۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

شاخص " درصد قبولی " در آموزش و پرورش ... عملکردها و واقعیت ها !






اخیرا مديركل آموزش و پرورش راهنمايي از رشد 97 درصدی قبولی در دوره راهنمایی خبر داده است .
و در یک نتیجه گیری آن را باعث کاهش افت تحصیلی دانسته است !
این جا را بخوانید :
« مديركل آموزش و پرورش راهنمايي در گفت‌و‌گو با فارس:
رشد قبولي در دوره راهنمايي به 97 درصد رسيده است
خبرگزاري فارس: مديركل آموزش و پرورش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش گفت: رشد قبولي در دوره راهنمايي به 97 درصد رسيده كه اين درصد به معناي كاهش افت تحصيلي است.
منوچهر فضلي‌خاني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» به طرح ارزشيابي توصيفي اشاره كرد و افزود: ارزشيابي توصيفي در دوره ابتدايي وجود دارد و ما اميدواريم كه در سال‌هاي آينده در دوره راهنمايي نيز اين طرح محقق شود.
وي با بيان اينكه كارگروهي تحت عنوان كميته تخصصي در دوره راهنمايي تشكيل شده است، ادامه داد: آيين‌نامه اجرايي اين كارگاه در مراحل پاياني است.
مديركل آموزش و پرورش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه افت تحصيلي در دوره راهنمايي كاهش يافته است، بيان كرد: در حال حاضر آمار رشد قبولي به 97 درصد رسيده است.
فضلي‌خاني اضافه كرد: يكي از برنامه‌هاي ديگر آموزش و پرورش براي دوره راهنمايي امتحان مجدد براي دانش‌آموزان مردودي‌ است.
وي گفت: افرادي كه براي دومين بار مردود مي‌شوند، مي‌توانند در مدت يك ماه آموزش‌هاي تكميلي را ديده و از دروس افتاده آزمون دهند تا به دوره‌هاي بالاتر بروند.
88/08/15


نکته مهم این است که بدون ارزیابی دقیق و مستند اجرای ارزشیابی توصیفی در مورد فرآیند یادگیری و تبعات آن ، خبر از تعمیم آن به دوره راهنمایی داده شده است !
درست مانند اجرای " طرح مسیر ارتقای شغلی " و بدون آن که در مورد آثار و تاثیر آن بر عملکرد شغلی معلمان مطالعه جامع و یا دقیق به عمل آید ؛ ارزشیابی جدید تدوین و برای معلمان رتبه هایی مانند " ارشد ، خبره و عالی " در نظرگرفته شد !
غافل از آن که بدون تاسیس نظام معلمی و طراحی یک ساختار و مسیر" حرفه ای و تخصصی " برای شغل معلمی ، تدوین چنین برنامه هایی جزء اتلاف وقت و انرژی چیز دیگری نخواهد بود !
کسی اصولا نمی تواند مخالف اجرای برنامه های جدید و خلاق در آموزش و پرورش باشد اما مهم آن است که اجرای یک طرح و برنامه باید تابع یک مسیر مشخص و مدونی باشد و پس از اجرا مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد نه آن که تابع سلایق مسئولان شده و یا به حال خود رها شود !
نکته دیگر ، این است که با وجود ادعای این مسئول در مورد رشد بالای قبولی ، اما منابع دیگر ، آمارهای دیگری ارائه می کنند که می تواند یک فاجعه و یا بحران برای نظام آموزشی کشور و کل جامعه باشد !
این جا را بخوانید :


« رئیس "مرکز آموزش‌های دوره متوسطه"، لطف‌الله عباسی، اعلام داشت که طی سال تحصیلی گذشته 327740 دانش‌آموز در پایه اول متوسطه مردود شده‌اند. او گفت، "طی سال تحصیلی گذشته 23 درصد از دانش‌آموزان پایه اول متوسطه مردود شده و مجبور به تکرار پایه شده‌اند. میزان دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند نیز بسیار بالاست". لازم به ذکر است که یک میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز در پایه اول متوسطه به تحصیل اشتغال دارند. (سایت هم‌میهن)
طی چند سال اخیر تنها 90 هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلى در استان اصفهان ترك تحصیل كرده‌اند. این دانش‌آموزان ۱۱تا ‪ ۱۷سال سن دارند.
در همآیش "هم‌اندیشی در زمینه حقوق و مسائل کودکان" اعلام شد که "طی چهار سال گذشته سه میلیون کودک ایرانی ترک تحصیل کرده‌اند". (اعتماد، 29 آذر)
گزارشگر "ايلنا"، به نقل از فتاح نيازی، معاون آموزشی "مؤسسه آموزش از راه دور" اعلام کرد که در سطح كشور بيش از 13 ميليون كم‌‏سواد بين 11 تا 45 سال وجود دارد. سه ميليون نفر از این عده دانش‌آموزانی هستند لازم‌التعليم که بین 11 تا 17 سال سن دارند ».
متن کامل را در این جا بخوانید :
مسئولان باید توجه داشته باشند که  ارائه یک آمار  در یک نظام برنامه ریزی تا چه حد می تواند در ارائه داده ها و اطلاعات برای برنامه ریزی و مسیر آن تعیین کننده باشد و استنباطی که از " تحلیل داده ها " به دست می آید تا چه میزان می تواند سرنوشت برنامه و سیستم را دستخوش تغییر سازد.
اگرچه آمار ها نیز باید با واقعیت های موجود همخوانی و آن را تایید کنند !
مشکل سیستم ما " آمار " نیست بلکه مشکل " بحران مدیریت " است ...


۵ نظر:

افشار گفت...

طرح مسئله ازسوی شما جالب بود اما یادمان باشد که وزارتخانه نشینان دیریست خود را پشت تلی از آمارهای دست ساز مخفی نموده اند.

ضمنا فکری به حال صفحه و فونت مطالبتان بکنید.دراد اعصاب خردکن می شود.موفق باشید.

ناشناس گفت...

ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی باعث شده که دانش اموزان مقاطع بالاتر حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند.با این قوانین بهتر است که دانش اموزان فقط اخر سال انهم برای گرفتن کارنامه قبولی به مدرسه بروند

Unknown گفت...

اموزش و پرورش جراح می خواهد !

افشار گفت...

ازاین سیزده تا آن سیزده چه خبراست؟

سرزدید بی خبرونظرنروید!

ونگفتم،لینکتان کردم،لینکم کنید.لطفا!

سخن معلم گفت...

سلام
جناب افشار
از نظر شما سپاسگزارم .
تنها قالب قابل استفاده همان است .
اگر پیشنهاد خاصی در مورد فونت ها و رنگ ها دارید بفرمایید .
سبز و پیروز و پایدار باشید.