۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

عیدی معلمان ، قانون مدیریت خدمات کشوری ، ضریب ریالی ، شاخص هزینه های زندگی ، تورم ... معلمان حق التدریس ! ادامه دارد ...












در خبرها آمده بود که میزان عیدی کارمندان دولت سیصد و هیجده هزارو و پانصد تومان تعیین شده است . ( 1 )
همان گونه که بیان شده است امتياز ميزان عيدي پايان سال كارمندان و بازنشستگان و مؤظفين معادل (5000) مي‌باشد که از طریق حاصل ضرب آن در ضریب ریالی حقوق امسال یعنی عدد 636 به دست آمده است .
اما سوال این جاست که این عدد 636 چگونه به دست آمده است ؟
تبصره ماده 64 همین قانون ، ضریب ریالی را این گونه تعریف کرده است :
« تبصره - ضريب ريالي مذكور در اين ماده با توجه به شاخص هزينه زندگي در لايحه بودجه سالانه پيش بيني و به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد. »
دولت در ابتدای امسال مبنای افزایش حقوق را 6 درصد قرار داد .
اما سوال اصلی و مهم تعریف " شاخص هزینه زندگی "  است  .

مشکل از آن جا شروع می شود که شاخص هایی که دولت تعریف می کند با آن چه که مردم لمس می کنند تفاوت معناداری دارد !
تورمی که دولت بر اساس درصد مشخص می کند با آن چه که مردم در سبد هزینه خانوار احساس می کنند فرق های اساسی دارد !
اگر چه درپی حذف یارانه ها ، برخی از کالاهای اساسی مانند نان که قوت لایموت مردم است افزایش حداقل 100 درصدی را تجربه کرده است !
شاید با توجه به عملکرد این دولت و گفتار شناسی آن در این مدت انتظار زیادی نباشد اما آنان که در خانه ی ملت نشسته اند چرا این تعبیر و تفسیر ها را می پذیرند ؟
آیا از نظر نمایندگان مجلس ، افزایش 6 درصدی قابل قبول بوده است ؟
آیا شاخص هزینه زندگی که در مجلس به تصویب رسیده است همان است که واقعیت ها می گویند ...
این در حالی است که در تازه ترین اظهار نظر ، آقای احمدی نژاد صبح روز یكشنبه که به منظور دفاع از علی‌اكبر صالحی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، چنین گفته است :
« سال كه تمام بشود، یعنی با آغاز فروردین‌ماه كاهش قیمت‌ها آغاز می‌شود. »
 خبر گزاری فارس
در واقع این اظهار نظر رئیس دولت با آن چه که قبلا انجام شده است تفاوت معنار داری را نشان می دهد .
حال چگونه است که در محاسبات افزایش ضریب ریالی و نیز به تبع آن محاسبه عیدی  ، همان مناسبات قدیم ملاک و معیار قرار می گیرد ؟!
این سوالی است که مسئولان باید پاسخگو باشند ؟!
و اما سخن آخر مربوط به قشری از معلمان به نام  " معلمان حق التدریس "  است ...
معلمانی که شاید کم به آنان پرداخته می شود و البته در ماجرای پرداخت عیدی دیواری کوتاه تر از آنان نیز یافت نمی شود !
با این که تفاوت میزان عیدی امسال و سال قبل فقط میزان 18500 تومان است ، اما سوال این است که چرا در آموزش و پرورش همین میزان اندک هم بالسویه و به عدالت بین همه تقسیم نمی شود ؟
چرا معلمان حق التدریس باید سال قبل و در برخی استان ها فقط 150 هزار تومان دریافت می کردند که بعدا مجبور شوند آن را کامل پرداخت کنند ؟
چرا باید بین بودجه استان ها آن قدر تفاوت وجود داشته باشد که یکی آن را کامل پرداخت کند و دیگری ناقص ؟!
به قول آقای شهبازی در وبلاگ خود که در پاسخ به یکی از معلمان حق التدریس چنین گفته است :
 " ... اما در برخی استان ها تابستان را کسر کردند و ما هم که پیگیری کردیم گفتند بستگی به بودجه استان ها دارد هر استانی وضعش خوب باشد میتو اند کامل پرداخت کند ! "
و این داستان ادامه دارد ...

 ------------------------------------------------------------------------------------

( 1 )
جام جم آنلاين: بر اساس ماده 75 قانون مديريت خدمات كشوري، ضريب عيدي امسال كارمندان 5000 است كه با ضرب اين عدد در ضريب ريالي حقوق امسال يعني 636 ريال، ميزان عيدي امسال كارمندان 318 هزار تومان برآورد مي شود.

به گزارش فارس، در حالي پيشتر اعداد متفاوتي درباره ميزان عيدي امسال كارمندان دولت از جمله 318 هزار و 500 تومان و 340 هزار تومان اعلام شده بود كه خبرنگار فارس براي رفع شبهات ايجاد شده با لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور درباره رقم دقيق و نهايي عيدي امسال كارمندان تماس گرفت.
فروزنده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي فارس با توضيح اينكه عيدي هر سال كارمندان و بازنشستگان دولت با ضرب دو عدد بدست مي آيد، گفت: ميزان عيدي هر سال با ضرب ضريب ريالي حقوق آن سال با عدد 5000 تعيين مي شود كه در سال جاري ضريب ريالي حقوق كارمندان 636 ريال است و با ضرب اين عدد در 5000 ميزان عيدي امسال 318 هزار تومان برآورد مي شود.
وي با تصريح بر اينكه اين شيوه محاسبه بر اساس ماده 75 قانون مديريت خدمات كشوري تعيين مي شود، گفت: در سال هاي گذشته نيز به همين روش اعمال مي شود، كما اينكه عيدي 300 هزار توماني كارمندان دولت در سال گذشته با ضرب عدد 5000 در ضريب ريالي 600 بدست آمده است.
فروزنده در عين حال تصريح كرد كه رقم 318 هزار تومان هنوز نهايي نشده است و بايد در هيات دولت به تصويب برسد.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال خبرنگار فارس كه در ضوابط مالي بخشنامه بودجه 1390كه يك ماه پيش از سوي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ابلاغ شد، حداقل مبلغ پاداش پايان سال به ازاي هر نفر كارمند و بازنشسته در بودجه سال 1390 مبلغ 340 هزار تومان منظور شده است، گفت: اين مساله را از معاونت برنامه ريزي بپرسيد، ولي روال كار همين است كه گفتم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.بار اول بود اومدم به بلاگت افتخار بدی و منو با نام معلم وهنر معلمی لینک کن و به منم بگو شما رو با چه نامی لینک کنم.موفق باشید

ناشناس گفت...

www.azizi-r.blogfa.com

ناشناس گفت...

سلام : به نظر شما آیا بقیه معلمان حق التدریس امسال استخدام می شوند .....

سخن معلم گفت...

درود
دوست و همکار عزیز
آموزش و پرورش همچنان دچار مشکل نیروست .
از سوی دیگر ، سیاست خاصی در زمینه مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد و بیشتر تابع سلیقه است تا برنامه !
اما به نظر می رسد آموزش و پرورش چاره ای غیر از این نداشته باشد .
اگرچه فشار نیروهای حق التدریس به مراکز قانون گزاری می تواند راهگشا باشد .
سبز و پایدار باشید.

ناشناس گفت...

سلام.. پدر من معلم هست .. با این شرایط نمیشه زندگی کرد آخه .. هزینه های دانشگاه .. شرایط جامعه .. وضعیت اقتصادی .. اجاره های مسکن .. واقعا دیگه نمیشه تحمل کرد ...یکی فریاد ما رو به دنیا برسونه ... ممنون از اطلاعات مفیدتون .. معلم شمع جمع رهروان است ..