۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

نگاهی به رشد 200 درصدی مدیریت زنان در وزارت آموزش و پرورش












چندی پیش مدیر کل امور زنان وزارت آموزش وپرورش اعلام کرد که نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش به 200 درصد رسيده است .
وی با بيان اينكه دولت نهم نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش را از 20 به 170 درصد رسانده است، گفت: در سال نخست دولت دهم، نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش از مرز 200 درصد گذشت. ( 1 )
اما وضعیت زنان در مدیریت امور اجرایی در ایران چگونه است ؟
کشور ایران با نرخ مشارکت۵/۱۱ درصدی زنان در بازار کار در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه منطقه خاورمیانه در سطح پایینی قرار دارد . ( 2 )
بررسی نرخ بیکاری نیز نشان می دهد که در بهار ۱۳۸۶ نرخ بیکاری زنان ۲/۱۵% و مردان ۳/۹% بوده است. میزان بیکاری زنان بین سال های۸۳ – ۱۳۷۵ ، ۱/۳% افزایش یافته است. به طوری که نرخ بیکاری مردان ۲/۹% و زنان ۱/۱۷% اعلام شده است. به عبارت دیگر نرخ بیکاری در سال ۸۳ در زنان دو برابر مردان بوده است .
حضورکم رنگ زنان در عرصه های مختلف شغلی از جمله پست های مدیریتی ، قانونگزاری نیز به وضوح دیده می شود ، به طوری که بر طبق آمار حضور زنان در سطوح مختلف مدیریتی در سال ۱۳۷۵ ، ۷۲۶ نفر اعلام شده که ۲۷/۰ درصد در سطح مدیران عالی ، ۹/۲۰ درصد در سطح مدیران میانی و ۸۳/۷۷ درصد در سطح مدیران پایه بوده اند . البته طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ تعداد مدیران زن با ۳۲/۱۰ درصد رشد سالانه ، از ۷۲۶ نفر ۱۱۲۸۶ نفر افزایش یافته است.
طبق آمار سال ۱۳۸۰ دو وزارتخانه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی به ترتیب با دارا بودن ۶۴/۲۵ درصد و ۳۱/۱۹ درصد از سهم کل مدیران ، بیشترین تعداد مدیران زن را داشته اند و وزارت دفاع با ۰۹/۰ درصد ، مجلس شورای اسلامی با ۲۵/۰ درصد ، ‌وزارت امور خارجه با ۶۷/۰ درصد از سهم کل مدیران کمترین تعداد مدیر زن را در بین دستگاه های دولتی دارا بوده اند . سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تنها دستگاهی است که در سال ۱۳۸۰ هیچ مدیر زنی در آن فعالیت نداشته است.
حضور کمرنگ زنان در پست های مدیریتی عالی با توجه به ابعاد رشد سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی کشور نشان می دهد که جامعه ایران نسبت به حضور زنان در پستهای عالی مدیریتی با حساسیت رفتار می‌کند. آمارها نشان می دهد که میزان اشتغال زنان با تحصیلات آنان ارتباط تنگاتنگ دارد به طوری که میزان اشتغال در زنان دارای تحصیلات عالی ۴ برابر زنان دارای تحصیلات متوسطه و ۱۳ برابر زنان بی سواد می باشد . ( 3 )
در ایران حدود ۵۰۰ هزار نفر کارفرما و سرمایه گذار در بخش های اقتصادی وجود دارد که فقط ۳ درصد این آمار به زنان اختصاص دارد . این در حالی است که براساس آمار گزارش شده میزان مشارکت اقتصادی مردان بین سال های ۸۰ – ۱۳۷۵، ۳/۱ درصد و زنان ۹/۳۱ درصد رشد داشته است . رشد چشم گیر مشارکت فعالانه زنان در بازار کار نشان دهنده آمادگی زنان برای ورود به عرصه کار و فعالیت می‌باشد .
نگاه تطبیقی به وضعیت مدیریتی زنان در ایران و سایر کشورها نیز نتایج قابل تاملی را به دست می‌دهد که چندان بهتر از بررسی وضعیت داخلی نیست. از حیث نرخ فعالیت اقتصادی زنان به عنوان درصدی از نرخ فعالیت مدیران درسال 1995 ایران پس از کشورهایی که با کمترین میزان فعالیت‌های زنان قرار داشته است. درصد مدیران اجرایی زن در طی سال‌های 1992-1996 در بین 76 کشور جهان نیز حاکی از این امر می‌باشد که ایران پس از کشورهای امارات متحده عربی، سوریه، کره و.. در زمره کشورهای دارای پایین ترین سطح حضور زنان در سطح مدیریتی قرار گرفته است. (4 )
حال سوال این است که چگونه نرخ مدیریتی زنان در آموزش و پرروش رشد 200 درصدی داشته است و آیا این می تواند مطلوب باشد ؟
در حال حاضر و بنا بر گفته مدیر کل زنان وزارت آموزش و پرورش " آموزش و پرورش بزرگترين جامعه شغلي زنان كشور را دارد و تنها دستگاه دولتي است كه جمعيت شاغلين زن در آن بيش از جمعيت شاغلان مرد هستند. "
چگونه است که بر خلاف سایر دستگاه های دولتی بیشترین تعداد زنان جذب وزارت آموزش و پرروش شده اند ؟
با توجه به این که بیشترین نرخ مدیریتی زنان در آموزش و پرروش رشد داشته است و چنین چیزی در مجموع و در بدنه دستگاه های دیگر ( با توجه به آمار 5/96 درصدی اشتغال مردان در پست های مدیریتی کلان ) مشهود نیست ، ( همان گونه که قبلا ذکر شد ایران در میان 76 کشور جهان پایین ترین رتبه را از این لحاظ داراست ) از سوی دیگر ، نرخ فعالیت جامعه در سال 1380 چیزی در حدود 37 درصد بوده است. دراین میان گروه زنان در سال 1380 نرخ فعالیت بسیار پایینی نزدیک به 11 درصد داشته اند ؛
پس می توان این گونه نتیجه گرفت که نوع نگرش به مقوله فعالیت اجتماعی و نیز دیدگاه های مرد سالارانه تغییر چندانی نکرده است !
در اثبات چنین نگرشی می توان به سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها اشاره کرد که مخالف صریح اصل برابری فرصت های آموزشی است .
شاید اقبال مسئولان از زنانه شدن محیط آموزش و پرورش را در یافته های یک پژوهش علمی یافت :
««استاین برگ» و «شاپیرو» اظهار می‌دارند: زنان جمعیت را افزایش می‌دهند ولی به ندرت دیده می‌شود که آن را اداره کننند، چرا باید چنین باشد؟ یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهند که نیروهای قدرتمند و زیرکی مانع از پیشرفت زنان در محیط کار می‌شوند.
1-عده‌ای از هر دو جنس ( مرد و زن) هنوز نظرشان بر این است که مردان رهبران بهتری هستند.
2- به نظر می‌رسد زنان در مورد مسیر شغلی خود انتظارات کمتری از مردان دارند. » ( 5 )
و سرانجام آن چه که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد این است که نرخ رشد 200 درصدی مدیریتی زنان در آموزش و پرروش به هیچ وجه نمی تواند به عنوان شاخصی قابل اتکا برای تغییر نگرش نسبت به مدیریت زنان مورد استناد قرار گیرد.


( 1 )
مديركل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس:
نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش به 200 درصد رسيده است
خبرگزاري فارس: مديركل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه دولت نهم نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش را از 20 به 170 درصد رساند، گفت: در سال نخست دولت دهم، نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش از مرز 200 درصد گذشت.
مهري سويزي در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» با بيان اينكه در حوزه مديريت زنان در وزارت آموزش و پرورش، يك تجديد حيات رخ داده است، اظهار داشت: توانستيم تا پايان دولت نهم نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش را از 20 درصد به مرز 170 درصد برسانيم.
وي با اشاره به اينكه در سال نخست دولت دهم، نرخ مديريتي زنان در آموزش و پرورش از مرز 200 درصد گذشت، گفت: در آموزش و پرورش فرصت‌ها و زمينه‌هايي براي مديريت و استفاده از توانمندي‌هاي زنان فراهم شده است.
سويزي در ادامه با بيان اينكه همايش "انديشه سازان عفاف "، سال جاري در تهران برگزار خواهد شد، عنوان كرد: هدف از برگزاري اين همايش، تقدير از خادمان و فعالان در زمينه عفاف و حجاب است كه مي‌تواند گامي بلند براي تنوع‌سازي در روش‌هاي عفاف و حجاب باشد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش بيش از 300 عنوان برنامه در موضوع حجاب و عفاف را اجرا كرده است، بيان داشت: اين دفتر از بين فرهنگيان علاقه‌مند و توانمند، 25 هزار مدرس حجاب‌پژوه را تربيت كرده و تحت آموزش قرار داده است تا بتوانند پاسخگوي سؤالات دانش‌آموزان در زمينه عفاف بوده و در پرسمان‌هاي دانش‌آموزي شركت كنند.
انتهاي پيام/ط
89/08/30

( 2 )
برگرفته از سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام
( 3 ) همان منبع
( 4 )
 منافی ، مریم ، ۲۸/۹/۸۳
( 5 )
http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=6447&id=73699

هیچ نظری موجود نیست: