۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

آیا ساختار پژوهش در آموزش و پرورش ميزان مطالعه معلمان را افزايش داده است ؟ مسئولان به جای بلندپروازی به فکر توسعه کمی و کیفی کتابخانه های مدارس باشند !







زمانی که از تربیت معلم فارغ التحصیل شده و به مدرسه رفتم در برخورد با معلمان باسابقه و قدیمی ، زمانی که جو مدارس را متفاوت از آن چه که در کتاب ها مطالعه کرده بودیم می دیدم آن ها می گفتند که عادت می کنی و آن مطالب فقط به درد کتاب ها و همان کلاس ها می خورد !
پس از گذشت بیش از 20 سال از آن دوران ، به نظر می رسد که وضعیت تفاوت چندانی نکرده است !


معلمان به سیاق گذشته سر کلاس می روند و به نظر می رسد بیش از آن که متکی به پردازش فکر و اندیشه باشند به فوت و فن های معلمی پای بندند !

دانش آموزان نیز همانند معلمان در یک چرخه متقابل بدون آن که اعتراضی رسمی و یا جدی نسبت به این موارد داشته باشند به شرط آن که به هدف خود ( نمره و مدرک ) برسند این وضعیت را پذیرفته اند !

مدتی بود که مسئولان در تریبون های رسمی نسبت به وضعیت " سواد " معلمان هشدار می دادند و حتی سال قبل یکی از آن ها این موارد را صریحا در رسانه های عمومی و رادیو بیان کرده بود !


بخوانید :

" نماينده آموزش از راه دور آموزش و پرورش شهر تهران:

دانش كامپيوتر و IT دانش‌آموزان به‌روزتر از معلمان است

خبرگزاري فارس: نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: علم كامپيوتر و IT دانش‌آموزان به روزتر از معلمان بوده كه اين امر يك معضل اساسي در آموزش و پرورش شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» احسان حامدي در مراسم معارفه نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران كه امروز در سالن كنفرانس آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد اما هنوز سازمان آموزش و پرورش شهر تهران جايگاه اصلي و اساسي خود را در جامعه پيدا نكرده است و ما هنوز دنبال گمشده‌هاي خود هستيم.

وي اضافه كرد: جايگاه تهران را بايد به جايگاه اول خودش برگردانيم يعني نبايد اين سازمان در رشته رياضي رتبه 22، رشته فيزيك رتبه 23 و رشته شيمي رتبه 24 را كسب كند بلكه در همه عرصه‌هاي علمي و آموزشي بايد رتبه نخست را كسب كند.

حامدي ادامه داد: آموزش و پرورش بايد در خدمت نظام تعليم و تربيت جمهوري اسلامي باشد و مهمترين رضايت خود را، رضايت نظام جمهوري اسلامي بداند.

وي افزود: آموزش‌هاي از راه دور آموزشگاهها به روز نيست كه بايد آنها نيز همانند فناوري و تكنولوژي‌ها به روز شود زيرا كسي كه علم كامپيوتر و IT را نداشته باشد، بي‌سواد است.

نماينده آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مؤسسان آموزش از راه دور وارد آموزش و پرورش شهر تهران شدند تا تيمي قوي در اين سازمان تشكيل داده و اين مراكز را سر و سامان دهند.

وي اضافه كرد: به آموزش و پرورش شهر تهران سالي 5 واحد با ميانگين2/5 ، آموزش از راه دور اضافه مي‌شود كه تاكنون 47 مركز در تهران وجود دارد.

حامدي ادامه داد: آموزش و پرورش در منجلاب مازاد نيرو قرار دارد و مناطق يك تا 8 شلوغ‌ترين نيروي انساني را نسبت به ساير مناطق دارد ».

شماره:8806161261 - 88/06/16

آماری از سرانه مطالعه معلمان در دسترس نیست اما به نظر می رسد که این آمار تفاوت معناداری با ریت عمومی جامعه نداشته باشد !

نگاهی به وضعیت کتابخانه های مدارس و موضوعات آن و نیز میزان مراجعه دانش آموزان و معلمان به آن می تواند این فرضیه را به حقیقت نزدیک کند !

فارغ از چرایی و علت این مساله ، موضوعی است که رئيس گروه تحقيق و پژوهش شهرستان‌هاي استان تهران به آن پرداخته است . ایشان مدعی است که ساختار پژوهش در آموزش و پرورش ميزان مطالعه معلمان را افزايش داده است .


بخوانید :

" رئيس گروه تحقيق و پژوهش آموزش و پرورش استان تهران در گفت‌و‌گو با فارس:

ساختار پژوهش در آموزش و پرورش ميزان مطالعه معلمان را افزايش داده است

خبرگزاري فارس: رئيس گروه تحقيق و پژوهش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: وجود ساختار پژوهش در آموزش و پرورش موجب گسترش مطالعات و اتخاذ تصميمات تربيتي مبتني بر مطالعه و پژوهش به شكل محسوس و غيرمحسوس در ميان معلمان و مربيان شده است.
سيدعلي سيدطاهرالديني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: در 20 سال اخير كه مسئله پژوهش رسماً در ساختار آموزش و پرورش شكل گرفته است، بركات و آثار مفيد و مناسبي با خود به ارمغان آورده است.
وي ادامه داد: نتايج ساختار پژوهش، در ميان مديران ستادي و اجرايي، روند مطلوبي داشته است همچنين در ميان معلمان و مربيان موجب گسترش مطالعه و اتخاذ تصميمات تربيتي مبتني بر مطالعه و پژوهش به شكل محسوس و غير محسوس شده است.
رئيس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: عواملي از جمله برخوردهاي تربيتي متناسب با ويژگي‌هاي رشد و شخصيتي و عاطفي دانش‌آموزان (عدم مقايسه دانش‌آموزان با يكديگر و كاهش تنبيه‌هاي علني)، برخوردهاي تربيتي با بزه‌ها و مشكلات سازشي دانش‌آموزان، مواجهه مناسب با سيستم‌هاي هدايت تحصيلي و شغلي متناسب با نيازها و اولويت‌ها، رشد و گسترش تأليفات و مقالات فرهنگيان و حضور در همايش‌هاي استاني، ملي و بين‌المللي و اخذ رتبه‌هاي مناسب نشان‌دهنده توجه جدي مديران به امور پژوهشي است.
سيدطاهرالديني در خصوص نرخ رشد استقبال معلمان پژوهنده در شهرستان‌هاي تهران گفت: طبق آخرين گزارش و نامه وزارت آموزش و پرورش، اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در اين زمبنه داراي دو رتبه نخست شد.
رئيس گروه تحقيق و پژوهش اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران تصريح كرد:‌ اين دو رتبه شامل اختصاص رتبه نخست در سطح كشور به عنوان بالاترين آمار شركت كنندگان در دوازدهمين برنامه معلم پژوهنده كه 4 هزار و 2 نفر بودند و ديگري رتبه نخست در سطح كشور به عنوان «پرتعدادترين» نفرات برگزيده در سطح استان‌هاي كشور، است. "

انتهاي پيام/ش
89/04/19
استدلال این مقام درست مثل گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی است که پیش تر ، مدارس غیر انتفاعی را به دلیل کسب رتبه های بالا در المپیادهای جهانی مدلی موفق و موثر معرفی کرده و خواهان گسترش آن به کل نظام آموزشی شده بود !

در حالی که آمار جهانی موید پایین بودن رتبه داشن آموزان ایرانی در سواد خواندن و نوشتن است !

شاید در جامعه یک میلیونی معلمان ، معلمانی پیداشوند که تحت عنوان " معلم پژوهنده " و با انگیزه های متفاوت سعی در طی مدارجی باشند ولی این موضوع نمی تواند قابل تعمیم و یا تسری به سایرین باشد !

فعلا روزمرگی حاکم بر فضای آموزش و پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی و تولید فکر را در آن به محاق برده است و ارائه آین آمارها هم نمی تواند واقعیات را تغییر بدهد .

بهتر است مسئولان به جای بلند پروازی و فربه کردن طرح های غیرکاربردی و موردی همچون " معلم پژوهنده " کمی به فکر کتابخانه مدارس و یا فضای مناسب برای مطالعه بوده و بیش از این چشم خود را به روی واقعیات نبندند ...

هیچ نظری موجود نیست: