۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

معلمان مازاد در مقطع ابتدایی و حلقه مفقوده ... با اجبار و یا آیین نامه مشکلی حل نمی شود !












حميد رضا حاجي بابايي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: مقطع ابتدايي در كل كشور نيازمند نيرو است و در سالهاي گذشته برخي از نيروهاي اين مقطع به مقاطع بالاتر انتقال يافته اند و هم اكنون در آن مقاطع مازاد محسوب مي شوند.



وزيرآموزش و پرورش ادامه داد: هم اكنون نيازمند كاهش نيرو در مقاطع راهنمايي و دبيرستان هستيم و به دليل اينكه اين نيروهاي مازاد سابقه تدريس در ابتدايي را دارند و نيز رسته آموزگاري دارند، بايد به مقطع ابتدايي باز گردند.


وي اضافه كرد: در اجراي اين قانون شرايط فرهنگيان بايد رعايت شود و كساني كه در حال حاضر به عنوان مدير فعاليت مي كنند شامل اين قانون نمي شوند. "
یکی از مدارس متوسطه دخترانه منطقه 9 منحل شده و مقطع متوسطه به دبیران آن اعلام کرده است که می خواهد با گذاشتن جلسه توجیهی آنان را به تدریس در مقطع ابتدایی ترغیب کند !
بنا بر شواهد و گفته مسئولان ، در حال حاضر مقطع ابتدایی دچار کمبود نیروست .
چرا مقطع متوسطه به ویژه در بخش خانم ها همواره مازاد نیرو داشته و مقطع ابتدایی دچار کمبود نیرو شده است ؟
چگونه می شود دبیری که به مدت چندین سال یک درس تخصصی را تدریس می کرده است هم اکنون باید به این مقطع که هیچ تجربه ای ندارد منتقل شود ؟
دبیری که نه از روی انگیزش و اختیار که به اجبار باید در آن فعالیت کند ...
زمانی که دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش با شدت تمام اجرا می شد سخن معلم نسبت به اجرای پرشتاب و بی حساب و کتاب آن اعتراض کرد ؛ اما دریغ از گوش شنوا !
واقعیت این است که مقطع ابتدایی جاذبه چندانی برای فعالیت ندارد . مهم ترین دلیل آن این است که یک آموزگار باید تمام وقت کار کند در حالی که یک دبیر مدت کم تری کار می کند .
از سوی دیگر ، متاسفانه و برخلاف رویه سیستم آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته ، تدریس در این مقطع در افکار عمومی جامعه فاقد پرستیژ و منزلت شغلی است و معلمان ترجیح می دهند که در این مقطع فعالیت نکنند و شاید مهم ترین دغدغه آموزگاران این باشد که کانال و یا فرصتی برای پرش از آن مقطع به مقاطع بالاتر بیابند .


در حالی که مقطع ابتدایی یک وضعیت پایه ( base ) دارد و شالوده شخصیت و موفقیت فرد برای آینده در این سال ها پی ریزی و ساخته و پرداخته می شود .
شاید برای مسئولان کافی باشد که کلاس ها به هر قیمت خالی نمانند و یا آمار معلمان مازاد را کاهش دهند و از همه جالب تر این که رئیس آموزش و پرورش شهر تهران کمی مانده به بازگشایی مدارس سخن از برپایی کلاس های آموزش ضمن خدمت برای این گونه معلمان می راند !
به نظر می رسد که حلقه مفقوده در چرخه آموزش و پرورش که همواره جای خالی آن احساس می شده و تلاش چندانی برای رفع آن نگردیده است همانا " برنامه ریزی " و " توجه به نیازسنجی " است که در لا به لای " روزمرگی " و " سیاست زدگی " مجالی برای طرح و بحث نیافته است !
شاید بهترین حالت برای ورود و ترغیب نیروهای تخصصی و کیفی به این مقطع غنی کردن شرایط فعالیت و یا همسان سازی آن همچون مقاطع دیگر به منظور رفع تبعیض است . با اجبار و یا آیین نامه مشکلی حل نمی شود !


مدارس دوباره شروع می شوند و دوباره روز از نو و روزی از نو ...

۳ نظر:

اقا اجازه گفت...

با یاداشتی در خصوص افطاری به روزم

خانم آقايي گفت...

جناب سليمان پور .
سلام . طاعات قبول . ممنونم از اينكه مثل هميشه صداها رواز طرف ما فرياد مي زنيد و بلكه به گوش آنهايي كه كارشناس نيستند برسد . كاش اخطاري هم به اوليا مي داديد و از آنها طلب كمك مي كرديد براي رفع اين مشكل كه براي معلمين راهنمايي و دبيرستان پيش آورده اند . پيشاپيش عيد فطر بر شما مبارك باد .

سخن معلم گفت...

خانم آقایی
از نظر شما سپاسگزارم.
فکر می کنم این مشکل بیش از آن که بیرون سیستمی باشد به درون آن بر می گردد .
کاهش آمار یکی از دلایل مهم برای انحلال مدارس است و مسئولان هم بدشان نمی آید که در هزینه ها صرفه جویی شود !
اگر چه مدت هاست که کارکرد انجمن اولیا و مربیان به چیزی در حد " ماشین اقناع برای گرفتن پول از اولیا " کاهش یافته است و این نهاد ترجیح می دهد که در این مسائل وارد نشود و همچنان " غیر سیاسی " بماند !!
سبز و پایدار باشید.