۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

تاملی بر سخنان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


تاملی بر سخنان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


نگاهی به جو و شرایط مجلس نشان داده است که یکی از وزراتخانه های حساس هنگام طرح و بحث موافقان و مخالفان برای دادن رای اعتماد ، وزارت آموزش و پرورش است .
آیا این حساسیت نشانه جایگاه مهم و والای آموزش و پرورش است و یا این که کثرت کارمندان و تبدیل شدن آن به یک اهرم فشار اجتماعی و ترس از الگو شدن برای دیگر طبقات و اقشار جامعه در جهت " مطالبه محوری " است که چنین نمایندگان را به تکاپو انداخته است ؟
نه در دفاعیات موافقان و نه حملات مخالفان ، استدلالات محکم و قابل استنادی دیده نشد !
عمده محور سخنان افراد مخالف وزارت خانم کشاورز حول فقدان سابقه روشن و قابل اتکای مدیریتی بود که سپردن آن را به یک فرد ناشناس ( به ویژه جنس مخالف ) یک ریسک بزرگ می دانستند !
حتی رئیس کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد که آقای احمدی نژاد باید فردی را برگزیند که بعدا مجبور به استیضاح وی نشوند !
برخی نیز به جای نقد برنامه های ایشان ، از مشکلات عظیم آموزش و پرورش می گفتند در حالی که در برنامه های وزیر پیشنهادی به چنین مسائلی اشاره شده است !
شاید مخالفان ایشان به دقت و با حوصله برنامه های ایشان را مطالعه نکرده بودند و صرف شنیدن برخی سخنان و یا شایعات علم مخالفت را برافراشته بودند !
نمونه این اظهارات را بخوانید :
« اولین مخالف خانم کشاورز آقای موسوی نماینده خدا بنده بود که در واقع عمده نطق خویش را به بیان مشکلات وزارت آموزش پرورش و عدم توانایی خانم کشاورز برای حل این مشکلات ، اختصاص داد. موسوی در نطق خود از نبود امنيت و ثبات در پست‌هاي سازماني، وجود خط و خط‌ ‌بازي در سيستم آموزش و پرورش، ‌جذب نيروها از كانال‌هاي غيررسمي، عدم برنامه جدي براي موضوع تحقيق، عدم توجه به شاخص‌هاي آموزشي نسبت به ديگر كشورهاي منطقه، ‌عدم نظارت لازم بر مدارس غيرانتفاعي، ‌واگذار كردن بسياري مدارس روستايي به شركت‌هاي خدمات آموزشي ،استفاده نكردن از سه ماه تعطيلي معلمان، بها ندادن به جايگاه واقعي معلم، ‌غيرواقعي بودن سرانه مدارس كه با تحقق تحصيل رايگان مغايرت جدي دارد. موسوی همچنین وجود نگاه مصرفي به آموزش و پرورش و نبود نگاه سرمايه‌اي به ويژه در ميان مسوولان، عدم بكارگيري صحيح ايده‌هاي متفكران و كارشناسان، عدم مشاركت لازم عوامل مدرسه در برنامه‌ها و تصميم‌گيري‌هاي جدي، هدفمند نبودن تحصيل بعد از سطح راهنمايي را گوشه‌اي از مشكلات اين وزارتخانه عنوان كرد و گفت: متاسفانه خانم كشاورز با وجود اين همه مشكل اعلام آمادگي كرده‌اند كه استراتژيك وزارتخانه نظام مقدس جمهوري اسلامي را بپذيرند. غلام حسین مسعودی ریحان ، نماینده هریس و اهر ، نماینده دیگری بود که در مخالفت با کشاورز صحبت کرد . انتقادات وی عمدتا در دو جهت بود : اول بیگانه بودن نامزد مورد نظر با آموزش و پروش و عدم وجود عدالت در سیستم آموزش و پروش و فاصله کیفی بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی »
منبع : تابناک
نکته مهم آن است که این مخالفان غالبا پس از روی کار آمدن وزیر ، دیگر کاری به آموزش و پرورش و مسائل آن ندارند و حتی در نطق های پیش از دستور مساله ای به نام آموزش و پرورش را فراموش می کنند مگر آن که واقعه ای خاص مانند تجمعات و تحصن معلمان به وقوع بپیوندد و یا حوداثی تلخ و ناگوار در آموزش و پرورش روی دهد !
می توان گفت این گونه سخنان نوعی رفع و سلب مسئولیت از خود حداقل برای دفاع از عملکرد و ایفای وظایف نمایندگی در آینده است !
موافقان نیز بر نکاتی مانند دفاع از حقوق زنان تاکید می نمودند و نیم نگاهی به برخی از برنامه های خانم کشاورز داشتند .
واقعیت آن است که آموزش و پرورش ما در آستانه فروپاشی است !
معلمانی بی انگیزه ، فاقد هرگونه نشاط و بالندگی ؛ منتظر هستند تا در طول سال هر چه زودتر ساعت کاری آن ها با " زنگ تفریح " به پایان برسد و فکر آن ها دائما معطوف به مسائل بیرون از مدرسه و مشاغل دیگر است وآرزو می کنند تا هر چه زودتر مدت خدمت آن ها نیز به پایان برسد و خود را از این سیستم زجر آور رها کنند !
اگرچه آقای علی احمدی راه حل آن را پیدا کرده است !
خروج این نیروها و جایگزین کردن نیروهای دیگر !
غافل از آن که هر فردی پس از مدتی تحت تاثیر مناسبات این ساختار قرار گرفته و وضعیتی بهتر از پیشینیان پیدا نمی کند !
سیستمی که در آن معلمان مجبورند هنوز هم برای گرفتن حداقل حقوق انسانی و شهروندی مصرح در قانون بجنگند و جالب آن که تاکنون در مجلسی که داعیه دفاع از آموزش و پرورش دارد هنوز قانونی در دفاع از این معلمان مسئول و آینده نگر تصویب نشده است !
معلمانی که نمی خواهند مانند دیگران در سیستم استحاله شوند !
برون دادهای آموزش و پرورش هم وضعیت بهتری از معلمان ندارند ...
فارغ التحصیلانی اکثرا پرمدعا ، کم سواد ، بی حوصله و حامل انواع کمپلکس های روانی و اجتماعی که با مشاهده کوچک ترین ناملایمات اجتماعی و یا اقتصادی ، یا منفعل می شوند و یا در فکر فرار از این مجموعه هستند !
نمایندگان مردمی به جای بحث روی جنسیت و یا مسائل کلی و غیر ملموس باید که به بحران آینده نگاه کنند !
در اهمیت این نهاد همین بس که اولویت اکثر نمایندگان هنگام عضویت در کمیسیون ها ، آموزش و پرورش نیست !
شاید مزایایی که کمیسیون های دیگر دارند برخی از کمیسیون ها مانند اصل 90 و یا آموزش و پرورش ندارند !
آقایان در سخنان خود بر جایگاه آموزش و پرورش در توسعه اشاره می کنند در حالی که در مقام عمل ، هیچ نشانه ای از این مدعاها دیده نمی شود و یا اراده ای قاطع و نافذ برای حل مشکلات وجود ندارد !
سیاست آن چنان بر تاروپود تصمیم گیری کشور سایه افکنده است که توان تنفس و ایستادن را از اکثریت سلب نموده است !
باید طرحی نو در انداخت !
باید که یک تحول فکری پایه گذارد !
با این سازوکارها و حداقل با این افراد فعلا چنین کاری بعید به نظر می رسد ...

هیچ نظری موجود نیست: