۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

وقتی که مسئولان علل بازماندن کودکان از تحصیل را نمی دانند و یا نمی بینند ...!











گاهی اوقات برخی از افراد آن چنان دچار فلسفیدن ها و یا مصلحت سنجی ها می شوند که حتی پدیده ها و یا مسائل واضح را نیز به خوبی نمی بینند !
نظیر داستان هلمز و واتسون که قبلا در سخن معلم به پرداخته شده است ...


چندی پیش معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش به ارائه آماری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخته است اما در پایان عنوان کرده است که علت بازماندن از تحصيل اين تعداد از دانش‌آموزان و همچنين ترك تحصيلي‌ها در دست نيست !


« معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش آمار دانش‌آموزان باز مانده از تحصيل را بين 100 تا 130 هزار نفر اعلام كرد.


فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش توانسته در سراسر كشور 4/98 درصد از دانش ‌آموزان لازم‌التعليم را تحت پوشش قرار دهد، به طوري كه در منطقه محروم اگر حتي يك دانش‌آموز وجود دارد، براي وي يك كلاس درس تشكيل مي‌شود.


وي ادامه داد: بر اساس آن چه مركز آمار و اداره ثبت احوال اعلام كرده است، پيش‌بيني مي‌شود، در سال تحصيلي جديد بين 100 تا 130 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل داشته باشيم.
ارائه آمار دقيق از علت بازماندگي از تحصيل دانش‌آموزان، مستلزم اعلام آمار مهاجرت و مرگ و مير از سوي ثبت احوال است


هنوز علت بازماندن از تحصيل دانش‌آموزان و همچنين ترك تحصيلي‌ها در دست نيست


قربان با تاكيد بر اين كه دلايل بازماندگي از تحصيل دانش آموزان در حال بررسي است، خاطر نشان كرد: براي ارائه آمار دقيق از علت بازماندن دانش‌آموزان از تحصيل، بايد اداره ثبت احوال آمار مهاجرت و مرگ و مير را اعلام كند تا بخشي از اين آمار روشن شود.


وي تاكيد كرد: وزارت آموزش و پرورش در تمام مناطق كشور به ويژه در مناطق محروم تمامي امكانات و شرايط تحصيلي براي لازم‌التعليمان را فراهم كرده است، لذا براي آگاهي از علت بازماندگان از تحصيل بايد به آمار ثبت احوال مراجعه كرد.


وي گفت: هنوز علت بازماندن از تحصيل اين تعداد از دانش‌آموزان و همچنين ترك تحصيلي‌ها در دست نيست.

1389/05/27

8905-14865: كد خبر


اگرچه تعیین علل مساله " بازماندگی از تحصیل " و یا مشابه نیاز به پژوهش دارد اما در وهله اول با توجه به وجود نهادی به نام " پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش " بیان این اظهار نظرها کمی خنده دار است و دوم این که  بر اساس پژوهش های صورت گرفته بین میزان فقر و میل به تحصیل یک رابطه معکوس وجود دارد !


شاید اظهار نظر معاون آموزشي سازمان نهضت سواد آموزي ايران کمی به دیدن واضحات و بدیهیات به این مسئولان نکته سنج کمک کند !


« معاون آموزشي سازمان نهضت سواد آموزي ايران گفت : 505 هزار کودک بازمانده از تحصيل در کشور وجود دارد.


به گزارش خبرنگار ايرنا، علي ابراهيميان هادي کياشهري ، عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اردبيل افزود : اين افراد که شامل گروه هاي سني شش تا 14 ساله مي شوند به دلايل گوناگون از تحصيل و آموختن سواد و علم بازمانده اند.


وي اظهار داشت : کودکان کار ، که آمارهاي متفاوتي از آنان در نقاط مختلف کشور ارايه مي شود قسمت اعظمي از اين افراد را تشکيل مي دهند و بعضي از خانواده ها با هدف استفاده از فرزندان خود به عنوان منشا درآمد از فرستادن آنان به مدرسه خودداري مي کنند.


او گفت : علت ديگر وجود کودکان بازمانده از تحصيل نبود معلم متناسب با جنسيت دانش آموزان است به عبارتي بعضي از خانواده ها دوست ندارند که براي دختر دانش آموزشان معلم مرد تدريس کند.


به گفته ي او بر خلاف چندين سال قبل اکنون مساله ي نبود فضاي کافي براي تحصيل دانش آموزان در کشور منتفي شده است وحتي آمار فزاينده دانش آموزان دوره ابتدايي متوقف شده است.


اين مسوول آموزشي ،درآمد اقتصادي ناکافي در بعضي از خانواده ها را به عنوان ديگر عامل بازماندن دانش آموزان از تحصيل ذکر کرد.


ابراهيميان اضافه کرد : اصلي ترين برنامه ي نهضت سواد آموري کشور در زمان حاضر کمک به وزارت آموزش و پرورش براي مسدود کردن ورودي بيسوادي است تا در جامعه بيسواد توليد نشود و کودک در سن مدرسه بازمانده از تحصيل وجود نداشته باشد.
چهارشنبه ، ۲۷ خرداد ۱۳۸۸


آری !


این گونه آمارها در حال افزایش است مگر آن که بخواهیم به شیوه دولت کنونی تعاریف و کلید واژه ها را نیز قلب نماییم ...

هیچ نظری موجود نیست: