۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

گفت و گوی شیرزاد عبداللهی با بی بی سی - تلاش بسیج برای 'دخالت مستقیم' در تنظیم کتب درسی












تلاش بسیج برای 'دخالت مستقیم' در تنظیم کتب درسی
فرمانده بسیج گفت این سازمان قصد دارد "دخالت های مستقیم تری" را در تهیه و تالیف کتب درسی از جمله آموزش دفاعی اعمال کند
محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج می گوید مطالبه اصلی این سازمان از مسئولان آموزش و پرورش، گسترش فرهنگ شهادت در کتاب های درسی دانش آموزان است.
آقای نقدی که این سخنان را در راستای مقابله با جنگ نرم بیان می کرد، گفت: "در این رابطه برنامه تحول در کتاب های آموزش دفاعی دانش آموزان را مد نظر داریم که با همکاری آموزش و پرورش در مرحله اجرا قرار دارد".
فرمانده بسیج با اشاره به اینکه محتوای درس آموزش دفاعی که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان آموزش داده می شود "خشک و کلاسیک" است، افزود که سازمان بسیج قصد دارد از طریق وارد کردن موضوع شهادت، "این کتاب ها را از حالت خشک در بیاورد".
محمدرضا نقدی همچنین گفت که سازمان بسیج قصد دارد "دخالت های مستقیم تری" را در تهیه و تالیف کتب درسی از جمله آموزش دفاعی اعمال کند.
ظاهرا تغییراتی که فرمانده بسیج به آن اشاره دارد فقط محدود به کتاب درس آموزش دفاعی نمی شود.
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش هم اخیرا در مورد برنامه های این وزارتخانه برای وارد کردن موضوع "ایثار و شهادت" به محتوای کتاب های درسی سخن گفته بود.
آقای حاجی بابایی در این خصوص گفته بود: "آموزش و پرورش در زمینه های گوناگون در بحث ایثار و شهادت کار می کند و با احداث ده هزار مدرسه قرآن، در واقع اتوبان شهادت و انسانیت را نشان می دهد".
شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسایل آموزشی در ایران در گفتگو با رادیوی فارسی بی بی سی ضمن اشاره به اینکه موضوع ایثار و شهادت پیش از این هم به نوعی در برنامه های مدارس موجود بوده اند گفت: "برنامه ریزی های آموزش و پرورش باید بر اساس رویکرد تخصصی باشد و از فیلتر کارشناسی بگذرد تا کتاب های درسی جنبه علمی و آموزشی خود را از دست ندهند".
آقای عبداللهی در مورد تاثیر گنجاندن موضوعاتی نظیر شهادت در کتب آموزشی ایران گفت: "بعضی ها تصور می کنند اگر مطلبی به دفعات در کتاب های درسی تکرار شود، این نشانه اهمیت آن موضوع است. در حالی که این موضوع می تواند سبب شود که دانش آموزان یک نظر منفی در مورد آن مطلب پیدا کنند".
در سال های اخیر و به خصوص پس از آغاز دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روندی در سازمان آموزش و پرورش برای ایجاد تحولات اساسی در تالیف کتاب های درسی ایجاد شده است که عمدتا به موضوعات ایدئولوژیک مد نظر سران جمهوری اسلامی مربوط می شود.
از جمله در شهریور ماه سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند که پادشاهان، از کتاب های درسی تاریخی مقاطع راهنمایی و دبیرستان حذف خواهند شد.
همچنین پیش از این وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه این وزارتخانه برای "حضور ثابت و دائمی روحانیون" در مدارس سخن گفته بود.
گفت و گوی کامل شیرزاد عبداللهی با بی بی سی را در این لینک بخوانید :
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/10/101030_l42_basij_education.shtml

مطالب مرتبط :
گفت و گوی شیرزاد عبداللهی با رادیو دولتی ایران

آزادی اسماعیل عبدی/ بی‌خبری از مختار اسدی و محمود باقری/ تداوم بازداشت محمود بهشتی
مختار اسدی از اعضای کانون صنفی معلمان بازداشت شد
دو هفته از بازداشت دبیر کل سازمان معلمان ایران گذشت
 

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام گفتند صانع ژاله نبود بلکه ژاله صانع بود هرچه بود برادر بسیجی‌ بود و خونش در راه اسلام ریخته شد نه در راه آقای احمدی نژاد هم خودم بسیجی‌ هستم وهم دو تا پسرهام بسیجی‌ هستند ما اگر مثل صانع در تظاهرات شرکت می‌کنیم ما علیه اسلام و ولایت فقیه نیستیم ما آقای احمدی‌نژاد را قبول نداریم ما انرژی هسته‌ای را دوست داریم ولی‌ گرسنگی را بخاطر انرژی هسته‌ای دوستنداریم مردم مصر تونس سعودی و غیره اسلام را دوست دارند ولی رئیس‌ جمهور ی که رفاهه مردم را نمیخواهد دوست نداشتند .