۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

" روز جهانی معلم " یک فرصت، نه تهدید



پنجم اکتبر برابر با 13 مهرماه از سوی سازمان یونسکو روز جهانی معلم نامگذاری شده است. از سال ۱۹۹۴ این روز هر ساله از سوی یونسکو جشن گرفته می شود و توصیه شده است برگزاری جشن و مراسم بزرگداشت در سطح ملی به عهده کشورها باشد. این مصوبه در اجلاس ۴۴ و با پیشنهاد دبیرکل یونسکو بر این نکته تاکید می کند برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش باید کیفیت کار وزندگی معلمان ارتقا یابد و معلم از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار شود. با آنکه وزیر وقت آموزش و پرورش (دکتر نجفی) از امضاکنندگان این طرح بوده اند اما در سال های گذشته شاهد غفلت نسبت به این روز جهانی هستیم. روز جهانی معلم روز گفت وگو، منطق و روز نمایش همبستگی انسان های فرهیخته و عالم است. این روز به ما یادآور می شود که معلمان خوب قادر به ارائه آموزش خوب هستند. معلمان در کار روزانه خود از طریق تقویت نیروی انسانی نقش موثری در توسعه پایدار و دانایی محور در جوامع ایفا می کنند. آموزش درست و مبتنی بر استانداردهای لازم، تبدیل مدارس به محیط دوست داشتنی و دلگرم کننده برای دانش آموزان مستلزم فضایی است که به حقوق معلم و دانش آموز احترام گذاشته شده و مشارکت آنان در امور مختلف تسهیل شود. متاسفانه، غالب معلمان جامعه ما که مسوولیت تربیت بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز را عهده دار هستند، شرایط سختی را تجربه می کنند.
کسری بودجه آموزش و پرورش، اجرایی نشدن لایحه خدمات کشوری برای شاغلان فرهنگی، افزایش حقوق با درصدی کمتر از نرخ تورم و حاکمیت فضایی امنیتی و ایدئولوژیک بر آموزش و پرورش، امید و اعتماد فرهنگیان را خدشه دار کرده و امروز فرهنگیان از ناراضی ترین اقشار جامعه قلمداد می شوند.

نهادهای مدنی حامی معلمان در سه سال گذشته روزهای پرفشاری را تحمل کرده اند. دستگیری ها، انفصال از خدمت واحکام سنگین تعلیقی و تعزیری و اجرای احکام تبعید برای تعدادی از آنها، تنگنای دشواری را برای آنان رقم زده است. با عنایت به بخشنامه شماره ۶۳۸۹/۷۰۰ به تاریخ ۲/۶/۸۳ که از طرف وزارت متبوع به سازمان های استان های کشور صادر شده، به جاست در روز جهانی معلم در سراسر کشور شاهد برپایی بزرگداشت این روز باشیم.

پیشنهاد ما به وزیر محترم آموزش و پرورش این است که با دعوت از فعالان صنفی - مدنی و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش و گفت وگوی رودررو با آنان فاصله موجود میان صف و ستاد را از بین برده و بستر تعامل منطقی بین تشکل های فرهنگیان و مسوولان ایجاد کنند.

زندگی شرافتمندانه و عزت مدار حق همگان از جمله معلمان کشور است. با مشارکت آنها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها این مهم گامی به جلو برخواهد داشت. هر چند عملکرد دولت نهم در زمینه های فوق الذکر چندان مثبت نبوده است ولی ما با صبر و امید به فردا می اندیشیم.
علی رضا هاشمی
دبیرکل سازمان معلمان ایران
13 مهرماه 1387

هیچ نظری موجود نیست: