۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

درآمدی بر " درجه بندی مدارس "

درآمدی بر " درجه بندی مدارس "
" نخبه پروری " کافی است !
به جای ایجاد و توسعه شرایط گلخانه ای و آزمایشگاهی در آموزش

و پرورش ، به " عدالت آموزشی " پای بند باشید ...

نويد ادهم در گفتگو با ايلنا با اعلام توقف طرح درجه‌بندي مدارس:
نمي‌گذاريم مدارس را همچون هتل‌ها درجه‌بندي كنند
طرح درجه بندي مدارس سال گذشته از سوي وزارت آموزش و پرورش و با نظر مستقيم علي احمدي به شوراي عالي آموزش و پرورش به منظور تصويب ارسال شد كه پس از يك سال از ارسال آن، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش از توقف آن خبر داد.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش از توقف طرح درجه‌بندي مدارس خبر داد و گفت: اين طرح طبعات متعددي را براي آموزش و پرورش دارد و نخواهيم گذاشت كه مدارس را همچون هتل‌ها درجه‌بندي كنند. نويد ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به دلايل توقف اين طرح در شوراي عالي آموزش و پرورش، گفت: اين طرح تبعاتي را براي آموزش و پرورش دارد و به دليل آسيب‌هايي كه اين طرح دارد اگر مدارس را مثل هتل‌ها درجه‌بندي كنيم افراد با توجه به توانمندي‌هاي مالي‌شان به مدارس مراجعه مي‌كنند و اين امر منجر به طبقاتي شدن جامعه مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه طرح رقابت‌پذير كردن مدارس جايگزين طرح درجه‌بندي مدارس مي‌شود گفت: در قالب طرح ديگري سعي در اعلام درجه مدارس براي بالا بردن رقابت ميان مدارس هستيم كه در حال حاضر در كميسيون‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش در حال بررسي است و در آينده‌اي نزديك اعلام مي‌شود. به گزارش خبرنگار ايلنا، طرح درجه بندي مدارس سال گذشته از سوي وزارت آموزش و پرورش و با نظر مستقيم علي احمدي به شوراي عالي آموزش و پرورش به منظور تصويب ارسال شد كه پس از يك سال از ارسال آن دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش از توقف آن خبر داد. اين در حالي است كه علي احمدي سال گذاشته اعلام كرده بود كه مي خواهيم مدارس را درجه بندي کنيم تا از اين طريق امکانات فضاهاي آموزشي خود را بهبود ببخشيم و بعد از کامل شدن طرح، آن را به مجلس برده تا بعد ازتصويب نهايي توسط نمايندگان درجه بندي مدارس را شروع کنيم ».

اگرچه از جزییات کامل این طرح اطلاعی در دست نیست و بسیاری از طرح ها و برنامه ها در این جامعه معمولا با صلاحدید یک فرد تدوین و تصویب می شود ! اما ذکر نکته ای در این جا لازم به نظر می رسد.
اصل مهم برای پویایی یک نظام آموزشی ، به رسمیت شناختن " رقابت " است .
اما رقابت در یک شرایط عادلانه با فرصت های برابر معنا و مفهوم پیدا می کند !
به نظر می رسد علی رغم نظر دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ، اجرای این طرح از قبل کلید خورده است و در واقع از حالت طرح خارج و شاید بدون اطلاع دیگران ، به بخشنامه و یا دستور العمل تبدیل شده است !
این جا را بخوانید :
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي- ۲۲/۰۴/۸۷‬
« مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرتهران روزشنبه از آغاز نام نويسي مدارس متقاضي اجراي طرح درجه بندي و ارتقاي مدارس پايتخت خبر داد.
حميد فراهاني درگفت و گو با خبرنگارايرنا افزود: متقاضيان اجراي اين طرح تا ‪ ۲۹تيرماه فرصت دارند تا براي نام نويسي اقدام كنند.
وي گفت: مدارس متقاضي مي‌توانند از طريق سايت ‪ www.iranschools.orgبراي ثبت نام اقدام كرده و يا فرم ثبت نام را تكميل و به كارشناسي غيرانتفاعي و شاهد مناطق تحويل دهند.
فراهاني ادامه داد: كميته درجه بندي وارتقاي كيفيت مدارس پايتخت درسازمان آموزش وپرورش شهرتهران به منظورارتقاي كيفيت نظام آموزش و پرورش در سال تحصيلي ‪ ۸۸ -۸۷و اجرايي شدن طرح ارتقاي مدارس تشكيل شده است.
وي اظهارداشت: به همين منظور ‪ ۴۰مدرسه از مدارس برتر شاهد و غيرانتفاعي شهرتهران تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرد.
فراهاني افزود: محورهاي اصلي طرح بر اساس آموزش ، كارگاه‌هاي تخصصي ، فعاليت‌هاي گروهي ، مشاوره علمي و اجرايي ، سنجش و ارزيابي استوار است و در طول يكسال تحصيلي انجام مي‌شود.
مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به كارگيري دستاوردها و تجارب مهندسي آموزشي در مدرسه، افزايش رضايت مندي گروه مخاطبان (دانش آموزان، معلمان، كاركنان، اوليا و مربيان، منطقه آموزش و پرورش ، جامعه و غيره)، توانايي مدرسه در كسب گواهينامه‌هاي بين‌المللي از جمله ‪, EFQM ‪ ,IWA2امكان رقابت با مدارس مطرح دنيا از مزاياي اجراي اين طرح است.
فراهاني صدور گواهينامه سطح ارتقاي مدرسه از سوي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ، صدور گواهينامه‌هاي آموزشي حضور براي شركت‌كنندگان در دوره هاي آموزشي و كارگاه‌هاي تخصصي علمي و اجرايي ، اولويت در ارائه تسهيلات و افزايش شهريه براي مدارسي كه با موفقيت دراين طرح پيش رفته اند، افزايش تعداد نيروهاي مامور درمدارس برتر اين طرح را از ديگر مزاياي اجرايي شدن طرح درجه بندي و ارتقاي مدارس پايتخت برشمرد.

متاسفانه برخی از مسئولان و بر نامه ریزان تصور می کنند با ایجاد شرایط آزمایشگاهی و کنترل شده و تجمیع اعتبارات و نیروها در یک بخش خاص می توانند آن بخش را جهت پیروی و رقابت برای قسمت های دیگر سیستم به عنوان " الگو " معرفی کنند هر چند این رویه حدود سه دهه است که در سیستم آموزشی ما جریان دارد اما کسی به فکر ارزیابی و اصلاح آن نیفتاده است !
درست مانند المپیادهای بین المللی که دانش آموزان در آن به رتبه های برتر دست می یابند اما درون سیستم با آن چه که برخی درصدد بازسازی صحنه و ارائه چهره غیر واقعی از آن هستند فرسنگ ها تفاوت و فاصله دارد !
از سوی دیگر با تخصیص عادلانه بودجه و نیرو ، نیازی به اعلام نتایج این رقابت از تریبون های رسمی نیست و جامعه خود به تفاوت ها و نتایج آگاهی می یابد !
به عبارت دیگر ، طبق اصول و کلیات علم آمار ، ترکیب ضریب هوشی و استعدادها در یک جامعه از یک منحنی نرمال تبعیت می کند و توزیع امکانات نیز باید متناسب با این شرایط نرمال باشد . این امر تاکنون مورد غفلت برنامه ریزان و مسئولان واقع شده است و این امر می تواند برآیند " نتیجه گرایی محض " مسئولان برای دفاع از عملکرد خویش در برابر مافوق باشد !
تجربه نشان داده است که متاسفانه برنامه ای برای دراز مدت وجود ندارد و مدیران بیش از آن که به فکر برنامه و نیازهای سیستم و برنامه ریزی بر اساس نیازسنجی باشند بیشتر برای زمان حال برنامه ریزی می کنند و همین امر موجب اشتغال مزمن سیستم به " روزمرگی مفرط " گردیده است !
به نظر می رسد آقای نوید ادهم که مدارس را با هتل ها مقایسه کرده است هیچ گونه طرحی جایگزین برای مسائل یاد شده ندارند و بیشتر برنامه ها و امور مسئولان ما صرف کم اثر کردن و یا خنثی کردن یکدیگر می شود !
در واقع ، در این مورد بین بسیاری از مسئولان ما برای نشان دادن اقتدار سازمانی رقابت تنگاتنگی در جریان است بدون آن که به داشته ها و سرمایه های درون سیستم توجهی شود !
هر چند دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش فراموش کرده اند که با تدوین و تصویب برخی دستور العمل ها و تبصره ها ، مدارس ما از مدت ها قبل به " هتل " تبدیل شده است
!

هیچ نظری موجود نیست: