۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

مهم ترین برنامه وزیر آینده باید رقیق کردن این فضا و تعدیل نگاه امنیتی حداقل در حوزه آموزش و پرورش باشد


در حاشیه بررسی برنامه های وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون امنیت مجلس ...
مهم ترین برنامه وزیر آینده باید رقیق کردن این فضا و تعدیل نگاه
امنیتی حداقل در حوزه آموزش و پرورش باشد

سال ها پیش در جهت اجرای یک پروژه تحقیقی که باید در مدارس پسرانه تهران اجرا می شد به یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران مراجعه کردم .
چون مخاطب من مدارس متوسطه بودند برای تایید پرسشنامه به مقطع مربوطه رفتم .
در کمال ناباوری مسئول مربوطه عنوان کرد که برای تایید آن باید به حراست منطقه مراجعه کنم !
از نظر بسیاری از پژوهشگران اجتماعی مهم ترین محدویت پژوهش شاید همین مساله به شمار آید !
مسائلی از این دست در جامعه ما زیاد اتفاق می افتد و جالب آن است که متاسفانه با حمایت سایر بخش های حاکمیت و در برخی موارد سکوت شهروندان به یک هنجار و رویه تبدیل شده است !
اخیرا قرار است برنامه های ارائه شده توسط چند وزیر و از جمله آموزش و پرورش در کمیسیون امنیت مجلس بررسی شود !
این جا را بخوانید :
« برنامه 7 وزير پيشنهادي در كميسيون امنيت مجلس بررسي مي‌شود
خبرگزاري فارس: اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفته آينده برنامه‌ ارائه شده وزراي پيشنهادي امور خارجه، كشور، صنايع و معادن، آموزش و پرورش، نفت، اطلاعات و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح را بررسي مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفته آينده استماع برنامه‌ها و گزارش صالحي رياست سازمان انرژي اتمي، بحث و بررسي در ارتباط با برنامه‌ ارائه شده به وسيله وزراي پيشنهادي امور خارجه، كشور، صنايع و معادن، آموزش و پرورش، نفت، اطلاعات و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح را در دستور كار خود دارند ».
مشخص نیست که برنامه های آموزش و پرورش چه ارتباطی با مقوله امنیت می توانند داشته باشند ؟!
البته می توان گفت با توجه به شکنندگی بیش از حد جغرافیای سیاسی و اجتماعی جامعه و بحرانی بودن آن ، مجلسیان ترجیح می دهند تا از هر گونه اقدامی که موجب تحریک و یا غیر قابل پیش بینی بودن و کنترل شدن اوضاع شود اجتناب کنند و نیز با توجه به پیشینه و ادبیات آقای احمدی نژاد که نشان از فهم کامل ایشان در موضوع " مدیریت بحران " دارد ( به عنوان نمونه ایشان در اوج اعتراض مردم به نتیجه انتخابات ، جمعیت معترض را به مشتی خس و خاشاک تشبیه کرد ) !! به نظر می رسد که آن ها می خواهند از قبل برنامه های پیشگیرانه را طراحی و اجرا کنند .
شاید این یک وضعیت خاص باشد اما همان گونه که قبلا نیز اشاره شد متاسفانه نگاه امنیتی و جدیدا نظامی بر تار و پود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری جامعه سایه افکنده و در بسیاری از موارد به یک نرم تبدیل شده است !
در تجمعات بهمن و اسفند سال 1385 که موضوع آن " قانون مدیریت خدمات کشوری " بود بسیاری از طرفداران و موافقان دولت به جای آن که به اصل موضوع بپردازند آن را ساخته و پرداخته جریان مقابل می دانستند !
البته همین مساله در برخی از افراد طیف جریان اصلاحات نیز وجود دارد که خوشبختانه بسیار کم رنگ شده است ...
زمانی که قرار بود نمایندگان معلمان در تشکل ها پس از این تجمعات با مسئولان مربوطه مانند وزارت آموزش و پرورش ، کمیسیون آموزش مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( سابق ) در قالب " مذاکره " نشست و گفت و گو داشته باشند طرف مخاطب آن ها نهادهایی مانند مسئولان نظامی و امنیتی قرار گرفتند !
به نظر می رسد حاکمیت که قدرت و توانایی حل مساله و اقناع منطقی افکار عمومی را ندارد سعی می کند از طریق طراحی و اجرای یک محیط " ترسناک ، وهم آلود و هزینه بر " ضمن محو صورت مساله ، مخالفان و یا منتقدان وضع موجود را به تمکین و به رسمیت شناختن وضع موجود دعوت کند .
در واقع ، امنیت نیز در جامعه ما تعریف و گرایشی سیاسی پیدا کرده است و امنیت عمومی به رضایت خاطر برخی از صاحبان قدرت از وضعیت موجود تقلیل پیدا کرده است ...
تا کنون از سوی جریانات و افراد مختلف ویژگی های مختلفی برای وزیر آموزش و پرورش ذکر شده است .
اما به نظر می رسد مهم ترین برنامه وزیر آینده باید رقیق کردن این فضا و تعدیل نگاه امنیتی حداقل در حوزه آموزش و پرورش باشد .
حال سوال این است که با توجه به دیدگاه های احمدی نژاد و نیز بحران اعتماد فزآینده و احساس تنفر برخاسته از بی توجهی به نیازها و خواست های افکا عمومی این امر امکان پذیر خواهد بود ...

هیچ نظری موجود نیست: