۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

تشکل های " معلم نهاد " آن چه که مسئولان تصور می کنند و " آن چه که ما می گوییم "





















تشکل های معلمان برای اولین بار و پس از خیزش دوم خرداد پا به عرصه وجود نهادند .
دو تشکل عمده از میان این تشکل ها عبارت بودند از : سازمان معلمان و کانون صنفی معلمان .
پایه گذاران تشکل  " سازمان معلمان " جمعی از مدیران با گرایش های اصلاح طلبانه بودند که پس از مدتی فعالیت و آماده کردن زمینه برای فعالیت معلمان ، اداره آن را بر عهده خود معلمان نهادند .
کانون صنفی معلمان نیز توسط جمعی از معلمان تاسیس شد و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است .
این تشکل ها دارای مجوز فعالیت هستند هر چند پس از شکل گیری دولت نهم و در پیش گرفتن " برخورد چکشی و حذفی " با این تشکل های " معلم نهاد " و ایجاد موانع و محدودیت های فراوان برای این دو تشکل ، اعضای این تشکل ها توانسته اند به روش های مختلف ، نام آن ها را زنده نگه دارند .
به عنوان مثال ، در برهه ای مسئولان وزرات کشور اعلام کردند که جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران فاقد " صلاحیت " برای عضویت و فعالیت در شورای مرکزی این تشکل هستند !
گویا مسئولان وزارت کشور فراموش کرده بودند که نوع فعالیت در این گونه تشکل های " معلم نهاد " از نوع " اختیاری " و " داوطلبانه " است و هیچ یک از اعضا دستمزد و یا حقوقی بابت فعالیت در این تشکل ها دریافت نمی کنند !
از سوی دیگر ، چگونه می شود فردی به عنوان " معلم " در آموزش و پرورش به امر " تربیت و آموزش " فرزندان این کشور اشتغال داشته باشد اما صلاحیت فعالیت در یک تشکل غیر دولتی را نداشته باشد ؟ !
از طرف دیگر و بر خلاف قانون اساسی ، معلمان عضو در این تشکل از ادامه فعالیت و یا تمدید عضویت و فعالیت در آن منع شده اند !
و یا در نمونه ای دیگر ، اعضای هیات مدیره " کانون صنفی معلمان " یک جا بازداشت شده و پس از انتقال به " مکان نامعلوم " استعفای اجباری " از آن ها اخذ می شود !
کجای این گونه اقدامات منطبق با قانون بوده و هست ...
در کجای دنیا با تشکل ها چنین برخورد می شود ؟
نکته مهم دیگر این بود که هم زمان با اوج گیری فعالیت این دو تشکل عمده معلمان ، مسئولان با ایجاد تشکل های موازی سعی کردند تا فعالیت این تشکل های " معلم نهاد " را کم رنگ کرده و یا آن ها را تحت الشعاع قرار دهند .
ایجاد " سازمان بسیج معلمان " که بعدها به " کانون بسیج معلمان " تغییر نام یافت و یا گسترش فعالیت های بسیج دانش آموزی و یا ادارات تنها نمونه هایی کوچک از این دست بودند .
اما اخیرا ، مسئولان با تشکیل " هیات های مذهبی فرهنگیان " و اطلاق نام " معلم نهاد " سعی دارند که پروژه قبلی را پر رنگ تر نمایند .
بخوانید :

استان ها: رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی از تشکیل هیات های مذهبی فرهنگیان در قالب تشکل های معلم نهاد خبرداد.
حسین هژبری، رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خ برنگار شبستان در مشهد گفت: هیئت مذهبی فرهنگیان در سطح استان می تواند گام های مهمی در رابطه با تشکیل مثلث مهم خانه، مدرسه و مسجد بردارد.
وی مسجد را به عنوان یک نماد کلی دانست و تصریح کرد: با آوردن همکاران فرهنگی در این عنوان اهداف مهمی، از جمله استفاده از فرهنگ غنی عاشورا برای تعمیق بخشیدن به مبانی تربیت اسلامی به بار می نشیند.
هژبری افزود: یکی از مهم ترین ایام سال، روزهای مربوط به زنده نگاه داشتن یاد و نام سرو و سالار شهیدان امام حسین(ع) است که اگر ما بتوانیم هیئت های عزاداری را در قالب هیات ها ی فرهنگیان ساماندهی نماییم به اهداف خود در این راستا دست می یابیم.
وی در ادامه گفت: زدودن غبار خرافات و بعضا تحریف هایی که دامان گیر عزاداری های ما شده است برای نشان دادن چهره ای واقعی از عاشورا نیز می تواند دراین هیات ها بررسی شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی نکته ی مهم در این هیئت ها را توجه ویژه به ایام ولادت ها و اعیاد اسلامی دانست و تصریح کرد: قصد ما این است که به امید خدا در دهه اول محرم امسال هیئت مذهبی فرهنگیان را با همت عزیزان فرهنگی در سطح استان تشکیل دهیم و در همایش کلی این هیئت ها را در مشهد داشته باشیم و این هیئت ها را تحت عنوان کلی هیات مذهبی فرهنگیان استان به ثبت برسانیم.
کد خبر : 88082512251401 سرويس : شبستان خراسان رضوي زمان : 12:25 دوشنبه25


پیشنهاد ما به این گونه مسئولان با این تفکرات این است که به جای " دخالت مستقیم " و تزریق بودجه دولتی که نتیجه ای جز استحاله " هویت و استقلال " را نخواهد داشت ، اجازه دهند تا این گونه تشکل ها خود به خود و به صورت داوطلبانه و اختیاری تشکیل شوند .
تفکرات و سلایق مختلف همه باید مجال و اجازه حضور داشته باشند .

دخالت این مسئولان نتیجه ای جز " معکوس " را به دنبال نخواهد داشت ضمن آن که بهتر است مسئولان از سبد " معلم " برای تسمیه این گونه تشکل ها استفاده نکنند ...


۲ نظر:

آشنای دیار گفت...

سلام دوست گرامی
کسانی که بدون استحقاق و از راههائی غیر از حضور مردم در مصدر امور قرار میگیرند همواره از اجتماعات کوچک و بزرگ و یاهرنوع تجمع و تشکلی واهمه دارندو همواره در فکر آنند تااز طرق تطمیع و یا تحدید اینگونه تشکلها را منقاد و مطیع خویش سازند و لذا این تشکلها چنانچه بخواهند اثر گذار بمانند ناگزیر از آگاهی بخشی به مجموعه خویشند و لو به بهای تقابل با ذیمنصبان بی صلاحیت

goly گفت...

سلام و خسته نباشید به شما بابا و مامان من هم فرهنگی هستند ولی بهتر نیست کمی امیدوار باشیم که شاید این یکی یه تکونی به وزارتخونه بده؟