۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

رسول بداقی را بهتر بشناسیم (1)

برشی از دغدغه های یک آموزگار



 
از دهم شهریور 88 تاکنون 16 ماه می گذرد،یعنی از روزی که رسول بداقی،آموزگار و عضو هیآت مدیره ی کانون صنفی معلمان را دستگیر و به زندان بردند. وی از آن زمان تاکنون،حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است و اکنون ماه هاست که در زندان رجایی شهر بسر می برد. نوشته ی زیر را با همکاری یکی از نزدیکان رسول تهیه کرده ام. کوشش این بوده و هست که باور و کردارهای این فرهنگی دلسوز و فداکار را، کمی نزدیک تر از پیش،بشناسیم و بشنویم :
رسول بداقی،در آغازجوانی،در برابر متجاوزان به مرز و بوم ایران زمین،دوشادوش دیگر رزمندگان، داوطلبانه،در نبردی ناجوانمردانه،جوانمردانه ایستاد و جنگید و با تمام توان و با خلوص نیت،به جای قلم،تفنگ در دست گرفت و از تمامیت ارضی خاک پاک ایران زمین دفاع نمود. سپس در سنگر علم و دانش،به شغل شریف معلمی در روستاهای دور دست لرستان،دست نوازش و مهربانی بر سر دانش آموزان روستایی کشید و به آنان مهر ورزید و با حوصله ای وصف ناپذیر،دانش آموزان خود را با الفبای علم و معرفت آشنا نمود.
بداقی،بیش از همه چیز،شیفته خدمت در منطقه محروم و بچه های معصوم و پاک روستایی بود که با دوستی و مهربانی با آنان،خود را به اوج آرامش انسانی می رساند. بداقی نه تنها برای پرورش روح دانش آموزانش، مجدانه می کوشید بلکه با مهارت هایی که در ورزش رزمی تکواندو داشت با دایر نمودن یک سالن ورزشی،جوانان و شاگردان زیادی را از نظر جسمی پرورش داد،تا جایی که به گفته ی شاگردان وی نام این استاد ارزشمند ورزش و اخلاق،هرگز از ذهن شان زدوده نخواهد شد،آن چنان که بسیاری از روش ها و منش های انسانی او،سرلوحه و سرمشق زندگی شان گردیده است.
از ویژگی های آشکاربداقی،راستی در گفتار،عمل به کردارهای نیک و رعایت انصاف در همه حال و داشتن وجدانی بیدار،اخلاق حسنه و ثبات شخصیت است. بداقی کتاب آسمانی قرآن را به عنوان برترین هدیه ی خداوند به بشر می داند و همواره به خواندن این کتاب مقدس و اندیشیدن به مضامین اش،مشغول است. مطالعه ژرف و عمیق ایشان از سوره ها و آیه های قرآن کریم،نشانه های علاقه وافر او به گفتار و وعده های صادق این کتاب آسمانی است. علاقه ی بداقی به نهج البلاغه علی علیه السلام،او را شیفته ی این امام همام نموده است،آن گونه که تا پیش از زندان،مدام به تفسیر این کتاب متعالی در وبلاگ خود می پرداخت که در این راستا خوانندگان و تشنگان معرفت بسیاری به وبلاگ او مراجعه و از تفسیرهای آگاهانه او سیراب می شدند. بداقی بر این باور است که ایمان قلبی به خداوند بزرگ و عدم سرپیچی از فرامین کتاب مقدس الهی(قرآن کریم) انسان را از قید و بند دنیای فانی وارهانیده و عاشقان واقعی و راستین را به سرچشمه زلال نورانیش رهنمون می سازد.
ساده زیستی بداقی،بر هیچ یک از اقوام و نزدیکان و دوستان و همکارانی که با وی مراوده داشته اند،پوشیده نیست. یکی از آرمان های بداقی،بالا بردن سطح کیفی تعلیم و تربیت در سیستم آموزش و پرورش است. او بر این باور است که دانش آموزان،با توجه به فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین،باید از سطح آگاهی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند کشوری سربلند و با ثبات داشته باشند. یکی از دغدغه های مهم بداقی،نارضایتی وی از وضعیت نامطلوب امکانات رفاهی معلمان ایران زمین است. او معتقد است که یک معلم،نباید دغدغه و فکری غیر از درس دادن داشته باشد. زیرا به این اصل اعتقاد دارد که این آموزش و پرورش است که آینده یک کشور را می سازد؛زیرا مهندسین،پزشکان،قضات و اساتید و ... همگی از دامن معلم و آموزش و پرورش رشد می یابند، پس نباید این مهم(آموزش و پرورش و معلم)را نادیده گرفت زیرا کشوری سربلند و موفق خواهد بود که دانش آموزانی آگاه و در نهایت دانشمندانی عالم برای آینده تربیت نماید. و این مهم محقق نمی گردد مگر با داشتنن سیستم مدیریت آموزشی صحیح که آن هم فقط از طریق آموزش و پرورش میسر است.
بداقی همواره دانش آموزان ایران زمین را به مطالعه در کتب فلسفی،تاریخی،جامعه شناسی و ...تشویق و ترغیب می نماید. رسول بداقی مولف دو اثر مهم بوده که یکی از آنها مجموعه اشعار وی است که در کتابی تحت عنوان"سراب آرزوها" و با تخلص شاعرانه ی "اشکان" در بهار 1378 به چاپ رسید،دیگری کتابی است درباره ی ضرب المثل های لری،همراه با شرح و ترجمه فارسی،که در سال 83 به چاپ رسیده است،...
ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست: