۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

هر معلولی یک علتی دارد حتی " بی سوادی و یک سوادی معلمان "



سرعت تحولات در به روز آوری دانش و نیز اختلاف بعضا فاحش از نظر پارامترهای اقتصادی و رفاهی میان معلمان و دانش آموزان باعث شده است تا بعضا معلمان نتوانند خود را با این تحولات هماهنگ کرده و میان دانش آموزان و معلمان فاصله معناداری ایجاد شود .
مدتی است که این مساله بارها از رسانه ها و حتی رسانه های عمومی و رادیو بیان می شود بدون آن که کسی در صدد چرایی و تحلیل این موضوع و ارائه یک راهکار مناسب برای این بحران باشد .
این خبر را بخوانید :
« نماينده آموزش از راه دور آموزش و پرورش شهر تهران:
دانش كامپيوتر و IT دانش‌آموزان به‌روزتر از معلمان است
خبرگزاري فارس: نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: علم كامپيوتر و IT دانش‌آموزان به روزتر از معلمان بوده كه اين امر يك معضل اساسي در آموزش و پرورش شهر تهران است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» احسان حامدي در مراسم معارفه نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران كه امروز در سالن كنفرانس آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد اما هنوز سازمان آموزش و پرورش شهر تهران جايگاه اصلي و اساسي خود را در جامعه پيدا نكرده است و ما هنوز دنبال گمشده‌هاي خود هستيم. وي اضافه كرد: جايگاه تهران را بايد به جايگاه اول خودش برگردانيم يعني نبايد اين سازمان در رشته رياضي رتبه 22، رشته فيزيك رتبه 23 و رشته شيمي رتبه 24 را كسب كند بلكه در همه عرصه‌هاي علمي و آموزشي بايد رتبه نخست را كسب كند. حامدي ادامه داد: آموزش و پرورش بايد در خدمت نظام تعليم و تربيت جمهوري اسلامي باشد و مهمترين رضايت خود را، رضايت نظام جمهوري اسلامي بداند. وي افزود: آموزش‌هاي از راه دور آموزشگاهها به روز نيست كه بايد آنها نيز همانند فناوري و تكنولوژي‌ها به روز شود زيرا كسي كه علم كامپيوتر و IT را نداشته باشد، بي‌سواد است. نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مؤسسان آموزش از راه دور وارد آموزش و پرورش شهر تهران شدند تا تيمي قوي در اين سازمان تشكيل داده و اين مراكز را سر و سامان دهند. وي اضافه كرد: به آموزش و پرورش شهر تهران سالي 5 واحد با ميانگين2/5 ، آموزش از راه دور اضافه مي‌شود كه تاكنون 47 مركز در تهران وجود دارد. حامدي ادامه داد: آموزش و پرورش در منجلاب مازاد نيرو قرار دارد و مناطق يك تا 8 شلوغ‌ترين نيروي انساني را نسبت به ساير مناطق دارد ».
شماره:8806161261 - 88/06/16
در تحلیل این مساله می توان به دو عامل بیرونی و درونی اشاره کرد .
اولین عامل به خود معلمان بی می گردد...
معلمان انگیزه لازم برای این کار را ندارند ؛ ضمن آن که سیستم ارزیابی عملکرد در نظام آموزشی ما به گونه ای طراحی شده است که آیتم های اصلی را در نظر نمی گیرد و بیشتر جنبه " رفع تکلیف " را دارد !
شاید به همان دلیلی که آزمایشگاه ها و کتابخانه ها در مدارس غالبا نقاط خلوت و احتمالا متروکه به حساب می آیند این موضوع نیز مستثنی نباشد !
در نظام آموزشی ما به علت " بحران انگیزش " و به تبع آن " کارایی " ، مهم ترین مساله از نظر کادر آموزشی و مدرسه به پایان رساندن کتاب به شمار می رود ! همان مشکلی که مدارس ما را به " انبارداری حافظه " تبدیل کرده است !
اما این تمام مساله نیست !
شاید مهم ترین قسمت کار به این بر می گردد که مقامات و مسئولان آموزش و پرورش علی رغم آگاهی نسبت به این موضوع ، گام جدی برای رفع این بحران بر نمی دارند !
در حالی که تابستان بهترین فصل برای آموزش ضمن خدمت معلمان است و معلمان وقت و انرژی بیشتری نسبت به فصول دیگر سال دارند اما غالبا کلاس های ضمن خدمت و معمولا به علت " نبود اعتبار و بودجه " در تابستان تعطیل است !
کافی است سری به مراکز آموزش ضمن خدمت بزنید تا به خوبی این مساله را حس کنید !
از آن جا که آموزش ضمن خدمت یکی از عوامل در نظام ارزشیابی است به محض آن که کلاسی برای معلمان گذالشته می شود از حد نصاب می گذرد !
آیا مسئولان می توانند ادعا کنند که کلاس و استاد و سایر عوامل را مهیا کرده اند اما معلمان از آن استقبالی نکرده اند ؟
آیا مدارس ما مجهز به اتاق کامپیوتر و اینترنت شده است که معلمان از آن استفاده نمی کنند ؟
حال سوال این است که چرا با وجود این مسائل و مشکلات درونی و بیرونی ، این موضوعات دائما رسانه ای می شود ؟
آیا از این رسانه های عمومی تاکنون نظرات منتقدان و تحلیل گران پخش شده است و یا این که معمولا " اظهارنظرات پشت ویترینی " از آن ها شنیده می شود ؟!
می توان گفت به علت فوبیای نهادینه شده مسئولان از اقتدار سنتی معلمان و نیز ناتوانی آن ها در اقناع نیازهای حداقلی ، هدف آن ها از این کار احتمالا از بین بردن باقی مانده این اقتدار و نفوذ برای کاهش معیارهای مرجعیت علی رغم ادعاهای بی شمار مسئولان در باب " منزلت و معرفت " معلمان و نیز گشودن جبهه ای میان معلمان و دانش آموزان برای " تحلیل انرژی و مشغولیت " باشد ...
اگر چنین باشد آتش این موج نه معلمان که دامن طراحان آن ها را نیز با شدت بیشتر فراخواهد گرفت ...
مطالب مرتبط :
مي خواهند با تحقير معلم مقام و تاثيرگذاري اش را در افكار عمومي حذف كنند ! پس اي قلم به حركت درآي..
آنان كه بي سوادي معلمان را رسانه اي مي كنند چرا در مورد گزارش پژوهشگاه تعليم و تربيت سكوت كرده اند !

هیچ نظری موجود نیست: