۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

" مدرسه " یک مکان تعریف شده البته کمی با چاشنی " زمزمه " ! معاونت محترم پرورشی وزارت آموزش و پرورش ، در " کلمه " دقت کنید !











معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اخیرا از توزیع نشریه برخی جریانات سیاسی در بعضی مدارس کشور سخن گفته است .ایشان از نحوه و نیز منابع توزیع آن اظهار بی اطلاعی کرده اما قول داده است که حتما و توسط مجموعه وی و نیز حراست برخورد خواهد شد .
آقای یزدانی عنوان کرده است که  " مدرسه یک مکان تعریف شده است " و اجازه چنین فعالیت هایی را نخواهند داد .
البته ایشان در ادامه و نیز ارائه راهکار برای پر کردن این خلا این گونه عنوان کرده است:
" یزدانی در پاسخ به این سئوال که آیا آموزش و پرورش برنامه ای برای آشنایی دانش آموزان با مسائل سیاسی، پرسمانهای گوناگون در این زمینه دارد گفت: هم اکنون گفتمان های سیاسی برای پاسخ به شبهات سیاسی دانش آموزان در برخی از مدارس داریم و به دنبال این هستیم که بیش از یک هزار طلبه جوان را با برنامه ریزی وارد مدارس به خصوص از نوع خاص کنیم تا برای دانش آموزان و فرهنگیان بصیرت سیاسی لازم را تبیین کنند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع ایجاد بصیرت سیاسی به دانش آموزان و معلمان از الویت های این معاونت طی سال تحصیلی جاری در مدارس است. " ( مهر - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ )
آقای یزدانی از برخی اصطلاحات و عبارات همچون گفتمان و پرسمان استفاده کرده است که به نظر می رسد چندان قریب به واقعیت نباشد !
هابرماس گفتمان را این گونه تعریف می کند :
" تعریف تحلیل گفتمان از کتاب نیوتار :
" در بیان کلی و مورد اجماع نظریه پردازان گفتمان به تمامی آنچه که گفته و نوشته می شود اطلاق می گردد اعم از مقولات ، موضوعات و مطالب گفتاری ونوشتاری و هر آنچه که گفتگو ، همه پرسه ( دیالوگ ) ، تبادل آرا و مذاکره فرا می خواند .
در واقع ، آن چه که دیالوگ را از مونولوگ مشخص و متمایز می کند همانا " جریان دوسویه و یا متقابل " جهت برگزیدن برترین و یا بهترین آرا باشد .
نکته مهم در تربیت سیاسی اول این است که اصولا و موضوعا این مقوله تعریف و نیز تبیین نشده است و هر کس بنا بر سلیقه و یا دیدگاه خود بدون توجه به آرا عمومی چیزی ارائه کرده و آن را ملاک و معیار می پندارد .
دوم ، آیا واقعیت در مدارس ما واقعا این گونه است ؟
آیا واقعا دیدگاه های مختلف و احیانا متضاد در مدارس حضور دارند و یا اوضاع گونه دیگری است !
شاید بهتر باشد آقای یزدانی قبل از این که از واژ ه ها و کلمات استفاده کنند مطالعه ای در این مورد داشته و مانند برخی معلمان ما ، فقط یک شب جلوتر از داشن آموزان نباشند !
و در آخر ،
شاید حافظه آقای یزدانی و نیز دوستان ایشان و به ویژه وزیر معزول آقای فرشیدی یاری نکند زمانی که نشریه "  زمزمه "متعلق به یک دیدگاه خاص سیاسی در مقیاس وسیع در مدارس توزیع شده و می شد !
اگر طبق تعریف آقای یزدانی مدرسه یک مکان تعریف شده است ؛ یا باید یک مکان حرفه ای و تخصصی باشد و هیچ جریان سیاسی در آن حضور نداشته باشد و اگر قرار بر گفتمان و یا پرسمان است همه حضور داشته باشند !
با قلب کلمات و عبارات مشکلی حل نمی شود !
به درد تبلیغات هم نمی خورد !

مطالب مرتبط :
توزیع گسترده نشریه " زمزمه " در مدارس برای چند سال ... با کدامین منطق و توجیه قانونی ، اخلاقی و یا منطقی؟ !
اما و اگرهای وزیر آموزش و پرورش برای یک امر بدیهی و البته لازم !

هیچ نظری موجود نیست: