۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

ناهنجاری های قامتی و اسکلتی دانش آموزان ، علت ها و پیامد ها !





زمانی که برای اولین بار برای تدریس به کلاس درس رفتم و اکنون و پس از گذشت بیش از 20 سال و حتی موقعی که محصل بودم ، وقتی به دانش آموزان نگاه می کنم متوجه تفاوت های عمیقی می شوم !



«سر به جلو»، «شانه نامتقارن»، «پشت كج»، «پشت گرد»، «پشت گود»، «پشت صاف»، «زانوي ضربدري»، «زانوي پرانتزي»، «كف پاي صاف» «شانه افتاده» و «شست كج و ... تنها نمونه ای از ناهنجاری های اسکلتی و قامتی دانش آموزان است !»


آری !


از نظر اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ، بيش از 60 درصد دانش‌آموزان كشور داراي ناهنجاري اسكلتي و قامتي هستند و حداقل يك عارضه از 10 عارضه ساختار قامتي در اين دانش‌آموزان مشاهده مي‌شود !
کم تحرکی علت اصلی این مسائل شناخته شده است ( 1 ) و جالب آن که 45 درصد دانش‌آموزان به خاطر ميز و نيمكت‌هاي كهنه و غيراستاندارد با تركيبات بدشكل استخواني مانند قوز كردن و انحراف شانه‌ها مواجه مي‌شوند ! ( 2 )


با این وصف و علی رغم هشدار کارشناسان و دلسوزان کم تر مسئولی به فکر علاج و یا پیشگیری است و تاسف آور آن که اولیا دانش آموزان هم نسبت به مساله بی تفاوت بوده و به عنوان مثال آن قدر که زنگ ریاضی و یا دروس مشابه اهمیت دارد ورزش و تربیت بدنی در اولویت دست چندم است !


شاید برای اولیا دانش آموزان زیاد مهم نباشد که مثلا فرزند آن ها در دبستان مربی تربیت بدنی ندارد و یا زنگ ورزش آن ها چگونه سپری می شود !


شاید برای اولیا دانش آموزان داشتن فضای کافی برای تحرک و ورزش به اندازه کلاس های فوق العاده و تقویتی مهم و قابل تامل نباشد !


اما غیبت یک معلم در دروس به اصطلاح مهم ، آن چنان حساسیتی برمی انگیزد که شاید مسئولان مدرسه توان پاسخگویی به آن را نیزنداشته باشند !


و تا زمانی که این نگرش و بینش به موضوعات و روابط آن ها اصلاح نشود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد ...


و دانش آموزان دیروز و اولیا امروز زمانی به فکر درمان و اصلاح می افتند که کار از کار گذشته و برنامه خاصی نمی توان اجرا نمود !


شاید برای مسئولان هم آوردن چند مدال المپیک مهم تر از اصلاح بنیادین این معضل فراگیر باشد !


بخوانید :


" مديركل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش:


طرح پژوهشي «ساختار قامتي دانش‌آموزان» در كشور اجرا مي‌شود سرويس: اجتماعي - آموزش و پرورش


1389/05/08


8905-03855: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


سرويس: اجتماعي - آموزش و پرورش


مديركل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح ملي پژوهشي ساختار قامتي دانش ‌آموزان در كشور اجرا مي‌شود.


به گزارش سرويس «آموزش و پرورش» ايسنا، منوچهر بهمني در نخستين دوره مسابقات المپيك دختران و چهارمين دوره جشنواره ورزش همگاني دانش آموزان سراسر كشور در زنجان اظهار داشت: اين طرح براي نخستين بار با همكاري كارگروه‌هاي علمي و دانشگاهي در كشور اجرا مي‌شود.


وي با بيان اينكه اين طرح در دو مرحله ورزشكار و غير ورزشكار اجرا مي‌شود، افزود: مرحله نخست اين طرح در بين دانش آموزان ورزشكار انجام مي‌گيرد.


مديركل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه برگزاري مسابقات مختلف ورزشي در بين دانش آموزان نتايج مثبتي به همراه دارد، اذعان داشت: مسابقات المپيك ورزشي دانش آموزان با هدف تحرك، نشاط، كشف استعدادهاي نهفته دانش آموزان سراسر كشور برگزار مي‌شود.


وي با اشاره به اينكه با حمايت و توجه دولت ورزش دانش آموزي جايگاه خود را در كشور پيدا كرده است، ابراز داشت: در اين ارتباط دانش آموزان توانسته‌اند در ميادين داخلي و خارجي موفقيت‌هاي چشمگيري را كسب كنند.


بهمني با بيان اينكه يكي از اولويت‌هاي تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش توسعه ورزش همگاني در مدرسه‌هاي كشور است، بيان داشت: در اين زمينه برنامه‌هاي متعددي براي مشاركت فعالانه دانش آموزان در نظر گرفته شده است.


وي همچنين به لزوم نظارت بيشتر خانواده‌ها به امر ورزش دانش آموزان اشاره كرد و گفت: خانواده‌ها بايد در كنار نيازهاي اساسي دانش آموزان به ورزش نيز توجه جدي داشته باشند.


انتهاي پيام


كد خبر: 8905-03855
شاید گزافه نباشد که پیشینیان ، عقل سالم را در بدن سالم دانسته اند و ما امروز به عنوان میراث داران آنها در کجای خط ایستاده ایم ...


کمی حساسیت و پیگیری نسبت به خود و دیگران و اصلاح پاره ای عادت ها و فرهنگ ها و نگرش های نادرست و غیر منطقی نسبت به ماهیت و هویت زندگی جمعی ، که خود علت العلل آن ها بودیم و هستیم وضعیت و آینده ما را متحول خواهد کرد ...



( 1 )


معاون پرورشي و تربيت بدني وزير آموزش و پرورش از راه‌اندازي كانون‌هاي اصلاح ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان در كشور خبر داد.
علي‌اصغر يزداني


متاسفانه با توجه به وجود برخي ناهنجاري‌هاي قامتي در دانش‌آموزان دختر و پسر پيش‌بيني شده است كه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع اول راهنمايي و متوسطه كه داراي ناهنجاري‌هاي ساختار قامتي هستند، به كانون‌هاي حركات اصلاحي هدايت ‌شوند.


كم‌تحركي مهم‌ترين علت بروز ناهنجاري‌هاي قامتي و اسكلتي در دانش‌آموزان است كه اين عارضه داراي تبعات مهم‌تر و بيشتر در دختران دانش‌آموز است.
انواع ناهنجاري قامتي دانش‌آموزان تحت عناويني چون «سر به جلو»، «شانه نامتقارن»، «پشت كج»، «پشت گرد»، «پشت گود»، «پشت صاف»، «زانوي ضربدري»، «زانوي پرانتزي»، «كف پاي صاف» «شانه افتاده» و «شست كج» هستند.
با توجه به اهميت رفع اين ناهنجاري‌هاي اسكلتي و قامتي در دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است كه كانون‌هاي حركات اصلاحي و اصلاح ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان در تمامي استان‌هاي كشور راه‌اندازي شود كه معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش اين كار را با هدف تامين سلامت دانش‌آموزان با جديت دنبال مي‌كند.
طبق گزارشات اعلامي وزارت آموزش و پرورش، طرح ارزيابي ساختار قامتي دانش‌اموزان و تشخيص ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزي، هر سال با پوشش يك ميليون دانش‌آموز مقطع اول راهنمايي و اول متوسطه در سراسر كشور اجرا مي‌شود.
اداره كل تربيت‌بدني وزارت آموزش و پرورش در اين باره اعلام كرده بود كه بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته در مورد ساختار قامتي دانش‌اموزان، بيش از 60 درصد دانش‌آموزان كشور داراي ناهنجاري اسكلتي و قامتي هستند و حداقل يك عارضه از 10 عارضه ساختار قامتي در اين دانش‌آموزان مشاهده مي‌شود.
همچنين طبق يافته‌هاي پژوهش‌هاي مختلف، به دليل فقدان تحرك لازم، ناهنجاري‌هاي قامتي در ميان دانش‌آموزان دختر بيش از پسران تشخيص داده شده است.


http://irnini.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1579:1388-09-27-10-00-36&catid=302:1388-05-03-21-03-20&Itemid=532


( 2 )


ناهنجاري‌ قامتي 45درصد دانش‌آموزان به دليل نيمكت‌هاي غيراستاندارد ... این هم چاره دارد !


http://smiedu5.blogspot.com/2010/06/45.html

۲ نظر:

فرشاد نوروزپور گفت...

سلام علی آقای عزیز.
حال شما خوبه ؟
چه خبر ؟
ما که بالاخره برگشتیم و امیدوارم مثل سابق در ارتباط باشیم و به ما سر بزنید .
فقط یه زحمت بکش آدرس ها رو هم اصلاح کن . اگه بازهم دستای مبارک عمو هیت.لر به وبلاگ ما خورد فقط یک رقم به عدد انتهایی اضافه کنید

آدرس پاک نویس:
http://paknewis2.blogspot.com

آدرس پاک نویس روزانه :
http://paknewisd.blogspot.com
ارادتمند. فرشاد

سخن معلم گفت...

دوست من
فرشاد
درود
از آمدنت خوشحالم.
امیدوارم دیگر غیبتت طولانی نشود .
سبز و پاینده باشید.