ه‍.ش. ۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

کمی آن سوتر ... " جنگ نرم " و یا " طلاق " ، کدام یک ؟!












بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، طی سال گذشته در مقابل هر یک هزار ایرانی ۱۲.۲ نفر ازدواج کرده اند که بیشترین آمار مربوط به سیستان و بلوچستان با ۱۴.۷ درصد بود.گزارش های پایگاه آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال نشان می دهد علی رغم جمعیت بالای استان تهران، کمترین میزان ازدواج مربوط به این استان با ۹ نفر در مقابل یک هزار نفر و سمنان با ۱۰ نفر در مقابل همین جمعیت است.
در سال گذشته میانگین سن ازدواج مردان در کل کشور ۲۶.۶ و میانگین سن ازدواج زوجه ۲۲.۲ بوده است که بیشترین میانگین سن ازدواج مردان مربوط به استانهای کرمانشاه و فارس با ۲۷.۷ سال و تهران با ۲۷.۵ سال است.
همچنین بیشترین میانگین سن ازدواج زنان مربوط به استانهای تهران با ۲٣.۲۶ سال و کرمانشاه با ۲٣ سال است.
کمترین میانگین سن ازدواج مردان نیز در استان اردبیل با ۲۱.۲ سال و در زنان برای استان سیستان و بلوچستان با ۲۰.۲ سال است.
یکی از آمارهای قابل توجه در سال ۱٣٨٨، بالا بودن سن زوجه نسبت به زوج بوده است به طوری که در ۱۰.۷ درصد از ازدواجهای ثبت شده زنان سن بیشتری نسبت به مردان داشته اند.
براساس این گزارش، در سال ۱٣٨٨ در مقابل هر هفت ازدواج یک طلاق رخ داده است که کمترین آن با یک طلاق در مقابل ۲۷ ازدواج در استان سیستان و بلوچستان و بیشترین آن با یک طلاق در مقابل سه ازدواج برای استان تهران و یک طلاق در مقابل ۶ ازدواج در استان خراسان است .
نکته مهم و نگران کننده همان قسمت آخر این گزارش است .
یعنی در تهران به ازای سه ازدواج یک طلاق صورت گرفته است .
چرا چنین شده است ؟
ممکن است برای این معلول علل مختلفی ذکر شود که پارامترهای اقتصادی و معیشتی یکی از مهم ترین آن ها ست .
اما غالبا در معادلات و بحث ها " نقش مدرسه " یا بی رنگ می شود و یا کم رنگ !
کافی است که شما به مواد و موضوعات درسی توجه کنید .
کدام کتاب و یا ماده درسی به این مورد اختصاص دارد ؟
کدام کتاب طبق معیارهای علمی ، سیستماتیک ، استاندارد و نه ایدئولوژیک به بررسی مساله " ازدواج " می پردازد ؟
شاید یکی از عللی که باعث می شود آمار طلاق بالا برود همان نهادینه نشدن فرهنگ گفت و گو و یا دیالوگ  در مقابل فرهنگ " ستیز " است .
کدام ماده درسی عنوانش به این زمینه اختصاص دارد ؟
واقعیت این است که بسیاری از موضوعات و آیتم های درسی با مهارت ها و نیازهای جامعه همخوانی و تطابق ندارد !
این سخن مرکز پژوهش های مجلس در مورد فقدان ارتباط منطقی و ضروری میان نیازهای جامعه اعم از بخش صنعت، کشاورزی، بهداشت،‌ خدمات، .... و محتوای «دانش» و مهارت در آموزش و پرورش است ( 1 )
اما از نظر آقای حاجی بابایی این موضوع در اولویت نیست !
اولویت مهم از وی فعلا این است :
« وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در حال حاضر موضوع جنگ نرم مطرح است، گفت: مدرسه از اين جهت اهميتي ويژه‌اي دارد كه به آن ورود پيدا كنيم چراكه در غير اين صورت به طور قطع خانواده‌ها در اين جنگ نرم دچار مشكل مي‌شود. »
ایلنا - کد خبر : 161312
حال باید دید :
کدام یک واقعیت دارد و آثارش بر جامعه بیشتر مشهود است ... 

( 1 )

افرادی که به صورت فله ای نظریه خانم کشاورز را رد می کنند " تعلیم و تربیت " را نفهمیده اند !!


هیچ نظری موجود نیست: