزارت بهداشت گفت: به دلیل کمبود بودجه تخصیصی به بخش آمار و همین طور مشخص نبودن سازمان خاصی به عنوان متولی آمار در کشور ما آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.


گفتنی است علائم آنفلونزای نوع A مانند آنفلونزای فصلی شامل تب، سردرد، سرفه، گلودرد و اسهال است و بعد از آن آبریزش بینی، بدن درد، لرز و احساس خستگی در درجه بعدی آغاز می شود.


علائم این بیماری در کودکان شامل تغییر رنگ، کبودی پوست، عدم نوشیدن مایعات به میزان کافی، استفراغ شدید، اختلال سطح هوشیاری، تحریک پذیری شدید و بدخلقی و تب بیشتر از 72 ساعت است.



هیچ نظری موجود نیست: