۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

در حاشیه حذف زنگ ورزش از مدارس ابتدایی ... آموزش و پرورش ما به کدامین سو می رود ؟











اول می گویند ... بعد نگاه می کنند ... اگر شد تکذیب می کنند و دست آخر هم کار خود را می کنند !



این یک پروژه نخ نماست که هنوز برای برخی یک عادت است ...


زنگ ورزش و زنگ انشا دو مقوله مظلوم در سیستم آموزش ابتدایی ما هستند .


فاطمه قربان که چندی پیش سخن معلم یکی از مصاحبه های او را به نقد کشید از حذف زنگ انشا سخن گفته است :


" ایلنا: با تدوين كتاب‌هاي ادبيات فارسي در مقاطع تحصيلي ابتدايي در مدارس كشور درس انشاء در مدارس كشور حذف شد.
با تدوين كتاب‌هاي ادبيات فارسي در مقاطع تحصيلي در مدارس كشور ديگر درس مستقلی به نام انشاء در مدارس وجود ندارد و دانش‌آموزان در کنار چهار درس املا، آیین‌نگارش، زبان‌شناسی و دستورزبان به جای انشاء، تنها تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف انجام می‌دهند.
اين اقدام از سوي وزارت آموزش و پرورش در حالي صورت گرفته است كه با تدوين كتاب‌هاي بخوانيم و بنويسيم در مقاطع تحصيلي عملا جايي براي زنگ‌هاي انشا در مدارس وجود ندارد.
كتاب فارسي در حال‌حاضر در دو جلد جداگانه با عنوان‌هاي بخوانيم و بنويسيم تدوين شده است. اين دو كتاب كاملاً با هم مرتبط و هماهنگ هستند. كتاب بخوانيم براي تقويت مهارتهاي خواندن، گفتن و شنيدن و كتاب بنويسيم براي تقويت مهارت نوشتن است.
همچنين در اين كتاب دانش‌آموزان به تمريناتي برخورد مي‌كنند كه در زمينه‌ي علوم، تعليمات اجتماعي، ديني و ... است اما باز فصل و موضوعي در رابطه با انشاء وجود ندارد.
شكل تدوين اين كتاب و تدريس معلم به شكلي شده است كه در درس آیین‌نگارش تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف وجود دارد که به شکلی بسیارمحدود همان انشاءی سال‌های گذشته است.اما به خاطر کمبود وقت و مباحث زیادی که معلم ادبیات باید در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زیادی برای توجه به انشاء باقی نمی‌ماند. "

شهريور ۱۳۸۹


به فاصله کوتاهی و با این استدلال که وزارت آموزش و پرورش قصد تقویت و نه تضعیف این درس را دارد آن را تکذیب کرد !


" آفتاب: معاون آموزش ابتدايی وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه خبر «حذف زنگ انشاء در مدارس ابتدايی» را تکذيب کرد و گفت: با توجه به اهميت انشاء، امسال اين درس مورد تاکيد قرار گرفته است.
فاطمه قربان گفت: «به معلمان دستورالعمل‌هايی داده شده است تا زنگ انشاء را صرفا در کلاس‌های بسته محدود نکنند و موضوعاتی را در فضاهای خارج از کلاس از جمله طبيعت به دانش‌آموزان ارائه دهند.
پيش از اين، برخی از خبرگزای‌ها گزارش داده بودند که با تدوين کتاب‌های ادبيات فارسی در مقاطع تحصيلی ابتدايی در مدارس ايران، درس انشاء حذف شده است و با تدوين کتاب‌های ادبيات فارسی در مقاطع تحصيلی در مدارس، ديگر درس مستقلی به نام انشاء در مدارس وجود ندارد و دانش‌آموزان در کنار 4 درس املا، آيين‌نگارش، زبان‌شناسی و دستورزبان به جای انشاء، تنها تمرين‌هايی برای خاطره‌نويسی و توصيف انجام می‌دهند."


واقعیت ها چه می گویند ؟


متاسفانه دو درس ورزش و انشا در آموزش و پرورش ما مهجور هستند و برنامه ریزی ها در این بخش همواره دچار مشکل بوده است . بی انضباطی و به هم خوردن نظم مدرسه و کلاس ترجیع بند مشترک سطوح پایین برای کم توجهی به این دروس در کنار برنامه های کلان نادرست موجب تضعیف این دو درس شده است .


این در حالی است که ورزش موجب تقویت فیزیک بدن و انشا موجب تقویت تفکر و خلاقیت ذهن می شود .


شاید معلمان هم حوصله تحرک و تفکر از دست داده اند !


و نیز بی جهت نیست که کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران گفته است: تحقیقات در میان دانش آموزان تهرانی نشان داده است که همه دانش آموزان یک یا دو ناهنجاری قامتی و اسکلتی دارند.


و تاسف آورتر آن که بيش از 60 درصد دانش‌آموزان كشور داراي ناهنجاري اسكلتي و قامتي هستند
و این ها را بگذارید در کنار رتبه جهانی دانش آموزان ایرانی در سواد خواندن و نوشتن ...
و جمع جبری این دو !

آموزش و پرورش ما به کدامین سو می رود ؟

۱ نظر:

sheeva گفت...

سلام بر اساس امر بانک مرکزی نرخ تورّم به بیشتر از ۲۰ درصد رسیده. این یعنی حقوق‌ها باید ۲۰ درصد بیشتر بشوند. همه میگویند بسیجیها بهترین حقوق و مزایا را دارند. ما که ندیدیم. نون برای ما هم گران شده. همه چیز برای ما هم گران شده. در یک بلاگ خواندم که ماها بهترین حقوق هارا میگیریم و نرخ تورّم به ما اثر نخواهد داشت.والله به امام قسم اگر این واقعیت داشته باشد.فقط همین را می‌خواستم بگویم.