۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

آن طرح تثبیت قیمت ها و این هدف مند کردن یارانه ها و حلقه مفقوده ای که هیچ گاه دیده نشد !












طرح تثبیت قیمت ها !این اقدامی بود که مجلس هفتم و در آخرین سال فعالیت دولت آقای خاتمی انجام داد و رئیس مجلس آقای حداد عادل آن را هدیه مجلس به مردم در سال جدید خواند !
در این طرح دولت از افزایش قیمت کالاهای عمومی و مواد سوختی منع شده بود .
از جمله طراحان این طرح که البته سرانجام مصوبه شد آقایان توکلی و نادران بودند .
شاید در آن زمان و هم زمان با پایان فعالیت دولت آقای خاتمی ، آقایان طیف مخالف فکر می کردند که با طرح برخی مباحث مردم پسند و رای آور می توانند  به هر قیمت دولت را از آن همفکران خود کنند و البته به مدد افزایش آگاهی های عمومی در کار خود  موفق  هم شدند !
حدود 5 سال از آن زمان گذشته است ...
آقایان به روی خود هم نمی آورند که چرا قسمتی از مواد برنامه چهارم توسعه را حذف کردند و اکنون با صراحت و تاکید تمام سخن از هدف مند کردن یارانه ها می رانند !
جالب است برخی از همین دولت مردان هدف مند کردن یارانه ها را وظیفه دولت های قبلی خوانده و آن ها را متهم به بی مسئولیتی و شانه خالی کردن از وظایف ذاتی خود نیز خوانده اند !
اگر اجازه می دادند که مطابق برنامه های پیشین و به دور از بازهای سیاسی و لحاظ کردن منافع ملی ، روند اقتصاد و بازار مسیر طبیعی خود را طی کند ، آیا اکنون مردم باید منتظر " گرانی ناگهانی " و نگرانی های و دغدغه های آن بودند ؟
وقتی مسیر طبیعی و عادی یک رود خانه گرفته شود چه عاقبتی در انتظار آن خواهد بود ؟
بحث روز هدف مند کردن یارانه ها و تبعات و پیامدهای آن است .
از مدت ها پیش قیمت ها روند تصاعدی خود را شروع کرده اند .
اقتصاد و الزامات آن تابع یک فرمول مشخص است و نمی توان آن را پنهان و یا توجیه کرد .
با ارائه آمارهای غیر واقعی در زمینه تورم هم نمی توان مسائل را پنهان کرد !
این ها تغییری در صورت مساله ایجاد نمی کنند ...
در آموزش و پرورش غیر از همان 6 درصد افزایش حقوق در ابتدای سال که البته با افزایش بیش از 100 درصدی بیمه خدمات درمانی جبران شد تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است !
چه خوب می شد اگر درمعادلات و حساب گری ها کمی آن سو تر هم دیده می شد ...

۱ نظر:

fadayebasij گفت...

سلام طبق گفته‌های آقای مهندس احمد علی‌ هراتی نیک‌ صنایع فولاد، بزودی کارخانه‌های ذوب آهن باید درشون را ببندند زیرا دولت نرخ برق را برای کارخانه‌ها بالا برده است، و ما بهیچ وجه با آهن آلات وارد شده نمیتوانیم رقابت کنیم. ما اگر کوره‌های بهتری داشتیم بهترین آهن دنیا را میتونستیم تولید کنیم. اما متأسفانه همینطور که آقای هراتی نیک‌ گفته ما بخاطر لج کردن دولت با دنیا و تحریم‌های مختلفه، آهن را با هزینهٔ خیلی بالا تولید می‌‌کمنیم. بهترین نفت را داریم ولی‌ نمیتونیم تصفیه کنیم. بهترین سنگ آهن را هم داریم ولی‌ باید از خارج آهن بیاوریم .