۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

نگاهی به وبلاگ نویسی در حوزه آموزش و پرورش ...












سخن معلم هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری سال قبل ، جلساتی را با حضور برخی وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش برگزار نمود .( 1 )
این جلسات با استقبال خوب همکاران روبه رو شد .
بنا بر عللی که مهم ترین آن فضای سیاسی و اجتماعی است دیگر این جلسات برگزار نشد .
واقعیت این است که در حوزه آموزش و یا تعلیم و تربیت وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش کم نیستند اما دلیل چیست که این تعداد اکثرا بر تحولات آموزش و پرورش تاثیر ندارند ، و یا شاخه و یا زیرگروهی به این نام حداقل در ارائه کنندگان سیستم های وبلاگ نویسی پارسی زبان وجود ندارد !
سخن معلم در نشانی قبل مطالبی را با عنوان " وبلاگ های معلمان " منتشر نمود .
به نظر می رسد که وبلاگ نویسی در حوزه آموزش و پرورش همانند سایر مقولات آن از فقر تئوریک و نظری رنج می برد و البته با  نگاهی به محتوای وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش ، اکثر این وبلاگ ها در سطح " اطلاع رسانی " فعالیت می کنند و تمایل چندانی به وارد شدن در حوزه " تحلیل و کاربرد " ندارند و شاید از این جا بتوان به چرایی کم تاثیر بودن بر فضای درونی آموزش و پرورش و نیز فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری این دستگاه پرتعداد پی برد ...
در این جا به دنبال تحلیل چرایی این پدیده نیستیم .
همکار محترم و یکی از وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش آقای رسول پایایی در وبلاگ خود " آقا اجازه " به آقای حاجی بابایی پیشنهادی ارائه کرده اند .
اگرچه  احتمالا با توجه به پیشینه فکری و نیز تفکرات ایشان این پیشنهاد کاربرد عملی نداشته باشد اما واقعیت و تجارب مبین این اصل است که "  سخن و حقیقت را  باید گفت اگر چه فکر می کنیم که تاثیر نداشته باشد "

« پیشنهاد به وزیر آموزش وپرورش
"در عصر دانایی محور ٬وبلاگ نویسان نقش مهمی در افزایش اطلاعات جامعه و رشد وارتقا آن دارند . شاخص رشد کشورها در آینده بر مبنای میزان استفاده از اینترنت و جلوه های مختلف آن مانند وبلاگ نویسی تعیین می شود "
آقای وزیر: متاسفم که باید بگویم گوینده این سخنان نه شما و نه هیچ یک از مدیران روابط عمومی حضرتعالی ، بلکه یک مدیر بانکی آن هم در جشنواره وبلاگ نویسان بانک ملی می باشد .
آقای وزیر : یادتان هست درمعارفه مدیر روابط عمومی بااشاره به گستردگی و وسعت وزارت تحت امرتان گفته بودید "آموزش وپرورش به تنهایی یک دولت است " و خواهان آن شدید تا" کوچک  ترین اطلاعات و اخبار در باره آموزش وپرورش در سراسر کشور به سرعت به تهران منتقل شود ."
آقای وزیر : هیچ می دانید متخصصان امر٬ وبلاگ ها را دماسنج اجتماع لقب داده اند و از وبلاگ نویسان به عنوان چشمان ناظر بر تصمیم گیری ها و عملکر د مدیران وسازمان ها یاد می کنند و می گویند: امروز یک مدیر خوب وتوانمند به گزارش های روابط عمومی اش به تنهایی قانع نمی شود بلکه از روابط عمومی می خواهد تا تا با تحلیل وبلاگ ها دیدگاه های مردمی را در خصوص تصمیمات و وعملکرد ها و واقعیت های حوزه ی تحت مدیرتش مورد ارزیابی قرار دهند .
آقای وزیر : هیچ می دانید وبلاگ ها در انتقال سریع و صریح اخبار و نقطه نظرات و آنچه که در بطن مدارس وکلاس های درس و دفترهای معلمان می گذرد بدون در نظر گرفتن تکدر یا رضایت خاطر حضرتعالی می توانند بازوی توانمند روابط عمومی و چشمان ناظر جامعه معلمی باشند ؟
آقای وزیر : درست است که وبلاگ ها نقد می کنند آن هم نقدی بی رحمانه  ؛ اما این واقعیتی است انکار ناپذیر چون از دل مدارس و جامعه معلمی می آیند واقعی ترین دید گاه ها و نقطه نظرات و انتقاد ها را می توانند به تهران انتقال دهند و این یعنی همان خواسته ی شما در آن روز از روابط عمومی !
آقای وزیر : به جای مصاحبه های مختلف و دادن آمار های عجیب و غریب درباره برخورداری معلمان از سواد دیجیتالی و آشنایی با آی تی از مدیران خود بخواهید به وبلاگ نویس های معلم نه به عنوان یک تهدید بلکه یک فرصت نگاه کنند و اجازه دهید تا وبلاگ های معلمی دماسنج اجتماع معلمان و چشمانی ناظر بر تصمیم گیری ها باشند .
آقای وزیر : به عنوان یک معلم وبلاگ نویس پیشنهاد می کنم ٬آموزش وپرورش در کنار برگزاری سمینار ها و همایش ها و اجلاس های ریز ودرشت پر هزینه ٬ اولین جشنواره وبلاگ های معلمی را با هدف گسترش اینترنت و سواد دیجیتالی وکمک به تصمیم گیری ها ٬ برنامه ریزی واجرا نماید .»

( 1 )
گزارشی از اولین نشست وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش
جلسه ای با حضور تنی چند از وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش طبق اطلاعیه قبلی " سخن معلم " روز سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت در محل " روزنامه آفتاب یزد " برگزار شد .
در این نشست ، وبلاگ نویسان ، فعالیت در عرصه مجازی به ویژه معلمان که مخاطبان اصلی هستند را توام با موانع و محدودیت های بسیار عنوان کردند .
در این جلسه عنوان شد حرکت معلمان یک حرکت جنبشی است و نیازمند جنبش قلم است و به نیاز و فکر معلمان در زمینه های مختلف پاسخ می دهد .
از آن جایی که در روابط و مناسبات موجود در آموزش و پرورش ، عناصر تفکر و اندیشه معمولا کم رنگ شده اند ؛ فعالیت در این زمینه و گسترش آن می تواند تا حدودی این خلاء را جبران کند .
در این قسمت بر آشنایی با افراد و یا مخاطبان و نیز تعریف ساختار برای ارتباط با مخاطب تاکید شد.
حاضران متفق القول بودند که باید روزنه ای برای ایجاد پل ارتباطی میان عرصه مجازی و یا وبلاگ نویسی با عرصه عمومی پایه گذاری کرد .
سپس در بحث آسیب شناسی وبلاگ نویسی در حوزه آموزش و پرورش بر عواملی چون " بیگانه بودن اکثر معلمان با اینترنت " و " کمبود معلمانی که در مورد مسائل عمومی و صنفی آموزش و پرورش و معلمان قلم می زنند " و " کم رنگ بودن تبادل نظر در بخش نظرات " و " غلبه احساسات بر منطق از سوی مخاطبان و دور شدن از زمینه اصلی " و " غلبه کمیت گرایی بر کیفیت محوری " بحث و تبادل نظر گردید .
در پایان ، وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش بر ادامه ارتباط به صورت حضوری توافق نمودند .
جلسه بعدی در تاریخ 10 خرداد روز یکشنبه ساعت 18 در همین مکان مصوب گردید .

گزارش دومین جلسه وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش
دومین جلسه وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش با موضوع " معلمان ، مطالبات و انتخابات " طبق اطلاعیه قبلی در محل روزنامه آفتاب یزد تشکیل شد.
در این نشست آقای علی پورسلیمان ، مدیر وبلاگ سخن معلم با ارائه گزارشی از جلسه قبل ضمن خیر مقدم به حاضران اظهار امیدواری کرد که به مرور زمان و با توجه به اهمیت کار این حرکت و یا جنبش نرم افزاری گستردگی بیشتری پیدا کند .
آقای رضایی گرکانی مدیر وبلاگ " تخته سبز و نه سیاه " عنوان کرد که با معلمان تاثیر خود را گذاشته اند .
آقای سلیمانی مدیر وبلاگ " جمعیت شناسی در روابط عمومی " تصریح نمود که ما باید این کار را جدی گرفته و در کار خودمان
شویم و ضمن رعایت استقلال و هویت فردی باید یه یکدیگر کمک کرد . GOD FATHER
آقای رمضان زاده ، مدیر وبلاگ " بی رنگ " وظیفه معلمان را در 3 بخش قابل تفکیک دانست :
قبل از انتخابات ، حین انتخابات و بعد از انتخابات .
ایشان پیشنهاد کرد که تشکل های معلمان قبلا باید کنگره ای تشکیل می دادند و روی یک نفر اجماع می کردند ضمن آن که وظیفه و تعهد پس از انتخابات سنگین تر است و اواین گام این است که انرژی خود را مصروف گذشته نکنیم !
باید به دولت جدید یک فرصت 6 ماهه تا یک ساله داد و در همه این رویدادها وبلاگ نویس حوزه آموزش و پرورش باید یک قدم از همه جلوتر باشد .
آقای رسول پاپایی ، مدیر وبلاگ " آقا اجازه " این گونه شروع کرد :
دیدگاه من این است که تشکل های معلمان هزینه ها داده اند اما نگاه نامزدها هیچ تغییری نکرده است !
و معلمان علی رغم هزینه های فراوان هنوز سکوی پرتاب هستند .هدف ما بلند مدت است .باید پشتکار داشته باشیم .به جایی نخواهیم رسید مگر آن که نگاه ها را تغییر دهیم !
باید نسبت به هم صداقت داشته باشیم . مثلا در مورد بیانیه هشدار جمعی از کارشناسان و فعالان صنفی در مورد وضعیت آموزش و پرورش نمونه ای از این عدم صداقت را دیدم ...
نگاه نباید از نوع سیاه لشکری باشد !
بلکه باید مرا به عنوان یک اندیشه قبول کند و به من انرژی دهد .
آقای شاهرخی ، مدیر وبلاگ " فرهنگ نامه " ضمن دعوت دوستان و فرهنگیان به پویاتر و فعال تر بودن ، حضور در انتخابات را یک اصل دانست که باید بر اساس یک تعریف و طبقه بندی کلی عمل شود .
آقای بداغی ، مدیر وبلاگ نهج البلاغه پیشنهاد تشکیل وبلاگ گروهی " انجمن معلمان وبلاگ نویس " را ارائه نمود .
او موقعیت وبلاگ نویسان را شکننده دانست و در این مورد به اعدام یک وبلاگ نویس اشاره نمود در حالی که روزنامه نگاران از یک مصونیت برخوردارند .
به همین خاطر باید وبلاگ نویسان از یکدیگر حمایت کنند .
آقای عابدینی ، مدیر وبلاگ " شهروند عادی " در مورد انتخابات بحث احمدی نژاد را یک موضوع تمام شده دانست در حالی که بحث آقای موسوی افزایش پیدا کرده است .
ایشان نگاه آقای کروبی را نگاه " جمع نگر " دانست .
آقای داوری ، همکار " سخن معلم " گفت : " مسائل معلمان برای من یک اولویت است و هر کجا کفه ترازو به نفع معلمان می چرخد در آن جا خط اصلاح طلبی نیز به چشم می خورد .
دو چتر مطرح است : اصلاحات و مطالبات و از نظر من آقای کروبی واجد هر دو این خصوصیت هستند .
معلمان خیلی برای آقای فانی کار کردند اما خروجی چه بود ؟
باید فعالیت کنیم تا مطالبات معلمان پررنگ تر شود .
ایشان پیشنهاد کرد تا یک هیات رئیسه مشخص شود .
مصوبات این جلسه عبارت بودند از :
1-در جلسه آینده روی این موضوع که " وبلاگ نویس حوزه آموزش و پرورش کیست ؟ " و " اهداف وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش چیست ؟ " بحث و بررسی شود .
2- آقای علی پورسلیمان با اتفاق آرا به عنوان مسئول و سخنگوی این جمع شناخته شد .
3- هیات موسس " وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش " مشتمل بر 10 نفر است که این افراد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دو نامزد اصلاح طلب یعنی " آقای کروبی " و آقای " میر حسین موسوی " حمایت می کنند .
افراد هیات موسس عبارتند از :
1-علیرضا سلیمانی - جمعیت شناسی در روابط عمومی
2-محمد رضا رضایی گرکانی – تخته سبز نه سیاه
3-یعقوب رمضان زاده – بی رنگ
4-رسول پاپایی – آقا اجازه
5-محمد داوری – همکار " سخن معلم "
6-شهین دخت میان دشتی – همکار " سخن معلم "
7-پیمان شاهرخی –فرهنگ نامه
8- رسول بداغی – نهج البلاغه
9-مهرداد حدادی – همکار فرهنگی
10- علی پورسلیمان – " سخن معلم "
جلسه بعدی در تاریخ 17/3/88 ساعت 18 در همین مکان برگزار خواهد شد.

این گزارش از وبلاگ پیشین کانون صنفی معلمان اخذ شده است :
« دومین نشست کانون معلمان وبلاگ نویس روز یکشنبه با حضور جمعی از وبلاگ نویسان فرهنگی با موضوع" انتخابات ، معلمان ، مطالبات " تشکیل شد . طرح تشکیل کانون معلمان وبلاگ نویس به پیشنهاد و ابتکار آقای علی پورسلیمان مدیر وبلاگ سخن معلم بود که با استقبال وبلاگ نویسان معلم روبرو شده و با توجه به افزایش شرکت کنندگان در جلسه دوم امید می رود به حرکتی پویا و تاثیر گذار تبدیل شود .
از حضار در جلسه ی دوم ( به ترتیب حروف الفبا ) می توان به آقایان :
رسول بداغی ( وبلاگ نهج البلاغه و عضو هیئت نویسندگان پایگاه اینترنتی معلمان 1 ) ،رسول پاپائی ( وبلاگ آقا اجازه ) ،علی پور سلیمان ( سخن معلم ) ،مهر داد حدادی سیانکی ( وبلاگ محک 88) محمد داوری ( همکاردر وبلاگ سخن معلم ) ، محمد رضارضائی گرکانی( وبلاگ تخته سبز نه سیاه ، عضو هیئت نویسندگان پایگاه اینترنتی معلمان 1 ) ، یعقوب رمضان زاده ( وبلاگ بیرنگ ) ،خانم شهیندخت میان دشتی ( همکار در وبلاگ سخن معلم ) ، علیرضا سلیمانی ( وبلاگ جمعیت شناسی در روابط عمومی ) ، پیمان شاهرخی ( وبلاگ فرهنگنامه ) ، عابدینی ( وبلاگ شهروند عادی ) اشاره کرد .
در این هم اندیشی حضار پیرامون موضوع جلسه و موضوعات دیگر به هم اندیشی پرداختند که بخشی از سخنان و پیشنهادات آنان در زیر به نظرتان می رسد .
- این مجموعه بیشتر به هم اندیشی بپردازد. نمی توان در مدیریت وبلاگ ها دخالت کرد ولی می توان با تبادل نظرات به اشتراک نظر نزدیک شد و هم پوشانی ایجاد نمود .
- در شرایط فعلی باید تحریم را تحریم کرد !
- امنیت وبلاگ نویسان از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود .
- متاسفانه در انتخابات همواره رویکرد به معلمان با یک نگاه تزئینی روبرو بوده که باید آن را به یک حرکت مطالبه محور نزدیک نمود.
- در این مجموعه سعی بر این باشد که صداقت پیشه کنیم و از سیاسی کاری پرهیز گردد .
- در این مجموعه هیچ کس سرباز پیاده نظام یا سیاهی لشگر مجموعه یا گروهی نیست وباید اصالت را به اندیشه داد . نگاه ها باید عرضی باشد و نه طولی .
- از نویسنده ی وبلاگ " کویر سربداران " تقدیر شد . متاسفانه مدتی است که دیگر این وبلاگ فعال نیست امیدواریم مدیر وبلاگ و فعالیت دوباره ی او را ببینیم .
- آئین نامه در حین تشکیل جلسات تصویب می شود و اساسنامه نوشته خواهد شد و کانون وبلاگ نویسان به صورت قانونی به ثبت خواهد رسید . تا آن زمان تمام مصوبات اجرایی بصورت موقتی خواهد بود .
- یک وبلاگ گروهی به عنوان کانون معلمان وبلاگ نویس تشکیل گردد .
- جلسات معمولی هر دو یا سه هفته یک بار به توافق اعضا تشکیل گردد
- در حال حاضر روزنامه ها نسبت به وبلاگ نویسان مصون ترهستند . متاسفانه وبلاگ نویس تا اعدام پیش می رود و اتفاقی نمی افتد . اما نویسنده روزنامه بازداشت که می شود از او حمایت می شود چون روزنامه نگاران تشکل دارند ولی وبلاگ نویسان خیر . باید وبلاگ نویسان از همدیگر حمایت کنند .
- وضعیت آقای  احمدی نژاد در بین کاندیدا ها روز به روز بدتر شده و این موضوع در بین موافقین و مخالفین یک امر محسوس و غیر قابل انکار است .
- یک هیئت رئیسه با ساختار موقت با تقسیم مسئولیت مشخص شود . اعضای حاضر به عنوان هیئت موسس مشخص شدند .
- حد اقل می توانیم از آقای شیرازی بخواهیم که یک فایل برای آموزش و پرورش وبلاگ نویسان بتوانند در این موضوع کار کنند و در فایل های خبر یا ... پراکنده نشوند .
- این سوالات مطرح و قرار شد در جلسه ی آینده دوستان در مورد آن به هم اندیشی بپردازند: وبلاگ نویس حوزه آموزش و پرورش کیست ؟ اهداف وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش چیست ؟
آیا نویسنده ی وبلاگ آموزش و پرورش لزوما باید فرهنگی باشد ؟
پیشنهاد شد برای ایجاد اتحاد بین وبلاگ ها رصد خانه در وبلاگ ها قرار گیرد .
پیشنهاد شد بر بیانیه های تشکل های صنفی در وبلاگ ها تاکید گردد .
نکته : آقای پورسلیمان پیشنهاد کردند برای مصوبات دو سوم آرا ملاک باشد . آقای داوری پیشنهاد کردند مصوبات برای قدرت بیشتر و استحکام تصمیمات با سه چهارم آرا تایید گردد . آقای پورسلیمان مطرح کردند که سه چهارم عملی نیست و فقط در مورد مصوبات مهم این عمل ضروری است . قرار شد بین دو سوم و سه چهارم رای گیری شود . یکی پرسید نتیجه آرا بر چه مبنایی تایید شود ؟ دو سوم یا سه چهارم ؟ نکته ی جالبی بود که حضار را به خنده انداخت . البته آرای دو سوم با اختلاف یک رای بیشتر از سه چهارم تصویب شد .
- هیات موسس " وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش " مشتمل بر 10 نفر است که این افراد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دو نامزد اصلاح طلب یعنی " آقای کروبی " و آقای " میر حسین موسوی " حمایت می کنند .
مسئولیت انعکاس مصوبات و دیدگاه ها و دعوت از اعضا برای حضور در جلسه تا اطلاع ثانوی به عهده آقای پورسلیمان قرار گرفت . سومین جلسه ی کانون وبلاگ نویسان حوزه ی آموزش و پرورش در روز یکشنبه هفته ی آینده (17 خرداد ماه 1388 ) تشکیل خواهد شد . حضور تمام عزیزانی که در حوزه آموزش و پرورش در فضای اینترنت فعالیت می کنند در این مجموعه آزاد است .
- این سوالات مطرح و قرار شد در جلسه ی آینده دوستان در مورد آن به هم اندیشی بپردازند: وبلاگ نویس حوزه آموزش و پرورش کیست ؟ اهداف وبلاگ نویسان حوزه آموزش و پرورش چیست ؟
آیا نویسنده ی وبلاگ آموزش و پرورش لزوما باید فرهنگی باشد ؟ از عزیزان خواننده تقاضا می کنیم در مورد این دو موضوع نظرات خود را بنویسند .

هیچ نظری موجود نیست: