۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

باز هم کاهش مصارف دولت بر عهده وزارتخانه ای به نام " آموزش و پرورش " !

باز هم کاهش مصارف دولت بر عهده وزارتخانه ای به نام " آموزش
و پرورش " !

چرا وزیر سکوت کرده اند ؟


این خبر را بخوانید :
« 8500 میلیارد تومان با اصلاحیه از بودجه 88 کسر شد
242 میلیارد تومان کاهش بودجه آموزش و پرورش
اعمال قانون اصلاحیه ماده واحده و ردیف های بودجه سال 88، باعث افزایش اعتبارات برخی از دستگاه ها چون وزارت دفاع، کمیته امداد و مجلس شد و از سوی دیگر زمینه کاهش بودجه برخی دستگاه ها نیز از جمله آموزش و پرورش را در پی داشت. افزایش و کاهش اعتبارات دستگاه ها براساس موافقتنامه هایی قبل از اصلاحیه قانون بودجه بود که معاونت برنامه ریزی با دستگاه ها به امضا رسانده بود اما به دلیل نبود اطلاعات در خصوص ارقام بودجه دستگاه ها مشخص نیست که افزایش و کاهش اعتبارات پس از اعمال اصلاحیه بر مبنای چه ارقامی انجام شده است. براساس اصلاحیه و کاهش یکسان اعتبار 8500 میلیارد تومان (2030 میلیارد تومان از بودجه جاری و 6500 میلیارد تومان از بودجه عمرانی) دولت عملاً می بایست از ردیف های اعتبارات جاری دستگاه ها 4/3 درصد و از اعتبارات عمرانی 9/22 درصد بکاهد. اعمال این اصلاحیه عملاً دولت را بر آن داشت تا موافقتنامه هایی را که با دستگاه ها به امضا رسانده مورد بازنگری قرار دهد.براساس این بازنگری که گزارش آن در نشریه برنامه، ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت درج شده، اعتبار وزارتخانه های دفاع و دادگستری، کمیته امداد، مجلس، بسیج و ارتش 20 میلیونی افزایش یافت و در مقابل بودجه وزارتخانه های رفاه، آموزش و پرورش، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد شهید کم شد. با کاهش اعتبارات هزینه ای برخی از دستگاه ها و کاهش طرح تملک دارایی های سرمایه ای از بودجه عمومی دولت، منابع لازم برای افزایش اعتبار 17 دستگاه اجرایی کشور در بودجه 88 تامین شد. پس از آنکه مجلس با منابع پیش بینی شده برای اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه ها که در لایحه بودجه 88 پیش بینی شده بود، مخالفت کرد، قانون بودجه به دولت ابلاغ شد و دولت ملزم شد تا علاوه بر تامین اعتبار منابع کسر شده از بند 60 این قانون، بودجه برخی از دستگاه ها را افزایش دهد. براین اساس در جمع بندی که در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور انجام شد و در نهایت به تصویب دولت رسید، بودجه 17 دستگاه افزایش یافت که در این میان پنج دستگاه بیشترین افزایش اعتبار را داشتند. بر اساس اعلام نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، اعتبار 17 دستگاه بیش از یکصد میلیارد ریال براساس اصلاحیه بودجه 88 افزایش یافت، که در این میان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 1826472 میلیون ریال، کمیته امداد امام خمینی(ره) با افزایش 913669 میلیون ریال، وزارت دادگستری با افزایش 758524 میلیون ریال، مجلس با افزایش 479666 میلیون ریال و بسیج ارتش۲۰ میلیونی با افزایش 452388 میلیون ریال بیشترین افزایش اعتبار را در میان 17 دستگاهی که اعتبارشان افزایش یافت، دریافت کردند. سایر دستگاه هایی که افزایش اعتباری معادل یکصد میلیارد ریال دریافت کردند، شامل نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص)، سازمان بهزیستی، شورای عالی حوزه علمیه قم، مرکز خدمات حوزه علمیه قم، بنیاد امور بیماری های خاص(کمک)، ستاد مشترک ارتش، سازمان بازرسی کل کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی در این میان دیده می شوند. در مقابل چهار دستگاه اجرایی ملزم به کاهش اعتبارات خود شدند که در این میان بیشترین کاهش را وزارتخانه های آموزش و پرورش با 2425103 میلیون ریال، رفاه و تامین اجتماعی با 952441 میلیون ریال، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با 944363 میلیون ریال و بنیاد شهید و امور ایثارگران با 356 148 میلیون ریال، با کاهش اعتبار در سال جاری مواجه شدند. این گزارش می افزاید، افزایش منابع اعتباری دستگاه های یاد شده، از محل کاهش 85 هزار میلیارد ریالی از محل اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی، 64700 میلیارد ریال از محل طرح تملک دارایی های سرمایه ای با کسر درصد یکسان(به استثنای طرح های سال خاتمه 88) و همچنین مبلغ 20300 میلیارد ریال از محل اعتبارات هزینه ای از بودجه عمومی دولت تامین شده است.اعمال اصلاحیهبراساس اصلاحیه قانون بودجه، با کاهش اعتبارات 8500 میلیارد تومانی کل مصارف دولت با 8/8 درصد کاهش به 2/89 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.همچنین اعتبارات جاری از 1/59 با کسر 2000 میلیارد تومان مواجه شد که با 4/3 درصد کاهش به 1/57 هزار میلیارد تومان رسید. اعمال اصلاحیه قانون باعث خواهد شد که اعتبارات هزینه ای از عملکرد بودجه جاری سال گذشته نزدیک به یک هزار میلیارد تومان کمتر شود. همچنین، بودجه عمرانی نیز با کاهش 5/6 هزار میلیارد تومان در واقع 9/22 درصد با کاهش مواجه می شود و از 4/28 به 9/22 هزار میلیارد تومان نزول خواهد کرد. بنابر عرف سال های گذشته، اصلاحیه بودجه در آخر سال به دلیل کسری بودجه به مجلس ارائه می شود، این اصلاحیه ها معمولاً حدود 10 درصد بودجه جاری است. با این حساب اعتبارات هزینه ای به 8/62 و عمرانی به 2/16 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.سرانجام بودجه آموزش و پرورشبودجه آموزش و پرورش پس از اصلاح، حدود 242 میلیارد تومان کاهش یافته است. اعمال این کاهش در اعتبارات آموزش و پرورش باعث خواهد شد تا کسری این وزارتخانه از مرز 25/7 هزار میلیارد تومان بگذرد. کاظم دلخوش اباطری پیش از این در گفت وگو با «سرمایه» از کسری هفت هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه در چهار ماهه اول سال خبرداده بود. با توجه به مجموع بودجه 8/8 هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه به نظر می رسد، در سال جاری آموزش و پرورش گامی دیگر در مرداب کسری بودجه فرو رود. اعتبارات حدود 5/7 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در حالی در سال جاری به 1/9 هزار میلیارد تومان در مرحله اول و سپس به 8/8 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در سال گذشته نیز کسری این وزارتخانه حدود 3/6 هزار میلیارد تومان بود. وزیر آموزش و پرورش در خردادماه امسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم در یکی از نشست های خبری خود گفته بود: با توجه به قانون مدیریت خدمات از 1/1/88 حقوق معلمان به طور متوسط 645 هزار تومان شده که مفهوم آن این است که در این دولت حقوق و مزایای کارکنان آموزش و پرورش سه برابر قبل شده است. علی احمدی افزوده بود که کسری بودجه آموزش و پرورش را حل کردم به جهنم که باعث تورم می شود. تیرماه سال پیش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با فارس گفته بود: انباشتی از کسری اعتبار از سال 85 ، 86 و 87 داریم. یعنی در سال 87، آموزش و پرورش با کسری 6 هزار میلیارد تومان روبه روست که 3 هزار میلیارد تومان از این میزان مربوط به پاداش بازنشستگی فرهنگیان است. یک ماه بعد از آن یعنی در مردادماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش نیز کسری بودجه آموزش و پرورش را 6 هزار و 750 میلیارد تومان عنوان کرد. مرکز پژوهش های مجلس آبان ماه همان سال با انتشار گزارشی تحت عنوان بحران منابع مالی در آموزش و پرورش، کسری 6700 میلیارد تومانی بودجه این وزارتخانه در سال 87 را تایید کرد. ضیاءالله اعزازی نماینده بناب در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هنگام بررسی بودجه 88 در اواخر بهمن سال گذشته گفته بود: برای اولین بار در طول 30 سال گذشته 70 درصد کسری پایه بودجه آموزش و پرورش حل می شود. بنا بر اظهار وی کسری پایه بودجه آموزش و پرورش با اختصاص یک هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه سال 1388 جبران می شود. وی یادآور شده بود: «بودجه آموزش و پرورش هر سال با کسری مواجه می شد به طوری که در سال 87 آموزش و پرورش با شش هزار میلیارد تومان کسری روبه رو شد. »بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 88 ، 9 هزار میلیارد تومان است که با توجه به گفته های دلخوش به نظر می رسد این وزارتخانه در چهارماهه اول سال بالغ بر 78 درصد کسری داشته باشد در عین حال معلوم نیست چرا علی احمدی اعلام کرده که کسری بودجه آموزش و پرورش را حل کرده و به جهنم که این امر باعث تورم می شود.
سرمایه – یک شنبه 25/5/88
چند نکته مهم در این خبر وجود دارد :
1- افزایش و کاهش اعتبارات دستگاه ها براساس موافقتنامه هایی قبل از اصلاحیه قانون بودجه است که معاونت برنامه ریزی با دستگاه ها به امضا رسانده است !
به عبارت دیگر ، وزیر آموزش و پرورش در جریان این مساله بوده است واین که بیش از 90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق م مزایای پرسنل آن می شود !
2- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت دادگستری و مجلس و بسیج ارتش ۲۰ میلیونی بیشترین افزایش را داشته اند !
سایر دستگاه ها نیز نیازی به تکرار نیست !
این در حالی است که آموزش و پرورش ملزم به کاهش اعتبارت خود شده است در حالی که که این وزارتخانه همیشه با کسری بودجه روبه روست !
3- علی احمدی چگونه و یا اطلاع از این مساله ادعا کرده است که مشکل کسری بودجه را حل کرده است ؟
بقیه موارد را در یاداشتی از بیژن رحیمی دانش در روزنامه سرمایه بخوانید :
« پیامدهای کاهش بودجه آموزش و پرورش
در رابطه باکاهش 4/3 درصدی بودجه دستگاه های اجرایی که حاصل حذف حداقل هشت هزار و 500 میلیارد تومان از درآمدهای بودجه سال 88 است، چند نکته حائزاهمیت است؛ نخست آنکه با توجه به حجم کل بودجه اگر قرار بود این هشت هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه حذف شود دولت باید حداقل از هر دستگاهی حدود 10 درصد کم می کرد اما این محاسبات بر کارشناسان تاکنون پوشیده است که دولت چگونه از بودجه دستگاه ها کسر کرده که به طور یکسان از همه دستگاه ها حداقل 4/3 درصد کسر شده است.
اما در مورد کاهش یکسان بودجه از تمامی دستگاه ها باید به یک نکته اشاره کرد که با این شیوه اگر از دستگاه ها به طور یکسانی کسر شود، دستگاه هایی که بودجه جاری آنها یا به عبارت بهتر بودجه آنها صرف اعتبارات اجتناب ناپذیر مانند پرداخت حقوق و مزایا می شود لطمه بیشتری خواهند خورد. برای مثال؛ آموزش و پرورش حداقل 90 درصد بودجه اش صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود و بودجه عمرانی چندانی ندارد لذا مشکلات بیشتری را متحمل می شود.به عبارت ساده تر دستگاهی مانند آموزش و پرورش با توجه به بودجه و حجمش باید حداقل هر ماه حدود 3/8 درصد از بودجه اش را هزینه کند که با احتساب این کاهش، آموزش و پرورش برای 12 روز پایانی سال قادر به پرداخت حقوق نخواهد بود. کاهش 4/3 درصدی بودجه این دستگاه به معنای آن است که آموزش و پرورش حتی اگر کسری بودجه نداشته باشد باید از هزینه های دیگرش حداقل 4/3 درصد صرفه جویی کند. حال با توجه به کسری بودجه هنگفت این دستگاه و کاهش بودجه جاری آن باید منتظر یک کسری بودجه بزرگ برای این دستگاه باشیم. بر این اساس کاهش یکسان از بودجه دستگاه ها به طور کلی همیشه چنین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
بیژن رحیمی دانش*
کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق

لابد آقای علی احمدی فکر می کنند باارسال نسخه سوم دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی و بازنشسته کردن بیشتر شاغلان در آموزش و پرورش خواهد توانست توازنی در این وضعیت ایجاد کند !
چرا وزیر آموزش و پرورش تا کنون در مورد این مساله صحبتی نکرده اند ؟
لابد تصور می کنند در پایان سال و با امید بستن به مواردی چون متمم بودجه و... می تواند گشایش در گره ایجاد کند !
تن نحیف و رنجور آموزش و پرورش بیش از این طاقت این همه فشار و تنگنا را ندارد
!

هیچ نظری موجود نیست: