۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

آلودگی هوا ، روزمرگی، فلسفه زندگی ، مرگ انسان ها ؛ وقتی که روزهای آلوده به پایان می رسد ...















می توان گفت تقربیا همه چیز به نوعی تابع " روزمرگی " شده است .
آیا این به خاطر نداشته برنامه و یا هدف است ؟
آیا به خاطر عدم پای بندی و یا احترام به قرار دادهای اجتماعی است ؟
آیا کثرت مشکلات و بحران ها در کنار فقدان مدیریت مناسب و موثر ، موجب شده است که مسائل خود دست اندکار اتخاذ اولویت و یا تقدم شوند و ما را به هر سو بکشانند ؟!
هر سال و در موسم پاییز به جای آن که از طبیعت پاییز لذت ببریم  باید نگران وارونگی هوا و عوارض غیر قابل تحمل آلودگی هوا باشیم !
و دائما خدا خدا کنیم که هر چه زودتر به پایان برسد !
باید دائم به فکر این باشیم که کی تقدیر به داد ما خواهد رسید ...
این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت ...
سایت تیتر آنلاین در مطلبی با عنوان "کاهش 9 ساله عمر در اثر آلودگی هوا " به این موضوع پرداخته است : 

 " تحقیقات پزشکان این نکته را به اثبات می رساند که آلودگی هوا طول عمر انسان هایی را که در مناطق پرجمعیت زندگی می کنند یا مبتلا به بیماری تنفسی هستند، تا 9 سال کاهش می دهد. حال با یک حساب سر انگشتی می توان به این نتیجه رسید که چرا امروز در شهرهای کشور تا این میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی افزایش یافته و تا این حد تخت های ICU به تسخیر بیماران قلبی در آمده است.
در کنار تمام بی مهری های مسؤولان به لوایح قانونی که طی آن می توانستیم هوایی پاک را برای شهرهای کشور به ارمغان آوریم، توجه به آلاینده بودن خودروها نیز جای تأملی بسیار دارد. براساس اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، میانگین مصرف سوخت خودروهایی که امروز در خیابان ها تردد می کنند 10/7 لیتر است، در حالی که این میزان در خودروهایی که هم اکنون در دنیا طراحی و تولید می شوند 2/5 و حداکثر پنج لیتر است.
بر طبق آمار بیش از 65 درصد علت آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها می باشند که در این زمینه ضروری است تا دولت و به ویژه وزارت صنایع توجه و اهتمام ویژه ای را در زمینه ساخت خودروها به خرج دهند و کیفیت را فدای کمیت و توجه صرف به بالابردن آمار تولید خودروهای داخل نکنند، چرا که به نظر می رسد در سال های گذشته مسؤولان بیشتر به فکر افزایش کمی تولیدات خودرو و شکستن رکوردهای میزان تولید بوده اند و به موضوع کیفیت خودروهای تولیدی و کمتر آلاینده بودن آنها توجه کمتری نشان داده اند.
همچنین طبق برنامه چهارم توسعه - که هم اکنون به اتمام رسیده و برنامه پنجم در گیر و دار تایید گرفتن از مجلس است - قرار بود همه خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و این در حالی است که هم اکنون، میلیون ها خودروی فرسوده و آلاینده، در کشور تردد و هوا را مسموم می کنند.در این مورد کاهش تردد خودروهای شخصی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راه کاری است که چندان به آن توجه نشده است.
یقیناً این روزهای آلوده به پایان خواهد رسید و همه به مانند قبل به کارهای روزمره خود خواهند پرداخت، اما چیزی که در این میان بیش از همه دارای اهمیت است، این نکته می تواند باشد که بعد از خوابیدن غائله، باز آلودگی هوا از لیست اولویت ها خارج می شود و مسؤولان چشم انتظار می مانند تا سال دیگر فرا برسد تا پرونده آلودگی هوا روی میزشان قرار بگیرد...

گفتنی است به گفته سایت عصر ایران و از قول دکتر ندافی از وزرات بهداشت در جلسه ای که با نمایندگان تهران برگزار شده است آمار مرگ و میر سالیانه شهر تهران در اثر آلودگی هوا در کل 3641 نفر و به تفکیک آلاینده ها عبارتند از : 
حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال و در تهران  2658 نفر ، مونو اکسیدکربن 15 نفر ، ازون 72 نفر و دی اکسید گوگرد 896 نفر می باشد .

مطالب مرتبط :

هیچ نظری موجود نیست: