۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

معیارهای تعیین معلم از نظر " وزیری از جنس فرهنگیان " !





* به دنبال معلمان كنجكاو و شر هستيم “
وزير آموزش و پرورش گفت: تحقيق بايد مسئله محور باشد. درجه بلوغ ما با خيلي از كشورها فرق مي‌كند پس الزاماً مسائل اصلي ما با كشورهاي ديگر نيز فرق مي‌كند.
وي ادامه داد: مي‌خواهيم كه فرزندان ما به سمت پژوهش و كارآفريني بروند و همه كتاب‌ها پاسخگوي اين كار نيست و يك رويكرد تعاملي مي‌خواهد. استادي كه تنها ضبط صوت را در كلاس روشن و خاموش مي‌كند، نمي‌تواند نوآوري كند.


علي‌احمدي اضافه كرد: بايد به دنبال معلمان كنجكاو و شر رفت. بايد هر كسي كه مي‌خواهد كار كند، جوهره و خميرمايه معلمي داشته باشد. "


http://www.edunews.ir/index.php?view&sid=18044


به نظر می رسد که معیارهای تعیین معلم در حال حاضر فرق کرده باشد !


از سوی دیگر ، این گونه تصور می شد که آقای حاجی بابایی به علت این که خود سال ها معلم بوده است مشکلات آموزش و پرورش را به خوبی شناخته و می تواند آن ها را نیاز سنجی و اولویت سنجی کند .


آقای حاجی بابایی شرط استخدام معلمان را تسلط بر روخوانی قرآن کریم می داند :


" وزير آموزش وپرورش در گفت‌وگو با ايلنا اعلام كرد:


تسلط بر روخوانی قرآن‏‏،شرط استخدام معلمان در آموزش‌و‌پرورش
هر چند كه در حال حاضر دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان قرآن داريم اما از اين پس استخدام معلمان در مسيری حركت می‌كند كه تمامی معلمان استخدامی بايد حتما روخوانی قرآن را بدانند.
ایلنا: وزير آموزش‌وپرورش با تاكيد براينكه تسلط بر روخوانی قرآن؛ شرط استخدام معلمان در آموزش‌و‌پرورش است، گفت:هر چند كه در حال حاضر دوره‌های ضمن خدمت برای مربيان و معلمان قرآن داريم اما از اين پس استخدام معلمان و مربيان در مسيری حركت می‌كند كه تمامی معلمان استخدامی بايد حتما روخوانی قرآن را بدانند.


حميدرضا حاجی‌بابايی وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينكه برای ارتقا سطح تدريس و آموزش قرآن در مدارس باتاكبد براينكه آموزش‌ قرآن در 10 هزار دارالقرآن در سه ترم انجام می‌شود، گفت:هر چند كه در حال حاضر دوره‌های ضمن خدمت برای مربيان و معلمان قرآن داريم اما از اين پس استخدام معلمان و مربيان در مسيری حركت می‌كند كه تمامی معلمان استخدامی بايد حتما روخوانی قرآن را بدانند.


وي افزود: در صورتی كه 10هزار دارالقرآن در مدارس سراسر كشور عملكرد خوبی را از خود نشان دهند، در فاز دوم 10هزار دارالقران ديگر نيز برای ارتقاء آموزش و تدريس قرآن ميان دانش‌آموزان راه‌اندازی مي كنيم.


وي افزود: هر كدام از استان‌هايی كه در بحث تدريس و آموزش قرآن در دارالقرآن‌ها نسبت به ساير استان‌ها عملكرد بهتری داشته باشند، در اولويت راه‌اندازی دارالقرآن‌های جديد قرار می‌گيرند و البته سرانه دانش‌آموزی نيز به مدارس برتر داده می‌شود.


وزير آموزش و پرورش با اشاره به اهميت راه‌اندازی مهدهای قرآنی برای ارتقا سطح قرآنی ميان كودكان و نونهالان،اظهار داشت: طرح مهد قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است و در صورتی‌كه اين بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع‌بندی و تدوين شود، برنامه‌ خود را برای راه‌اندازی مهدهای قرآنی با هدف ارتقا سطح قرآنی كودكان و نونهالان آغاز می‌كنيم.


پايان پيام
1389/4/27 - 11:50:17


کد خبر : 135881
حال شما نگرش این دو نفر را به عنوان بالاترین مقام آموزش و پرورش در دو دوره نزدیک به هم مقایسه کنید !


شاید آقای حاجی بابایی مدارس را با مکاتب قدیم اشتباهی گرفته اند !


مهم ترین آیتم برای موفق بودن در کار معلمی ، داشتن تخصص و دانش پایه برای حفظ اقتدار معلمی در کنار آشنا بودن به فن کلاس داری است .


دانش آموزان به معلم باسوادی که آشنا به قواعد کلاس داری باشد مجبورند که احترام بگذارند !


شاید طراحی یک نظام آموزشی برای تربیت افرادی برخوردار از فکر ، روح ، احساس هماهنگ و متعادل و معتقد به خدا و ارز شهای والای اخلاقی و دارای حس مسئولیت پذیری در جهت توسعه اقتصادی و ملی تببینی منطقی و جهان شمول باشد ، اما مطرح کردن بحث های نظیر آن چه که آقای حاجی بابایی مطرح کرده است چقدر با واقعیات جامعه و تعریف شغل معلمی در هزاره سوم تطابق دارد ؟


آیا تعیین معیار برای استخدام معلمان نباید بر عهده یک نظام مستقل و مبتنی بر معیارهای مشخص تخصصی باشد ؟


آیا هر وزیری می تواند خود یک معیار تعیین کند ؟
سرنوشت " نظام معلمی " که در دوران وزارت علی احمدی و نیز توسط دبیر شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد به کجا انجامید و آیا جایگاهی در سند ملی آموزش و پرورش دارد ؟


این روزها صحبت از نهایی شدن سند ملی آموزش و پرورش است ؛ سندی که علی رغم متصف بودن به " ملیت و عمومی بودن " کسی جز اقلیتی اطلاعی از محتوا و چند و چون آن ندارد !


امید که این سند به پیچیده تر شدن این کلاف سردرگم نینجامد ...

۱ نظر:

مصطفی گفت...

با سلام به شما همکار فرهیخته

البته این که هر وزیری ساز خودش رو بزنه چیز عجیبی و جدیدی نیست

هنوز اینا که از یک جریان سیاسی هستن فاجعه وقتیه که آموزش پرورش اسیر بازی های سیاسی می شود دولت آن طرفی پرورشی را حذف می کند یکی احیا می کند احیا و امحا بدون برنامه ریزی

کاش برا وزیر آ.پ دوره 4 ساله مشخص می کردیم

یا حق