۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

حذف یارانه ها ( هدف مند کردن یارانه ها ) ... فرهنگ سازی جهت اصلاح الگوی مصرف با گران کردن حاصل نمی شود !











شاید بتوان گفت ترجیع بند سخنان رسانه های دولتی و نیز حامیان حذف یارانه ها ( هدف مند کردن یارانه ها ) ، القای اصلاح الگوی مصرف از طریق گران کردن آن ها باشد .
این درست است که متوسط مصرف انرژی و سایر کالاهای اساسی در کشور ما بسیار بیشتر از معیارهای جهانی است اما الگوی مصرف در فرهنگ ایرانی تابع پارامترهای متفاوت و بعضا متضادی است که یکی از آن ها به ارزان بودن نسبی کالاها به ویژه انرژی و نیز کالاهای اساسی بر می گردد .
هر چند با در نظر گرفتن استاندارد جهانی درآمد سرانه و نیز بهای کالاها و خدمات ، وضعیت قبلی طبیعی تر از موقعیت فعلی برای تغییرات احتمالی بود .
شاید با توجه به پارادایم های حاکم بر فرهنگ ایران ، طرح موسوم به هدف مند کردن یارانه ها در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما با توجه به نوع و ماهیت روابط تعریف شده میان فردی در جهات مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایران ، این طرح به آن چه که طراحان و مجریان در تعریف اهداف به آن ها استناد می کنند نخواهد رسید و احتمالا و شاید حتما فاصله طبقاتی عمیق تر هم خواهد شد و اولین طبقه که از این طرح آسیب خواهد دید طبقه متوسط جامعه خواهد بود .
در اثبات این نظریه می توان به خبر خبرگزاری ایسنا اشاره کرد که عنوان کرده است کاهش مصرف فرآورده های نفتی در همان یک روز اول پس از حذف یارانه ها اتفاق افتاده است و پس از آن سیر طبیعی خود را پیموده است ! ( 1 )
نیاز به اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ آن جدی و قطعی است اما همیشه کوتاه ترین راه بهترین راه نخواهد بود !
شاید طراحی یک برنامه دراز مدت و نیز میان مدت و آن هم از کانال آموزش که خاستگاه آن " مدرسه " خواهد بود بتواند به این دور باطل و تسلسل بیهوده پایان دهد .

( 1 )
"در نخستين هفته اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها؛
ميانگين مصرف روزانه بنزين حدود 63ميليون ليتر بود سرويس: انرژي
1389/10/06
12-27-2010
12:26:17
8910-02812: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي
اگر چه افزايش قيمت فرآورده‌هاي نفتي در اولين روز از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها ميزان مصرف بنزين را كاهش داد، اما اين كاهش مصرف تنها شامل همان يك روز شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميانگين مصرف روزانه بنزين كه در هفته‌هاي اخير به 57.5 ميليون ليتر رسيده بود، در اولين هفته (روزهاي 27آذر تا 3دي ماه) از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها به 62.9 ميليون ليتر رسيد كه نسبت به هفته پيش از آن 8.5 درصد افزايش را نشان مي‌دهد كه البته دليل عمده آن مي‌تواند شارژ كارت‌هاي سوخت براي دي‌ماه ‌باشد.
در هفته گذشته 440 ميليون ليتر بنزين در كل كشور مصرف شد كه روز يك‌شنبه 28 آذر (اولين روز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها) و جمعه 3 دي ماه با 53.3 ميليون ليتر كمترين و روز پنج‌شنبه 2 دي با 71 ميليون ليتر بيشترين ميزان مصرف را ثبت كردند.
همچنين ميزان مصرف روزانه بنزين در روز يكشنبه (27آذر) 63.9ميليون ليتر، دوشنبه (29 آذر) 61.3ميليون ليتر، سه‌شنبه (1دي) 69.2ميليون ليتر و چهارشنبه (2دي) 68.8 ميليون ليتر گزارش شد.
* * افزايش 6.5 درصدي مصرف بنزين تهران
مجموع مصرف بنزين در منطقه تهران نيز در اين هفت روز با ميانگين مصرف روزانه 12.8 ميليون ليتر، 89.9 ميليون ليتر بود كه نسبت به هفته پيش از آن از افزايش 6.5 درصدي حكايت مي‌كند.
منطقه تهران علاوه بر نواحي شمال، جنوب، شرق، غرب و مركزي شهر تهران، شامل نواحي شهرري، فيروزكوه، دماوند، شهريار، ورامين، پاكدشت، رباط كريم و اسلامشهر هم‌ مي‌شود.
* * مصرف بنزين سوپر تغيير نكرد
همچنين بنزين سوپر در روزهاي 27آذر تا 3دي ماه با مصرف 18.6 ميليون ليتر نسبت به هفته پيش از آن تغييري نداشت. ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده در هفت روز مورد نظر 2.6 ميليون ليتر بود.
* * كاهش حدود 13 درصدي مصرف گازوييل
با وجود افزايش مصرف بنزين در هفته گذشته براساس آمار ارائه شده از سوي شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، مصرف گازوييل (نفت‌گاز) روند نزولي خود را حفظ كرد. بر همن اساس مصرف اين فرآورده در هفته گذشته 557.6 ميليون ليتر بود كه نسبت به هفت روز قبل از آن بيانگر كاهش حدود 13 درصدي است.
بر همين اساس متوسط مصرف روزانه اين فرآورده نفتي در هفته مورد نظر 79.6 ميليون ليتر محاسبه شد كه بيشترين مصرف مربوط به ‌شنبه (27 آذر) با 137.9 ميليون ليتر و كمترين مصرف مربوط به روز يك‌شنبه( 28 آذر؛اولين روز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها) با 36.8 ميليون ليتر بود.
* * كاهش 16.5 درصدي مصرف گازوييل تهران
مصرف اين فرآورده در منطقه تهران نيز 41.2 ميليون ليتر گزارش شد كه نسبت به هفته پيش از آن 16.5 درصد كاهش داشت. در اين ميان ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده در منطقه تهران 5.8 ميليون ليتر بود.
انتهاي پيام
كد خبر: 8910-02812

۱ نظر:

fadayemam گفت...

سلام امیدوارم که بالاخره مسئولین و روسای مملکتمون به عقل رسیده باشند و دست از بازی کردن با نیروی اتمی‌ کشیده باشند. این ژاپنیها که انقدر وارد بودند بدبخت شدند حالا چه برسد به ما که کارشناسانمون یه سری روسی هستند که مثل چینیها و ژاپنیها به خدا ایمان ندارند حالا چطور میشه دلشون به حال ما بسوزه.این همه نفت داریم این همه سد داریم اما تا مردم را به پودر تبدیل نکنند ول کن نیستند. من فدای ولایت فقیه و رهبرم نه این دولتیها.