.
.
.
؟
يك آسيبشناس اجتماعي در گفتوگو با فارس عنوان كرد:
ناهنجاري قامتي 45درصد دانشآموزان به دليل نيمكتهاي غيراستاندارد
خبرگزاري فارس: يك متخصص علوم رفتاري و آسيبشناسي اجتماعي گفت: 45 درصد دانشآموزان به خاطر ميز و نيمكتهاي كهنه و غيراستاندارد با تركيبات بدشكل استخواني مانند قوز كردن و انحراف شانهها مواجه ميشوند.
مجيد ابهري در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص تأثير محيط مدارس در روحيه دانشآموزان گفت: اين مطلب در روانشناسي يك واقعيت اثبات شده است كه رنگهاي به كار برده شده در محيط آموزش در شادسازي روحيه و يادگيري دانشآموزان موثر است.
وي ادامه داد: رنگهاي گرم و شاد، غدد دروني كودكان و نوجوانان را به ترشح وادار كرده و از افسردگي آنان جلوگيري ميكند؛ علاوه بر رنگ، نور مناسب محيط كلاسها هم در اين روند موثر است.
ابهري اضافه كرد: به عنوان نمونه كاربرد تخته سياه و گچ كه سالها به شكل سنتي در كشور ما رايج بوده است علاوه بر ايجاد مشكلات ريوي و تنفسي به لحاظ روانشناسي و رنگ آن بر يادگيري اثر منفي خواهد داشت.
وي در خصوص تأثير محيط و تجهيزات مدارس و عدم انطباق اين تجهيزات با نيازهاي جسمي و روحي دانشآموزان اظهار داشت: از آنجا كه دانشآموزان در سن رشد استخواني هستند به خاطر ميز و نيمكتهاي نامناسب دچار مشكل ميشوند.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: 45 درصد دانشآموزان به خاطر ميز و نيمكتهاي كهنه و غيراستاندارد با تركيبات بدشكل استخواني مانند قوز كردن و انحراف شانهها مواجه ميشوند؛ 50 درصد ناهنجاريهاي قامتي دانشآموزان به علت تغذيه نامناسب ميان وعده آنان و 40 درصد نيز به خاطر همين ميز و نيمكتهاي نامناسب است. در واقع حدود 8 ميليون دانشآموز اين مشكل را دارند. "
89/03/24
البته در مورد ناهنجاری های قامتی و اسکلتی دانش آموزان نیز اخباری قبلا منتشر شده است .
طبق گفته این کارشناس ، حدود 8 میلیون دانش آموز این مشکلات را دارند .
در صحبتی که با یکی از کارخانه های تولید کننده میز و نیکمت داشتم قیمت یک میز و نیمکت استاندارد که واجد خصوصیات لازم باشد حدود 28 هزار تومان برآورد شد، هرچند در تولید به این تعداد قیمت آن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد .
حال اگر قیمت این نیمکت در تعداد دانش آموزان ضرب شود به رقمی معادل 224 میلیارد تومان خواهیم رسید ؛ در واقع با احتساب این مبلغ حداقل 45 درصد دانش آموزان از این تعداد که مشکل اسکلتی پیدا کرده اند در آینده این مشکل را پیدا نخواهند کرد .
حال صحبت به تامین اعتبار این بودجه می رسد .
طبق گفته معاونت برنامهریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده مبلغ 2700 تومان بابت سرانه نماز هر دانش آموز اختصاص داده شده است .( 2)
این علاوه بر سرانه دانش آموزی است .
اگر فقط دو سوم این سرانه و آن هم فقط برای یک سال به دانش آموزان کشور اختصاص یابد شاید دیگر در آینده در این بخش دانش آموزی ناهنجاری اسکلتی و یا قامتی نخواهد داشت !
برای اشاعه فرهنگ نماز هم می توان با کاهش حجم بوروکراسی و استفاده از پتانسیل های مردمی آن را غنی نمود .
البته این یک منبع تامین اعتبار بود .
نگارنده بر این باور است که سیستم مدیریت توزیع بودجه و اعتبار در آموزش و پرورش مشکلات اساسی و جدی دارد و چنان چه این بخش مورد بازسازی و یا بهینه سازی قرار گیرد و از پرت منابع جلوگیری شود منابع جدیدی از اعتبارات احیا شده برای صرف آن در بخش های ضروری تر آموزش و پرورش خواهیم داشت .
اگر اراده ای باشد ...
( 1 )
http://smiedu5.blogspot.com/2010/02/blog-post_25.html
۲ نظر:
خسته نباشی . پیروز و پایدار باشی . سبزباشی
سلام
معمولا آنچه نیاز قطعی و امروزی ما و فرزندانمان است، مطرود و متروک است و آنچه مورد توجه است...؟!!
ارسال یک نظر