۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

افت تحصیلی بیش از 25 درصد در پایه اول دبیرستان... آسان ترین راه همان کوتاه ترین است و بس !


















 بر اساس گزارش مطالعاتی پژوهشگاه تعلیم و تربیت هر سال ۲۵ درصد دانش آموزان سال اول متوسطه مردود می شوند که این رقم در سال تحصیلی گذشته (۸۸-۸۷) نیز تکرار شد.
این عدد در استان های مختلف شناور است به این معنا که در برخی استان ها که استان های محروم از نظر اقتصادی محسوب می شوند و امکان دسترسی کمتری به مراکز استاندارد آموزشی دارند این رقم از ۲۵ درصد هم بالاتر است .
 مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این مطلب به خراسان گفت: افت تحصیلی یکی از مشکلات جدی نظام آموزش و پرورش کشور است که در سال های اخیر ذهن مسئولان را به خود معطوف کرده چرا که پدیده افت تحصیلی که به معنای کاهش توان علمی دانش آموزان است علاوه بر آثار روحی و روانی که بر ذهن دانش آموزان می گذارد از نظر اقتصادی نیز هزینه های بسیاری را بر نظام آموزشی کشور تحمیل می کند.

( روزنامه خراسان صفحه 09 اجتماعي ، شماره سريال 17341 ، تاريخ انتشار 880527 )
افت تحصیلی در همه مقاطع آموزشی وجود دارد ؛ اما طبق گفته مسئولان بیشترین میزان مربوط به سال اول دبیرستان است .
چرا چنین چیزی اتفاق می افتد ؟
دهقان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس علت اصلی این امر را کتاب های درسی و حجم بالای سرفصل های این کتاب ها می داند . ( همان منبع )
اما موضوع اصلی این یادداشت بررسی عوامل و یا علل دست اندرکار در این معلول نیست و سخن معلم در موارد مختلفی به این موضوع پرداخته است .
متاسفانه در سال های اخیر و بدون آن که این عوامل و یا علل شناسائی و مورد بررسی دقیق و علمی قرار گیرند ؛ مسئولان به طرق مختلف سعی در پایین آوردن این آمار را دارند و غالبا نیز بر اساس روان شناسی اجتماعی و نیز مدیران ، آسان ترین راه همان کوتاه ترین است !
از تصویب آیین نامه های مختلف به منظور تسهیل هر چه بیشتر ارتقا به پایه بالاتر گرفته تا فشار مستمر بر مدیران مدارس به صورت غیر مستقیم تا معلمان به قول خودشان " بر دانش آموزان آسان گیرند " !
همکار محترم آقای کرمانشاهی در یادداشتی با موضوع  "تعهد از معلمان پایه اول برای درصد قبولی بیشتر !  " به نمونه ای از این دست اشاره کرده است .
هر چند سکوت مدیران بالادستی در این گونه موارد می تواند نشانه تایید عملکرد مدیران در سطوح پایین تر باشد ...
 « سازمان آموزش پرورش کرمانشاه در جلسه ای از مدیران مدارس متوسطه درخواست کرده است برای جبران عقب ماندگی های علمی و کم کردن درصد مردودی های دانش آموزان ؛ مدیران مدارس از دبیران سال اول تعهد بگیرند که درصد قبولی در پایان سال تحصیلی بیشتر از درصد و وضعیت قبولی سال گذشته باشد تا شاید آمار مردودی ها کم شود و درصد قبولی رشد چشم گیری داشته باشد و رتبه منطقه در بین استان ها صعودی متفاوت از سال گذشته داشته باشد! تعهد برای ارتقا درصد قبولی؛ در حقیت تعهد برای نمره دان های بی حساب و کتاب در د.ره متوسطه است تا بلکه آقایان بتوانند ناتوانی مدیریتی خود را در قسمت های مختلف آموزش وپرورش بپوشانند.
صدای ساز ناتوانی مدیران امروزی در آینده نزدیک گویاتر شنیده خواهدشد ؛ وقتی مهره چینی های رابطه ای جای خود را به افراد توانمند می دهد و غرض در رسیدن اهداف آموزش و پرورش فراموش می شود ، باید چنین تصمیم هایی گرفته شود.
همکاری می گفت: من در مدرسه ای که کار موظفم آنجاست تعهد دادم، درصد قبولی درسم صددرصد و میزان نمره هم کمتر از 19 و 20 نباشد و به همه دانش آموزان هم نمره قبولی خواهم داد، آقایان درصد بالای قبولی می خواهند من چرا دل آنان را بشکنم!

هیچ نظری موجود نیست: