۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

کافی بودن بودجه آموزش و پرورش از نظر ایشان و انبوه مشکلاتی که پاسخگو ندارند !












در حالی که وزرا از بودجه های تصویب شده برای وزارتخانه شان ناراضی هستند و حداقل در لابی با کمیسیون های تخصصی و تلفیق می کوشند که آن را افزایش دهند ... اما آقای حاجی بابایی آموزشی و پرورشی از این بودجه راضی است !
بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان ...
دفترچه های بیمه فرهنگیان ...
بن های غیر نقدی فراموش شده فرهنگیان ...
سرانه مدارس ...
دریافت وجه در مدارس ...
و...





کسی که مسئولیت یک مجموعه را بر عهده دارد باید ارزیابی دقیق و کارشناسانه ای نسبت به نیازها و کمبودها داشته باشد و بر اساس همین نیاز سنجی نسبت به برنامه ریزی و مدیریت آن اقدام نماید .
آقای حاجی بابایی به عنوان کسی که چندین سال  نماینده مجلس بوده است و دو دوره ریاست فراکسیون فرهنگیان آن را بر عهده داشته است ؛ قاعدتا اشرافش باید بیش از افراد دیگر در حیطه اجرایی ویا قانونگذاری باشد .
اما شاید فردی که کم ترین حساسیت را در این مدت در مورد آموزش و پرورش و بودجه و اعتبارات آن در صحن علنی مجلس داشته است همین آقای حاجی بابایی است .
جالب است که ایشان در تدوین لایحه بودجه 90  ، از کافی بودن مبلغ در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش  گفته بود ، وزارتخانه ای که همیشه با کسر بودجه ، اعتباراتش بسته می شود و کسر بودجه آن زبانزد همه می باشد !
....از نظر آقای  حاجی بابایی ، مشکلی ندارد ! ( 1 )
اما  حقیقت را نمی توان کتمان کرد !
آقای حاجی بابایی در مورد بودجه مورد نیاز بازنشستگی پیش از موعد معلمان گفته است که  هیچ پولی برای اجرای این قانون که در هیات دولت تصویب شده است ندارد ! ( 2 )
مشکلاتی از این دست در آموزش و پرورش فراوان است :
 اخیرا مساله عدم تمدید دفترچه های بیمه درمانی فرهنگیان که به علت عمل نکردن وزارت آموزش و پرورش به تعهدات خود  موجب نگرانی فرهنگیان شده است !
سرانه مدارس و... 
معضل همیشگی دریافت وجه در مدارس ...
اگر آقای حاجی بابایی ، همان گونه که در کسوت نمانیدگی مجلس ، دائما از آموزش و پرورش می گفت ... به صحن مجلس می آمد و همچون فردی از جنس فرهنگیان ، از مشکلات و مسائل گربیان گیر این دستگاه عریض و طویل می گفت و واقع نگری را فدای مصلحت سنجی وسیاسی کاری نمی کرد  و بر مواضع خود پافشاری می کرد ؛ اکنون  شاید آموزش و پرورش  وضعیت دیگری داشت ...
شاید حداقل فرهنگیان مجبور نبودند تحقیر مسئولان بیمه را که از صدقه سری  فرهنگیان به این جا رسیده اند و این چنین گستاخانه با معلمان سخن می گویند  تحمل کنند !
شاید آموزش و پرورش در میان سایر وزراتخانه ها و دستگاه ها ، تنها جایی است که وزیر آن اعتبارات و بودجه تخصیص یافته را کافی می داند ...


  ( 1 ) 
از سخنان وزیر آموزش و پرورش تعجب می کنم  

نسرین وزیری: دولت در تدوین لایحه بودجه 90، افزایش اعتبارات را به نسبت لایحه بودجه 89 محاسبه کرده نه قانون بودجه 89. این در حالی است که مجلس با تصویب قانون بودجه 89، مبالغی را به سقف بودجههای آموزشی کشور افزوده بود که با محاسبه آن،میزان افزایش اعتبار اعلام شده این بودجهها از سوی دولت واقعی نیست.
البته این تنها نقد علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به بودجه آموزشی سال بعد نبود. او انتقاداتی به مراتب پررنگتر به شخص وزیر آموزش و پرورش از یکسو و نگاه دوگانه به بودجه دانشگاههای پزشکی و غیرپزشکی از سوی دیگر داشت. کما اینکه از اظهارات حاجیبابایی مبنی بر اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت اموزش و پرورش کافی است، تعجب میکند و میپرسد وقتی 95 درصد بودجه 90 صرف حقوق و پرسنل این وزارتخانه میشود، وزیر چگونه می خواهد به اجرای دیگر برنامههایش بپردازد که می گوید بودجهام کافی است؟!
 تشبیه این نماینده تهران از وضعیت وزارت آموزش و پرورش و بودجهاش به ماشین بنز بدون بنزین نیز نکته جالبی است که در گفتوگوی خبرآنلاین به آن اشاره شده است. مشورح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:
وضعیت بودجه آموزشی کشور را در لایحه بودجه 90 چگونه می بینید؟ البته به تفکیک از بودجه آموزش و پرورش شروع کنیم و بعد هم بودجه وزارت علوم را بسنجیم.
بودجه آموزش و پرورش با این وضعی که لایحه بودجه را آورده
اند،  فقط 8 درصد افزایش یافته است. این عدد بدون در نظر گرفتن مازادی است که سال گذشته توسط مجلس به بودجه افزوده شد که هنوز هم به آموزش و پرورش پرداخت نشده است.
بر اساس گزارشات رسیده در سال 1389 کل پرسنل رسمی آموزش و پرورش حدود 855 هزار نفر است که در سال 1390 با توجه به تکالیفی که در ارتباط با استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت‌ سوادآموزی به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده و 40 هزار نیرویی که به استخدام وزارت آموزش و پروش درآمده‌اند، نیروهای آموزش و پرورش به 922 هزار نفر خواهد رسید، بنابراین بیش از 70 هزار نفر در سال 90 به پرسنل رسمی حقوق‌بگیر آموزش و پرورش افزوده می‌شوند.
با توجه به اینکه هم اکنون حدود 93 تا 95 درصد از اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود، اگر حقوق و مزایای این 70 هزار نفر را هم اضافه کنیم، افزایش فقط 8 درصدی که برای اعتبارات هزینه‌ای دیده شده به این معناست که احتمال دارد باز درصد اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش از کل اعتبارات هزینه‌ای افزایش پیدا کند یعنی از حدود 95 درصدی که در سال 89 پیش‌بینی می‌شود بودجه جاری آموزش و پرورش صرف پرسنل ‌شود بیشتر خواهد شد.
از آنجا که بیشتر بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال آتی، صرف حقوق پرسنلی افراد میشود. بنابراین بودجهای برای کار زیربنایی در این وزارتخانه باقینمیماند.
معمولا علیرغم توافقاتی که در دولت برای تدوین لایحه بودجه میشود، باز هم وزرا از بودجه وزارتخانههایشان اعتراض دارند و در لابی با کمیسیونهای تخصصی و تلفیق میکوشند تا این بودجه را افزایش دهند. اما گویا آقای حاجیبابایی از همین بودجه تعیین شده برای وزارت آموزش  پرورش راضی هم هستند. همینطور است؟
بله. البته من هم از حرف آقای وزیر تعجب می
کنم که میگویند بودجه تعیین شده برای وزارت اموزش و پرورش کافی است. با این موضع آقای حاجی بابایی، مشکل است که ما در مجلس بگوییم که درآمدهای در نظر گرفته شده برای بودجه آموزش و پرورش غیرحقیقی و منبسط است و جایی برای ایجاد درآمد بیشتر برای دولت نیست. یعنی وقتی وزیر از بودجه تخصیصی راضی هستند، مشکل است که ما در مجلس برای تخصیص بودجه بیشتر به این وزارتخانه چانه زنی کنیم و نمایندگان را در کمیسیون تلفیق و صحن علنی قانع کنیم که برای کار زیربنایی در آموزش و پرورش باید، بودجه بیشتری به این وزارتخانه تعلق بگیرد. این هم کار سختی است که بخواهیم از فصل دفاع یا بخش راه و ترابری و سلامت بخواهیم بودجه برداریم و به بخش اموزش بدهیم.
وقتی وزیر معتقد است که با همین بودجه، با بکارگیری منابع  و نیروی انسانی میتواند تحول بنیادین سیاستهای کلان را محقق کند، مسلم است که باید از ایشان انتظار این را هم داشته باشیم که به ارتقاء کیفی و مسائل دیگر در آموزش و پرورش بپردازند و مسائل این وزارتخانه فراتر از مشکل تامین حقوق و مزایای معلمانش باشد.
در لایحه بودجه سال آتی، 12 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت اموزش و پرورش داریم که بیش از 90 درصد آن صرف حقوق پرسنل میشود و بعید به نظر میرسد که با این وصف این وزارتخانه بتواند هیچ حرکت توسعهای نداشه باشد و به اهداف اصلی خود برسد. حکایت بودجه آموزش و پرورش و وعدههای وزیر، مثل حکایت آن ماشین بنز پر زرق و برقی میماند که برای راه رفتنش باید بنزینش هم تامین شود والا صرف ماشین بنز داشتن که کسی را جا به جا نمیکند! باید بنزین ان هم فراهم شود تا راه بیفتد. از این رو به آقای وزیر توصیه می کنم که به جای مطرح کردن برخی مسائل سطحی و طرحهای نا پختهای مثل تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه و یا ارائه طرح 3-3-5، به کارهای اصلی این وزارتخانه بپردازد.


( 2 )
میلیارد تومان، بودجه مورد نیاز بازنشستگی پیش از موعد معلمان/حاجی بابایی: نداریم!
کد خبر18219
3 خرداد 1390

حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه برگزاری سیزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که با حضور استاندار تهران و خیرین مدرسه‌ساز این استان در سالن سران اجلاس برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان، منتظر تامین اعتبارات هستیم و این مساله در دست پیگیری است و تا پیش از سال تحصیلی جدید نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.
به گفته حاجی بابایی، اگر 700 میلیارد تومان سهام در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، پس از بدل شدن به نقدینگی می توان 20 هزار فرهنگی دارای بیماری صعب‌العلاج را پیش از موعد بازنشسته کرد: این قانون هیچگونه اعتبار مالی را برای بازنشستگی پیش از موعد پیش‌بینی نکرده و تنها صرفه جویی را محلی برای تامین این اعتبار دانسته، در حالی که آموزش و پرورش نمی‌تواند از محل حقوق فرهنگیان و سرانه دانش‌آموزان بر ای تامین اعتبار بازنشستگی پیش از موعد صرفه‌جویی کند.
آموزش و پرورش با اجرای قانون پیش از موعد، حدود 120 هزار نیروی باسابقه خود را از دست داد. منتقدان می گوید با این جای خالی، می توان نیروهای تازه نفس استخدام کرد. اما وزیر آموزش و پرورش در پاسخ این ادعا، چنین می گوید: آموزش و پرورش نمی‌تواند به جای فرهنگی ای که زودتر از موعد بازنشسته شده، فرد دیگری را به کار گیرد.
آنطور که حاجی بابایی می گوید، به ازای بازنشستگی پیش از موعد هر معلم، باید 35 میلیون تومان پرداخت شود: بخشی از آن به عنوان تفاوت تطبیق با سازمان بازنشستگی کشور و بخشی به عنوان پاداش پایان خدمت فرد بازنشسته است که چنین اعتباری پیش‌بینی نشده است. منتظر هستیم اگر چنین مبلغی در اختیار وزارتخانه قرار بگیرد، درباره بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان اقدام کنیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم کسی را پیش از موعد بازنشسته کنیم، چرا که این کار موجب شکستن روحیه فرهنگیان می‌شود.
او همچنین گفت: بحث بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در دست بررسی است و تا پیش از سال تحصیلی جدید نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.



هیچ نظری موجود نیست: