۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

ریگ مفت و گنجشک مفت !


کسانی که از عملکرد علی احمدی دفاع می کنند ...
یکی از برنامه های ایشان هنگام رای اعتماد " تاسیس نظام معلمی " بوده است !
چرا وعده ها و برنامه های هر وزیر مورد کنکاش و نقادی عمومی
از سوی مجلس و یا رسانه ها قرار نمی گیرد تا افراد قبل از
مسئولیت حساب کار خود را بکنند ...

یکی از برنامه های آقای علی احمدی هنگام ارائه به مجلس برای گرفتن رای اعتماد " تشکیل سازمان نظام معلمی " بوده است .
از سوی دیگر ، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش که پست ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي کشور را نیز بر عهده دارد مدت ها پیش ضمن دفاع از جایگاه و هویت صنفی معلمان ، معلم حرفه ای را لازمه تحول در نظام آموزشی کشور دانسته بود !
این جا را بخوانید :
"دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش از طراحي پيش نويس سازمان نظام معلمي كشور خبر داد و گفت: اين لايحه پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي اجرايي مي شود.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ بهرام محمديان امروز 27 فروردين در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه بايد به جايگاه و صنف معلم هويت اثر گذار داده شود افزود:
هم اكنون پيش نويس سازمان معلمي كشور به منظور برقراري تعادي حقوق معلمان ؛ دانش آموزان و خانواده آنان و همچنين روابط متقابل بين آنان طراحي و آماده شده است كه پس از تصويب مجلس اجرايي مي شود."(1)
به گزارش خبرنگار موج ؛ دكتر محمديان؛ دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش از نشست خبري اظهار داشت:" در صورتي كه سازمان نظام معلمي جمهوري اسلامي ايران تشكيل شود ؛ معلمان كشور مي توانند يك پايگاه رسمي و صنفي در اختيار داشته باشند." (2)
"از سويي ديگر ؛ بدنه اجتماعي نظام هم كه به نوعي مشتريان نظام تعليم و تربيت تلقي مي شوند ؛ منتظر تحول و بهبود در محصولات نظام آموزش و پرورش هستند. همه اين موارد دست به دست هم مي دهند و ضرورت تحول را حتمي و اجتناب ناپذير مي كنند.وي با تاكيد بر اينكه در مولفه هاي آموزش و پرورش دچار كاستي هستيم و تنها اين كاستي به نظام معلمي باز نمي گردد گفت: در نظام معلمي بايد ايجاد تحول كنيم و با توجه به ظهور رقيبان در عرصه توليد و انتقال دانش و اطلاعات عمومي مانند رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي ؛ معلمان نقش مرجعيت فرهنگي و تربيتي خود را به تدريج از دست مي دهند پس ضرورت دارد كه در بازسازي نظام معلمي مبتني بر اصول تحول ؛ به اعاده اين مرجعيت توجه كنيم و اين امكان پذير نيست؛ مگر به معلم حرفه اي التزام داشته باشيم و منزلت اجتماعي معلم را بالا ببريم و نسبت به تامين معيشت و زندگي معلم همت گماريم تا معلمان به تمام معنا بتوانند ايفاگر نقش مرجعيت علمي و فرهنگي باشند." (3)
محمديان افزود:
احياي دوباره مقام معلمان منوط به فراهم شدن نظام جذب ؛ تامين و نگهداشت نيروي انساني به ويژه در خصوص افرادي است كه آمادگي و توانايي علمي ؛ ذهني؛ جسمي اين شغل را داشته باشند و از همه مهمتر با رغبت معلمي را انتخاب كرده باشد.
وي در همين باره گفت: تجارب نشان مي دهد معلمان موفق كساني هستند كه اكسير معلمي را داشته باشند. بنابراين تنها مدرك تحصيلي براي به وجود آمدن معلمي حرفه اي و كاردان كافي نيست و مي توان نسبت به حفظ شان و منزلت معلمان كه در طرح نظام معلمي از جايگاه بالاي علمي بهره مند باشند ؛ اميدوار بود.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد:
دستگاه هاي كارگزار دولتي بايد براي تامين معيشت معلمان تصميمات عملي داشته باشند؛ به طوري كه معلمان نيز بدانند حتي اگر خودشان هم به معيشت فكر نكنند ؛ در شوراي عالي آموزش و پرورش و در كميسيون خط و مشي ها ؛ اين موارد به طور جدي دنبال خواهند شد. (4 )
علاوه بر همه اينها ؛ موضوع تاسيس نظام معلمي از برنامه هاي آقاي علي احمدي براي گرفتن راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي بوده است.
همه این ها در حالی است که پس از گذشت حدود 2 سال از وزرات علی احمدی و نیز سخنان محمدیان هیچ خبری از تشکیل نظام معلمی نیست !
در عوض ، آقای محمدیان در اظهار نظر جدید و از منظر فقهی تحقق صلاحیت های حرفه ای ، اخلاقی و تربیتی را امری واجب دانسته است اما هیچ اشاره ای به سازوکار و یا مکانیسم این مفاهیم و آموزه ها نکرده است !
این جا را بخوانید :
« رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي:
بررسي صلاحيت‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي براي مسئوليت در آموزش و پرورش الزامي است
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي گفت: كساني كه مي‌خواهند در دستگاه تعليم و تربيت عهده‌دار مسئوليت به خصوص در سمت‌هاي آموزشي و پرورشي شوند، واجب است صلاحيت‌هاي حرفه‌اي، اخلاقي و تربيتي لازم را دارا باشند.
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از روابط عمومي امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، حجت‌الاسلام محي‌الدين‌بهرام ‌محمديان اظهار داشت: پيامبر اسلام (ص) در مقام نبوت و هدايت عامه، خود را در كسوت و شعار معلمي براي اكمال و اتمام مكارم اخلاقي معرفي مي‌كند؛ اين نشان مي‌دهد كه شأن انبيا، شأن معلمي است؛ علماي رباني كه مجاري امور در دست با كفايت آنان است و ورثه انبيا معرفي مي‌شوند بايد در برابر تعليم و تربيت احساس مسئوليت و تكليف فوق‌العاده داشته باشند. وي ادامه داد: انجام هر تكليفي نيازمند كسب صلاحيت‌هاي مقدماتي لازم براي آن تكليف است و بر اين‌ اساس كه مباحث فقهي و اصولي كه مقدمه واجب است، واجب شمرده مي‌شود. معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اضافه كرد: كساني كه مي‌خواهند در دستگاه تعليم و تربيت عهده‌دار مسئوليت به خصوص در سمت‌هاي آموزشي و پرورشي شوند، واجب است صلاحيت‌هاي حرفه‌اي، اخلاقي و تربيتي لازم را دارا باشند. وي بيان كرد: صرف داشتن سرمايه مادي و حتي علاقه براي مدرسه‌داري موجب آن نمي‌شود كه سرنوشت حتي يك دانش‌آموز را به دست كسي يا كساني سپرد كه مي‌خواهند مدرسه داشته باشند. حجت‌الاسلام محمديان تصريح كرد: اگر در نظام آموزش و پرورش دولتي، برخي از امكانات كم است يا با كمبود فضا و نيروي انساني و منابع مالي و مادي مواجه هستيم، دليلي بر شانه خالي كردن از مسئوليت تعليم و تربيت نيست. وي وظيفه‌ ذاتي دستگاه آموزش و پرورش را تعليم و تربيت كودكان لازم‌التعليم كشور فارغ از قوميت، جنسيت، مذهب و طبقه‌ اجتماعي دانست و عنوان كرد: فرزندان ايران زمين بايد بدون دغدغه و نگراني به آموزش و پرورش مطلوب دست يابند؛ فراهم كردن اين زمينه و فرصت از تكاليف دولت اسلامي است. معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي افزود: مشاركت‌پذيري و شركت‌جويي براي انجام مطلوب و بهينه اين مأموريت، امري پسنديده و هوشمندانه است ولي اين شعار نبايد منجر به انصراف از انجام وظيفه‌ اصلي دستگاه مسئول شود و جايگزين آن نهادها، سازمان‌ها و اشخاصي شوند كه نه در رسالت سازماني آنها چنين امري پيش‌بيني شده است و نه به لحاظ حرفه‌اي، مهارتي و تخصصي براي اين مهم آمادگي دارند. وي با اشاره به اين كه امروز آموزش و پرورش در حوزه اقتدار، امنيت و انسجام ملي حرف اول را مي‌زند و اين سهم قابل مناقشه يا معاوضه با هيچ چيز ديگري نيست، اظهار داشت: بنده ضمن احترام به كار و تلاش و مشاركت فرهيختگان فرهنگي كه با انگيزه و علاقه به امر تعليم و تربيت پا به اين ميدان نهاده‌اند و عهده‌دار بخشي از كار آموزش و پرورش يعني مدرسه‌داري شده‌اند، معتقدم مسئوليت‌ عظيم فرهنگ‌سازي، ملت‌سازي و دولت‌سازي هنوز بر عهده‌ آموزش و پرورش دولتي است و دولت بايد اين امر را با چشم و گوش باز، رصد و مراقبت كند ».
چرا در جامعه ما فرد و یا مسئولی به خاطر انجام ندادن تعهد و یا گفته خود بازخواست نمی شود ؟
چرا افرادی نظیر فرشیدی در مجلس و به خاطر چند رای هر گونه وعده و شعاری را هر چند غیر عملی بر زبان می آورند اما بعدا کسی آن ها را به خاطر عمل نکردن به آن وعده ها بازخواست نمی کند ؟
چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته خواهد بود ...
چرا مجلس به عنوان یک نهاد مستقل که قاعدتا باید کارکرد مردمی داشته باشد به وظایف نظارتی خود درست عمل نمی کند ؟
چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که عملکرد آقای علی احمدی را مقبول و از آن دفاع می کند اشاره ای به این موارد نمی کند ؟
چرا همین کمیسیون آموزش که مدعی بود وزیر آموزش و پرورش دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی را شتاب زده و غیر کارشناسی عمل کرده بود و سال قبل زمزمه استیضاح علی احمدی بارها شنیده شد و برخی از نمایندگان تا مرز تحصن در مجلس پیش رفتند اکنون دیگر سخنی از آن مسائل نیست و سکوت کرده اند ؟
آیا همه مرتفع شده اند ؟!
چرا کسی سوال نمی کند این 500 هزار نیروی مازادی که در کشور وجود دارند چگونه ایجاد شده اند ؟!*
آیا کسانی که در جهت صرفه جویی در اعتبارات اقدام به انحلال مدارس می کنند و معلمان آن واحد به خیل عظیم نیروهای مازاد می پیوندند نباید فکری به حال این نیروها بکنند ؟
در کجای دنیا برخی معلمان مجبورند کلاس های 40 نفره و یا بیشتر را اداره کنند در حالی که نیروهای مازاد و همکار آن ها باید بلاتکلیف باشند و سرخورده !
با وجود آن که مسئولان دائما دم از قانون می زنند اما متاسفانه به تنها چیزی که عمل نمی شود همین " قرار داد اجتماعی " است ....
تا کی ...

منابع:
۱. باشگاه خبرنگاران جوان ؛ دبير شوراي عالي آموزش و پرورش (27/1/87 )
2.سرويس فرهنگي روزنامه اطلاعات 5 آبان 1386
3.روز نامه قدس 4 مهر 85
4.خبرگزاري فارس ؛28/11/86
* قرائتی در گفتگو با مهر:
500 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش فعالیت می کنند
مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش نیروهای مازاد است به طوری که در حال حاضر 500 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش فعالیت می کنند.
حجت الاسلام محسن قرائتی در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد افزود: بیش از 17 هزار نفر با مدرک لیسانس در نهضت سوادآموزی کشور فعالیت می کنند.
رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش نیروهای مازاد است به طوری که در حال حاضر 500 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش فعالیت می کنند.
وی خاطر نشان کرد: استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریس برعهده نهضت سوادآموزی نیست و به زودی با تصویب مجلس شورای اسلامی هفت هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریس استخدام رسمی می شوند.

مطالب مرتبط :
در آمدی بر تشکیل "نظام معلمی "در ایران چهارشنبه یازدهم اردیبهشت 1387 15:17
سازمان نظام معلمی ... از حرف تا عمل ! دوشنبه نوزدهم مرداد 1388 14:38

هیچ نظری موجود نیست: