۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

اگر کمیسیون آموزش مجلس به وظایف خود درست عمل می کرد خیلی از مشکلات را نداشتیم !



در سازمان معلمان ایران روال بر این بوده و هست که پس از برگزاری انتخابات ؛ اعضای شورای مرکزی و دیگر ارکان سازمان جلساتی را با وزیر آموزش و پرورش ، مجلس شورای اسلامی و... به منظور آشنایی هر چه بیشتر و بیان مشکلات دستگاه آموزش و پرورش برگزار می کردند .
حتی در سطح مناطق نیز تا چندی قبل این روال مرسوم بود و اعضای شورای منطقه با مدیر منطقه جلساتی برگزار می کردند .
اما پس از روی کار آمدن آقای احمدی نژاد ، این جلسات تعامل و تبادل آرا رو به تعطیلی رفت !
اما این مساله به دولت محدود نشد !
یادم می آید پس از تشکیل مجلس هفتم ، کمیته تشکیلات و برنامه ریزی سازمان تصمیم گرفت تا جلسه ای با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته باشد .
ریاست این کمیسیون نیز همچون امروز بر عهده آقای عباسپور بود .
آقای عباسپور در پاسخ درخواست ما عنوان کرد که اگر مطلبی داریم آن را نوشته و برای این کمیسیون بفرستیم !
از برخوردهای نامناسب و دون شان معلمی ایشان در این جا فاکتور می گیریم ...
تنها پاسخ من به عنوان مسئول تشکیلات و برنامه ریزی سازمان معلمان اظهار تاسف از انتخاب ایشان به عنوان مسئول تخصصی ترین بخش آموزش در مجلس بود !
حتی در تجمعات معلمان در سال 1385 ایشان تا مدت ها از حضور در میان معلمان معترض سرباز می زد تا این که در تجمع روز هفدهم اسفند1385 ( پنجمین حضور گسترده در جلوی مجلس ) در میان جمعیت انبوه معلمان حضور یافت و به جای پاسخگوئی در مورد عملکرد نظارتی این کمیسیون ، توپ را حواله زمین دیگران کرد و عنوان کرد که از نظر این کمیسیون اعتبارات تخصیص داده شده در حد کافی است اما گره اصلی را نگشود !
حتی ایشان با برآوردهای خود عنوان کرد که طبق محاسبات ایشان در سال 85 باید حقوق دریافتی معلمان بیش از 5 و یا 6 میلیون ریال باشد !
حال چه مسائلی در میانه راه " بهارستان " تا " پاستور و یا قرنی " پیش می آید تا این محاسبات جامه عمل نپوشند خود حدیثی است که تاکنون و حتی طراح آن یعنی آقای عباسپور به آن پاسخ نداده اند !
حتی کانون صنفی معلمان ایران شکواییه ای را در این مورد خطاب به مراجع قضایی تنظیم نموده بود که حداقل بنده تا کنون از پاسخ احتمالی بی خبرم !
در توصیف این وضعیت ، اظهار نظر ایشان در مورد وزیر پیشنهادی را بخوانید :
عباسپور: با چندبرگ كاغذ نمي‌توان وزير شد
اين اظهارات در حالي از سوي عباسپور بيان مي شود که سوسن کشاورز برنامه هاي خود را براي تصدي در آموزش و پرورش به شکل يک دفترچه 19 صفحه اي ارائه کرده است که در 7 صفحه ابتدايي آن به سوابق اجرايي خود اشاره کرده و در 9 صفحه باقي مانده فلسفه وجودي آموزش و پرورش، مسائل فراروي نظام آموزش و پرورش کشور و راهکارها را تبيين کرده است.
« دكتر علي عباسپور فرد تهراني رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره برنامه هاي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: جزوه ارائه شده از سوي خانم سوسن کشاورز برنامه نيست و با چند برگ کاغذ نمي توان وزير شدعباسپور با بيان اين مطلب افزود: آنچه که از سوي کشاورز ارائه شد برنامه نيست و همان مطالب تکراري وزاري قبلي درباره اقداماتي که بايد در آموزش و پرورش صورت بگيرد، است.اين اظهارات در حالي از سوي عباسپور بيان مي شود که سوسن کشاورز برنامه هاي خود را براي تصدي در آموزش و پرورش به شکل يک دفترچه 19 صفحه اي ارائه کرده است که در 7 صفحه ابتدايي آن به سوابق اجرايي خود اشاره کرده و در 9 صفحه باقي مانده فلسفه وجودي آموزش و پرورش، مسائل فراروي نظام آموزش و پرورش کشور و راهکارها را تبيين کرده است.ضعف در سياستگذاري و برنامه ‌ريزي مبتني بر معيارهاي فلسفه تربيت متناسب با جامعه اسلامي ايران به عنوان "چارچوب نظري راهنماي هدايت و ساماندهي انواع تربيت"، حضور کمرنگ نظام ارزشي جامعه اسلامي در بسياري از برنامه‌ها و دچار شدن به تقليد و يا التقاط و عدم ‌بهره‌گيري از ظرفيتهاي مفاهيم ارزشي موجود در آموزه‌هاي ديني در محتواي برنامه‌هاي درسي و روشهاي ياددهي و يادگيري، ابهام در جايگاه مناسب نهاد آموزش و پرورش در جامعه، بي‌سوادي در فرآيند سياستگذاري، برنامه‌ريزي و اجرا و سليقه‌اي عمل کردن، تفکيک بين فعاليتهاي آموزشي و پرورشي، عدم حاکميت رويکرد يک ‌پارچه‌نگر و هماهنگ در سياستگذاري ها و برنامه‌ريزي ها از جمله معضلات و مشکلات پيش روي وزارت آموزش و پرورش در نگاه سوسن کشاورز است.رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: حتي ما پيشنهاد کرديم که براي وي يک جلسه ديگر نيز برگزار کنيم که اعضاي کميسيون عنوان کردند که همين يک جلسه کافي بود و ديگر لازم نيست نشستي برگزار شود.کشاورز تاييد و تصويب نهايي اسناد فلسفه تربيت و رهنامه و سند ملي از طريق مراجع ذير ربط، افزايش اعتبار پژوهش در بودجه وزارت آموزش و پرورش، اصلاح نظام انتصابات به ويژه در حوزه مديريت آموزش و پرورش با تاکيد بر شايسته سالاري، اصلاح ساختار دوره هاي تحصيلي و تاکيد بر قرار گرفتن دوره پيش دبستاني به عنوان دوره آموزش عمومي اجباري را برخي از راهکارهاي برون رفت از مشکلات کنوني آموزش و پرورش عنوان کرده است.نماينده مردم تهران و شميرانات درباره اين بخش از راهکارهاي کشاورز گفت: تصويب و تاييد نهايي فلسفه تعليم و تربيت که تکراري است و سخن جديدي در آموزش و پرورش نيست و هم اکنون نيز دنبال مي شود.عباسپور با اشاره به اينکه سوسن کشاورز نتوانست نظر اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات را به برنامه اي خود جلب کند، گفت: وزير پيشنهادي آموزش و پرورش هيچ اقبالي در ميان اعضاي کميسيون ندارد ».
منبع : فردا
خوب است رئیس کمیسیون آموزش به این سوال پاسخ دهند که آیا فرشیدی وزیر معزول آموزش و پرورش چه سوابق درخشانی در آموزش و پرورش داشت ؟
حتی مدرک ایشان هیچ ارتباطی با مقوله آموزش و پرورش نداشت !
وقتی بنده به اتفاق آقایان داوری و شیرزاد عبداللهی جلسه ای در دفتر ایشان داشتیم هنگامی که فرشیدی با اعتراض ما 3 نفر در مورد عدم اجرای برنامه به ویژه برنامه های کوتاه مدت مانند قولی که ایشان در مورد 2 ماه پرداخت پاداش به فرهنگیان در مجلس داده بود روبه رو شد با وقاحت تمام عنوان کرد که در خانه ملت از آرزوهای خویش گفته است و فعلا این کار عملی نیست !
سوال ما همواره این بوده و هست که کمیسیون آموزش چه نقشی در روند امور آموزش و پرورش دارد ؟
در عملکرد این کمیسیون همین بس که اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران که از عملکرد فرشیدی ناراضی بودند به جای حضور در این کمیسیون با آقای جلالی که عضو کمیسیون امنیت مجلس بود دیدار کردند به این خاطر که احساس می کردند ایشان و طیفی از همفکران او بیشتر به شنیدن مسائل آموزش و پرورش و پیگیری امور آن علاقه مندند تا کمیسیون آموزش مجلس !
باور ما یا بوده و هست که اگر مجلس در همه ابعاد و جنبه ها به وظایف نظارتی و تقنینی خود درست و به موقع عمل کند بسیاری از مشکلاتی که اکنون داریم نخواهیم داشت و یا میزان آن ها کاهش خواهد یافت .
متاسفانه این کمیسیون به ویژه رئیس آن بر مبنای " پیش داوری " که آفت تفکر علمی و قضاوت منطقی است همان گونه که با ما داشت آن را به همه زمینه ها توسعه و تعمیم داده است !
انتظار فعالان تشکل ها از این کمیسیون آن است که اگر توان نظارت کافی و وافی بر امور را ندارند حداقل با اظهار نظرهای دم دستی و کوچه بازاری بیش از این شکاف اعتماد بین خود و تشکل ها و بدنه معلمان را عمیق تر و وسیع تر نکنند !

هیچ نظری موجود نیست: