۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

در حاشیه تدریس در مدارس به دو زبان ... آقای مسئول تفسیر به رای ممنوع !














 می توان گفت ایران کشور قومیت هاست واقوام مختلفی در آن حضور دارند و این مساله همواره مورد مناقشه بین تفاسیر مختلف بوده است .



شاید اصل 15 قانون اساسی تنها اصلی باشد که در این مورد تدوین شده است ؛ هر چند به نظر می رسد که با توجه به تنوع و تکثر قومیت ها چندان کافی به نظر نرسد .


اخیرا رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی از تصویب ممنوعیت تدریس یک درس به دو زبان خبر داده است و حتی تدریس آن را در کلاس های فوق برنامه نیز ممنوع اعلام کرده است !


و جالب این که این مسئول برای اثبات سخنان خود به اصل 15 استناد کرده است !


" ممنوعیت تدریس یک درس به دو زبان!
برنا : رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی از تصویب ممنوعیت تدریس یک در س به دو زبان خبرداد.


علی باقرزاده با بیان این که مصوبه ای در شورای نظارت مرکزی مبنی بر ممنوعیت تدریس یک درس به دو زبان در تمام پایه ها به تصویب رسیده است ادامه داد: در گذشته برخی مدارس برای تقویت زبان دوم یک درس را با دو زبان تدریس می کردند اما با وجود مشاهده، برخورد جدی از سوی ما صورت نمی گرفت.


رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی تاکید کرد: اصل 15 قانون اساسی تدریس یک درس را با دو زبان ممنوع اعلام کرده زیرا با فرهنگ و میراث فرهنگی کشور مغایرت دارد.


باقرزاده با اشاره به نظارت دقیق بازرسان بر عملکرد مدارس غیر دولتی خاطرنشان کرد: بازرسان بر عملکرد مدارس غیردولتی به صورت محسوس و نامحسوس نظارت دارند و در صورت مشاهده چنین وضعیتی با مجازات های سخت در حد تعطیلی دایم مرکز مورد نظر پیش بینی شده است.


وی افزود: والدین نیز می توانند در صورت مشاهده تخلفاتی از این قبیل، به روسای مدارس غیر انتفاعی در شهرستان ها و یا سازمان های آموزش و پرورش در استان های کشور مراجعه کنند. رییس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی شماره تلفن 88827072 را به صورت گویا برای آماده دریافت اتنقادات والدین اعلام کرد. وی با اشاره به سایت مدارس غیردولتی تصریح کرد: سایت www.samet.medu.ir آماده دریافت نظرات ودیدگاه های والدین و دانش آموزان است.


باقرزاده اظهار داشت: آموزش فوق برنامه ها به زبان دوم نیز ممنوع است. "
اصل 15 قانون اساسی می گوید :


" زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است. "


این مسئول  محترم حلقه را آن قدر تنگ کرده است که حتی آموزش زبان دوم  خارج از کلاس های رسمی را نیز مجاز ندانسته است !


متاسفانه فضای تند روی و افراط فضایی غالب در میان مسئولان و به تبع آن جامعه گردیده است و بدیهی است که در چنین فضایی امکان رشد و پیشرفت وجود نخواهد داشت .
احترام به گویش ها و قومیت ها اصولا نمی تواند تضاد و یا تعارضی با اصل تمامیت ارضی داشته باشد و به نظر می رسد این اصل مورد پذیرش همه تیره ها و اقوام بوده است .

باید که تفسیر خود را به عنوان قانون و یگانه راه حل مشکلات جا نزنیم و به میثاق و خرد جمعی احترام بگذاریم .


آموزش و پرورش بیش از این طاقت سیاست زدگی را ندارد و باید که آن را تلطیف نمود .


هیچ نظری موجود نیست: