۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

مسئولان به جای شعار دادن در مورد کیفیت آموزش و پرورش ، بخشنامه های متضاد صادر نکنند !



پژوهشی با عنوان " « تعيين و شناخت سهم عوامل مؤثر در راهيابي دانش آموزان منطقه نائين به مراکز آموزش عالي در 5 سال اخير (1379-1375) » توسط حميدرضا مفتاح انجام شده است .
بخشی از یافته های پژوهش چنین بیان شده است :
" بين موفقيت درکنکور و رشته تحصيلي ، سال اخذ ديپلم ، سال ورود به دانشگاه ، سهميه‏هاي مختلف ، قبولي در دانشگاه‏هاي مختلف ، سال قبولي در دانشگاه ، سطح سواد مادر ، شغل پدر ، شغل مادر ، ميزان درآمد خانواده ، استفاده از تست ها و کتابهاي کمک آموزشي ، روش تدريس دبيران ، امکانات آموزشي شهر استفاده از کلاسهاي تقويتي ، ارزشيابي مستمر دبيران در مدرسه ، کلاسهايي باتعداد دانش آموزان کمتر ، ميزان مطالعات فراتر از کتابهاي درسي ، مرور درسها و زمان بندي ، ميزان استفاده از روش گفتگو، يادداشت برداري از مطالب مهم کلاس،مطالعات منظم در ساعات خارج از مدرسه تأکيد به روش فهميدن به جاي حفظ کردن، ميزان دقت دانش آموز به درس، يادداشت برداري از کتب درسي،اراده و پشتکار، اعتماد به نفس ، آسان بودن رشته از لحاظ فراگيري مطالب ، علاقه به رشته تحصيلي دبيرستان ، رقابت داشتن با دانش آموزان کلاس و محل اقامت رابطه معنادار وجود دارد.
در پایان پژوهشگر به مسئولان پیشنهاد کرده است که :
ب) يافته‏هاي پژوهش نشان مي دهد که موفقيت دانش آموزان در کلاسهاي با تراکم کمتر ، بيشتر است ( 1/74 درصد) لذا پيشنهاد مي شود از کلاسهايي با تراکم بيشتر خصوصاً در درسهاي کاربردي پرهيز شود و استاندارد جهاني که حدوداً 20 نفر در هر کلاس مي باشد رعايت گردد .*
اخیرا و هنگام طرح بحث موافقان و مخالفان برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در دفاع از معلمان چنین گفته است :
« ،اگر برنامه هاي خانم دكتر كشاورزو آقاي علي احمدی را با آقاي فرشيدي و اشعري مقايسه كنيد، مي بينيد حرف‌ها بسيار زيبا هستند، اما بايد ديد آموزش و پرورش در چه شرايطي است؟ منزلت يعني چه؟ معلم ما مشكل معيشت دارد، علاوه بر اعتباراتي كه ما اضافه كرديم الان حقوق متوسط يك معلم حدود 500 تا 600 هزار تومان است. عباسپور در ادامه خاطرنشان كرد: در تهران معلمي كه سرپرست يك خانواده است كه بايد اجاره دهد با گوشت كيلويي، 8 ، 9 هزار تومان و مرغ كيلويي 3 هزار تومان اين حقوق آيا منزلتي براي معلمان ما باقي مي گذارد. خانم دكتر كشاورز چه برنامه اي براي تامين معيشت و حفظ شخصيت معلمان دارد »
از سوی دیگر ، وزارت آموزش و پرورش در یک دستور العمل رسمی ، فعالیت مدارس با جمعیت کمتر از 40 نفر را ممنوع اعلام کرده است !
ممنوعيت فعاليت مدارس متوسطه با كمتر از 40 دانش‌آموز
استمرار فعاليت مدارس متوسطه شهري با كمتر از 40 نفر دانش‌آموز و متوسطه فني‌حرفه‌اي و كاردانش با كمتر از 30 هنرجو ممنوع است و در مدارس متوسطه روستايي حداقل تعداد دانش‌آموز در كلاس 15 و حداكثر 40 نفر خواهد بود.
فعاليت مدارس متوسطه با كمتر از 40 نفر دانش‌آموز و متوسطه فني‌ و حرفه‌اي و كاردانش با كمتر از 30 هنرجو بر اساس بخش‌نامه صريح آموزش و پرورش ممنوع شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، معاونت برنامه‌ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش با اصلاح بخش‌هايي از بخش‌نامه‌هاي ساماندهي نيروي انساني 2 آموزش و پرورش به طور صريح اعلام كرد كه استمرار فعاليت مدارس متوسطه شهري با كمتر از 40 نفر دانش‌آموز و متوسطه فني‌حرفه‌اي و كاردانش با كمتر از 30 هنرجو ممنوع است و در مدارس متوسطه روستايي حداقل تعداد دانش‌آموز در كلاس 15 و حداكثر 40 نفر خواهد بود. اين در حالي است كه در دوره راهنمايي تحصيلي استمرار فعاليت مدارس راهنمايي شهري حداقل 25 نفر و حداكثر 38 عضو است و اين در حالي است كه در مدارس روستايي با كمتر از 40 نفر دانش‌آموز ممنوع است و حداقل تعداد دانش‌آموز 12 و حداكثر 38 نفر است. به گزارش خبرنگار ايلنا، اين اعلام صريح در حالي است كه سال تحصیلی گذشته نیز میانگین دانش آموزان در کلاسهای درس همین تعداد بود و رقمهای عنوان شده توسط وزارت آموزش و پرورش بیانگر این است که مسئولان این وزارتخانه نه تنها هیچ برنامه ای برای کاهش جمعیت دانش آموزی کلاسهای درس ندارند بلکه بی نظمی و شلوغی کلاسهای درس و متعلقب آن افت تحصيلي شديد در سال گذشته را یک چالش نمی دانند. همچنين بسیاری از مدارس به خصوص در مناطق جنوبی تهران که جمعیت بالایی در آن زندگی می کنند در سال تحصیلی گذشته به دلیل اجرای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی که کاهش تعداد حق التدریسیها و معلمان و یک نوبته کردن مدارس دونوبته را به دنبال داشت کلاسهای 40 نفر به بالا داشتند که از همان ابتدای سال موجب نارضایتی معلمان آنها و والدین دانش آموزان شده بود.
1388/6/11 - 11:42:10 کد خبر : 74907
بهتر است آقای عباسپور که به تازگی مدافع سرسخت معلمان شده است به این سوال پاسخ دهند که یک معلم با امکاناتی که در اختیار دارد و نیز با توجه به فضای فیزیکی اغلب مدارس که نیاز به توضیح ندارد چگونه باید تدریس کند ؟!
آیا آقای عباسپور و نیز کسانی که دائما پشت درهای بسته برای معلمان بخشنامه صادر می کنند تاکنون در یک کلاس 40 نفره و بالاتر در شرایط کنونی تدریس کرده اند تا معنای آن را بفهمند !
یا این که فکر می کنند چون معلمان ، معلمی را پذیرفته اند باید به هرگونه شرایط و لوازمی که آقایان تعیین می کنند پای بند باشند !
چگونه می توان در یک کلاس ۴۰ نفره ، دم از ارتقای کیفیت آموزش زد ؟
آقای عباسپور !
شما غم نان و مسکن معلمان را نخورید !
اگر سعی کنید که حداقل جمعیت دانش آموزی در هر کلاس مطابق با استاندارد کشورهای همسایه و نه جهان شود کاری بزرگ و فراموش نشدنی انجام داده اید !
بهترین کار برای یک معلم در شرایط کنونی ، کم کردن استرس های محیطی و شغلی است .
شعار ندهید ...
منبع :
http://trc.isfedu.org/new_page_115.htm

هیچ نظری موجود نیست: