۱۳۸۹ اسفند ۲۵, چهارشنبه

سبد کالای 77 هزار تومانی چه شد ؟!












زمانی که معلمان در 25 دی ماه 1380 به دعوت " سازمان معلمان ایران " در محوطه مرکز تربیت معلم شهید باهنر گرد آمدند ، دو خواسته اصلی مصوبه شورای مرکزی سازمان معلمان بود :
دریافت بن های غیر نقدی ( همچون سایرین )
پرداخت حق ( یارانه ) مسکن
مورد اول مورد موافقت قرار گرفت و تا قبل از روی کار آمدن دولت نهم به طور مرتب توزیع می شد .
اما با آمدن آقای فرشیدی ، ورق برگشت !
سال هاست که بن های غیر نقدی دیگر دریافت نمی شوند و البته معلمان هم تاکنون اعتراضی نکرده اند ...
چندی پیش ، بحث دریافت سبد کالا مطرح شد ،اما اکنون و با وجود پایان سال ، خبری از آن نیست ( 1 )
معاون وزیر بازرگانی مدعی است که دولتی ها از این طرح استقبالی نکرده اند !
اما شاید اصولا برای چنین مساله ای تامین اعتبار نشده است ، و گفته ها در همان حد بوده است و بس !
آقای ضیغمی نوع اجرای این طرح را ، توصیه ای و نه تکلیفی دانسته است !
قرار بوده است پس از طی مراحل ، دولت بخشی از یارانه آن را پرداخت کند و بقیه  هم بر عهده خود کارمند ( معلم ) باشد .
اما تجارب نشان داده است ، کالاهایی که به این طریق تهیه و توزیع می شوند ؛ غالبا از کیفیت چندانی به ویژه برای جامعه فرهنگیان ( معلمان ) برخوردار نیستند و به عبارتی کالاهای بنجل و یا تاریخ گذشته هستند !
با همه این تفاسیر ...
این سوال اساسی به ویژه از مسئولان آموزش و پرورش به ویژه وزیر آموزش و پرورش دولت دهم همچنان باقی است :
تکلیف آن بن های غیر نقدی چه شد ؟


( 1 )
بن کالای کارمندی؛ ۷۷ هزار تومان
معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر عدم استقبال دولتی‌ها از دریافت سبد کالای کارمندی ادامه داد: دریافت سبد کالای کارمندی از سوی ادارات دولتی، تکلیفی نبود چراکه اگر تکلیفی بود دولت باید مصوبه ای برای آن از نظر می‌گذراند و تامین اعتبار می کرد.
وی اظهار داشت: ارایه سبد کالا به کارمندان دولت، توصیه ای بود که در جلسه هیئت دولت نیز مطرح شد؛ یعنی توصیه دولت به دستگاه‌ها این بوده که با تقبل تسهیلات، این سبد کالا را در اختیار کارمندان و افراد تحت پوشش خود قرار دهند، وزارت بازرگانی نیز موظف شد تامین کننده این کالاها باشد و آن را با قیمتی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و تکلیف می‌کند، در اختیار دستگاههای دولتی قرار دهد.
ضیغمی گفت: قیمت هر سبد کالایی برای دستگاههای دولتی، حدود ۷۷ هزار تومان است و اگر دستگاهی سبد کالایی را به صورت کامل از وزارت بازرگانی تحویل گیرد، باید بابت هر سبد کالا ۷۷ هزار تومان بپردازد؛ البته هر دستگاهی می تواند بخشی از کالاها را انتخاب کند.
وی اظهار داشت: در این سبد ۲۰ کیلوگرم برنج، دو حلب ۴.۵ کیلوگرمی روغن، ۵ کیلوگرم شکر، ۵ کیلوگرم مرغ یا دو کیلوگرم گوشت قرمز به همراه ۵ بسته ماکارونی جای گرفته است.
وی ادامه داد: قیمت مذکور، قیمت تمام شده سبد کالایی برای هر دستگاه دولتی است و این رقم به معنای دریافت آن از کارمند نیست، چراکه قرار است دستگاههای دولتی بخشی از یارانه آن را خود تامین کنند، مگر اینکه دستگاهی نخواهد یارانه ای بابت این سبد به کارمندان خود بپردازد، بنابراین قیمت سبدهای کالایی برای کارمندان هر دستگاه می تواند بسته به یارانه ای که پرداخت می کند، متفاوت باشد.
ضیغمی گفت: اگر دستگاهی این یارانه را تقبل نکند، قیمت سبد کالایی برای کارمندش همان قیمت ۷۷ هزار تومان که قیمت تنظیم بازاری است، خواهد بود.
 سه شنبه 26 بهمن 1389


http://noorportal.net/news/ShowNews.aspx?ID=33226


هیچ نظری موجود نیست: