۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

وقتی که فرمول و سامانه مشخصی برای سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد ... و وزیر این دولت به دنبال الگوست !











ساماندهی نیروی انسانی در شهر تهران الگوی عملی برای تمام کشور
 " خبرگزاری ایسکانیوز: وزیر آموزش و پرورش در جلسه 6 ساعته که با حضور مدیران و مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد گفت: ساماندهی نیروی انسانی در شهر تهران الگوی عملی و نمونه اجرایی و مثال زدنی برای تمام کشور باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز" به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر حاجی بابایی عصر روز پنج شنبه16 دیماه در جمع مدیران و مسوولین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و روسا و معاونان اداری مالی مناطق 19 گانه شهر تهران که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد بر امر ساماندهی نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: ساماند نیروی انسانی نسخه شفا بخش آموزش و پرورش است. /08 "
سال 1389 را می توان سال بحران نیروی انسانی حداقل در مدارس شهر تهران نامید .
به علت اجرای بازنشستگی پیش از موعد و نیز استقبال زیاد همکاران که مسئولان آن را پیش بینی نمی کردند حداقل در مدارس راهنمایی و دبیرستان های پسرانه شهر تهران کمبود نیرو به شدت ملموس و یا مشهود بود .
رئیس کمیسیون آموزش مجلس در 23 آبان 1389 چنین گفت :
" علي عباسپور تهراني فر در گفت‌وگو با مهر افزود: هم اكنون در شهر تهران نيز برخي از مدارس راهنمايي معلم ندارند يا بعد از گذشتن چند هفته معلم سر كلاس درس حاضر نشده است. "
از این رو بود که مناطق مختلف آموزش و پرورش تهران دست به کار شده و برای جبران این خلا و یا بحران از " نیروهای بازنشسته " دعوت به کار کردند .
شاید بتوان ادعا کرد درصد قابل توجهی از همکاران حداقل در دبیرستان ها و مدارس پسرانه شهر تهران را نیروهای بازنشسته تشکیل می دهند .
برای این همکاران سقف کاری تعیین کردند و میزان آن را در هفته 8 ساعت اعلام کردند اما از آن جا که این دستور العمل پاسخگوی نیازها نبود به پیروی از قاعده نهادینه شده " دور زدن قانون " ، مدیران مدارس با صدور ابلاغ های مختلف و با اسامی مختلف سعی کردند که پاسخگوی نیاز کلاس ها و نیز اولیا باشند .
شاید چاره ای هم نبود ...
به قول یکی از مدیران مدارس ، بخشنامه ها چندان با واقعیات مدارس همخوانی ندارند !
هر چند اکنون و پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی تازه مسئولان به این فکر افتاده اند که این اقدامات خلاف قانون را جبران کنند ...
از سوی دیگر ، دبیری که چند ماه به کلاسی رفته است و با دانش آموزان ارتباط عاطفی برقرار کرده است اکنون به او می گویند که دیگر نیازی نیست شما به کلاس بروید ، کس دیگری رابه جای شما می فرستیم !
از همین جا می توان به نوع نگرش مسئولان به حرفه معلمی پی برد...
به جرات می توان ادعا کرد که بسیاری از مسئولان از ماهیت کار معلمی و زوایای آن اطلاعی ندارند و برخوردهای این چنینی و با ماهیت اداری خود گواه این مدعاست ...
 از همه این ها که بگذریم ؛ مساله اصلی این است که سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش دچار مشکلات جدی و اساسی است و آقای حاجی بابایی هم احتمالا یا به دلیل بی اطلاعی و یا گزارش خلاف واقع زیردستان  ، تهران را الگوی این کار معرفی کرده است  !
سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیاز به یک مدیریت منابع انسانی علمی ، تخصصی،  تعریف شده  و فاقد جنبه های ایدئولوژیک دارد و این نهاد باید به صورت مستقل و کامل در آموزش و پرورش تعریف شود و البته این امر نیاز به یک اراده جدی وپیگیر و نگرشی جدید به رویدادها دارد ؛ در غیر این صورت  و در یک منظر ، همه ساله کلاس ها باید تا ماه ها از شروع سال تحصیلی همچنان بدون معلم بمانند ...

هیچ نظری موجود نیست: