۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

در حاشیه برگزاری آزمون های پیشرفت تحصیلی هماهنگ .... آزمون بازی در آموزش و پرورش !














وارد کلاس شدم .
چون چند جلسه متوالی به مناسبت های مختلف  تعطیل شده بود تصمیم گرفتم از وقت به نحو مطلوب تری استفاده کنم .
... یک دفعه معاون مدرسه وارد کلاس شده و گفت که زنگ اول اختصاص به برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ دارد .
آزمون قبلی در تاریخ 18/7/89 برگزار شده بود .
 تاریخ آزمون بعدی روز اول آذرماه  بود که باید برگزار می شد .
تعداد سوالات 130 سوال و مدت آزمون 140 دقیقه منظور شده بود .
کافی است به عناوین مختلف آزمون ها و یا امتحانات در مدارس  نگاهی داشته باشیم :
 آزمون های داخلی ، امتحانات میان ترم ، آزمون های مختلفی  که مدارس  به صورت قرار داد با موسسات گوناگون و یا مطرح برگزار می کنند و....
این همه آزمون و امتحانات متنوع و مختلف در آموزش و پرورش با چه اهداف و کارکردهایی برگزار می شوند ؟
شاید اصلی ترین هدف همان پرورش و توسعه " حس رقابت " میان دانش آموزان باشد ؛ اما به نظر می رسد که این رقابت به عنوان یک اصل در تعلیم و تربیت به " چشم و همچشمی " میان خانواده ها و مدارس تبدیل شده است .
از سوی دیگر ، با در نظر گرفتن وقت 140 دقیقه ای برای یک آزمون ، اگر آزمون در ساعت 8 صبح شروع شود تا 20/10 ادامه خواهد داشت .
این در حالی است که در بسیاری از مدارس با توجه به هماهنگ بودن و نیز عدم فضای کافی  برای برگزاری ، امتحان در همان مدت زنگ اول پایان می پذیرد !
آیا نظارتی در این بخش صورت پذیرفته است ؟
از سوی دیگر ، با توجه به پر جمعیت بودن کلاس ها و حتی 40 نفره بودن آن ها و نیز فقدان فضای کافی در مدرسه ، این آزمون در همان کلاس برگزار می شود .
آیا واقعا در این کلاس ها  " شرایط  یک آزمون " برقرار است ؟
با توجه به این که نمره این گونه آزمون ها غالبا تاثیری در نمره مستمر و یا پایانی ندارد و بسیاری از دانش آموزان متوجه " سرکاری بودن " این قبیل آزمون ها شده اند برخی از همان ابتدا برگه پاسخنامه را تصادفی پر کرده و ترجیح می دهند که از " هوای آزاد " استفاده کنند !
با توجه به هماهنگ بودن این آزمون ها و این که شماره 2 آن به صورت کشوری برگزار شده است ؛ آیا شرایط و یا امکانات نواحی و مناطق مختلف در نظر گرفته شده است ؟
آیا به فرض  وضعیت آموزشی  و سایر عوامل اثر گذار منطقه 3 تهران با مناطق جنوبی شهر تهران همخوانی دارد ؟
همین طور در مورد مناطق مختلف کشور .
آیا " اعتبار و روایی " این آزمون ها محاسبه شده است ؟
از همه مهم تر ، آیا برگزاری حجم انبوه آزمون های متعدد دانش آموزان را افسرده و خسته تر نمی کند ؟
آیا این مساله با فلسفه آزمون تطابق و همخوانی دارد ؟
البته برگزاری این آزمون ها مطلوب و خوشایند اضلاع مختلف مدرسه و تعلیم و تربیت است !
خانواده ها از " آزمون " خوششان می آید چون بچه ها مجبور می شوند درس بخوانند و از نظر آن ها هر مدرسه ای که بیشتر امتحان بگیرد پس پر کارتر و دلسوز تر است !
مدیر مدرسه هم فکر می کند که با این کارها درصد قبولی اش بالاتر می رود و با این کار می تواند مدرسه اش مطرح تر شود !
معلمان هم در این چرخه  از برگزاری این  آزمون ها به نوعی راضی هستند چون قرار نیست آن ها برگه ها را تصحیح کنند پس یک زنگ هم یک زنگ است !
تکلیف مسئولان پر کار و همت هم مشخص است !
پس مشکل کار کجاست ؟
شاید متضرر شوندگان همان دانش آموزان هستند که هر چه بیشتر از مدرسه متنفر تر می شوند و شیره وجودی آن ها مکیده می شود !
کار آزمون و امتحان را به همان " معلم " بسپارید و بساط این آزمون ها را بر چیینید !
و البته در این زمینه " نظارتی " باید که مدت هاست تعطیل است .....

۱ نظر:

فرشاد نوروزپور گفت...

آدرس جديد پاك نويس
www.paknewis3.blogspot.com