۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

حذف زنگ ورزش در مدارس ابتدایی با وجود افزایش بی سابقه سرانه پرورشی ... چرا ؟






در حالی که به گفته معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ، سرانه پرورشی برای اولین بار و به طور بی سابقه ای به رقم 18 هزار تومان برای هر دانش آموز رسیده است اما خبرها حاکی از این است که زنگ ورزش از مقطع ابتدایی حذف شده است هرچند معاون پرورشی ادعا نموده است که این زنگ حذف نشده است !
كارشناس مسئول تربيت‌بدني آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران ، ضمن پذیرش این واقعیت که زنگ ورزش حذف شده است علت آن را کاهش هزینه ها ذکر نموده است !
بخوانید :


« كارشناس مسئول تربيت‌بدني در گفت‌وگو با فارس:
كاهش هزينه‌ها علت حذف زنگ ورزش از مقطع ابتدايي است
خبرگزاري فارس: كارشناس مسئول تربيت‌بدني آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: براي اينكه هزينه‌ها در آموزش و پرورش كاهش يابد، زنگ ورزش از مقطع ابتدايي حذف شده است.
بهنام ميرزايي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: با اهميت ندادن به زنگ ورزش در مقطع ابتدايي، به دانش‌آموزان از لحاظ آمادگي جسماني صدمات جبران ناپذيري وارد خواهد شد.
وي ادامه داد: با ادامه اين رويه، دانش‌آموزان مهارت‌هاي اوليه درست راه رفتن، دويدن، نشستن و خوابيدن را فرا نمي‌گيرند و از لحاظ آمادگي جسماني هم در سطح پاييني باقي خواهند ماند.
كارشناس مسئول تربيت‌بدني آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران بيان كرد: با اهميت ندادن به ورزش پايه در مقطع ابتدايي، دانش‌آموزان در ستون فقرات و ساختارهاي قامتي با آسيب‌هاي جدي روبرو خواهند شد.
ميرزايي تصريح كرد: مقطع ابتدايي، سن بحران هر دانش‌آموز است و اگر در اين سن به ورزش آنها اهميت لازم داده نشود در مقاطع بالاتر اين امر ديگر فايده‌اي براي دانش‌آموز و ورزش قهرماني كشور نخواهد داشت.
وي با ابراز تأسف از حذف زنگ ورزش در مقطع ابتدايي، افزود: با حذف زنگ ورزش در مقطع ابتدايي ديگر نظارتي بر آمادگي جسماني دانش‌آموزان نيست و كنترل و پيشگيري نمي‌شود، در نهايت بيشتر استعدادها نهفته باقي خواهند ماند.
كارشناس مسئول تربيت‌بدني آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران اضافه كرد: در مقطع ابتدايي مشكل نبود مربي تربيت‌بدني در زنگ ورزش كلاس‌هاي اول تا سوم بود و به جاي اينكه اين مشكل حل شود، مربي تربيت‌بدني را نيز از زنگ ورزش كلاس‌هاي چهارم و پنجم حذف كردند.
ميرزايي بيان كرد: زماني كه دانش‌آموزي حركات اوليه ورزشي را نياموخته است و حركات اعضاي بدنش با اعصاب آن هماهنگ نيست، مربي تربيت‌بدني در مقطع راهنمايي ديگر كاري براي رشد استعداد وي نمي‌تواند انجام دهد.
وي خاطرنشان كرد: در سطح آموزش و پرورش از نظر آگاهي مسئولان به مسائل تربيت‌بدني مشكلي وجود ندارد ولي سياست‌ها با عملكردها تناقض دارد و اگر به همين روال پيش رود از ورزش قهرماني در دنيا عقب خواهيم ماند.
88/08/29 - 08:56
شماره:8808270522


این در حالی است که قبل از آن معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش این مساله را رد نموده بود !
بخوانید :
« معاون پرورشي و تربيت‌بدني آموزش و پرورش:
زنگ ورزش از مقطع ابتدايي حذف نشده است
جام جم آنلاين: علي‌اصغر يزداني معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش با بيان اينكه زنگ ورزش از مقطع ابتدايي حذف نشده است ، گفت: در حال حاضر زنگ ورزش در مقطع ابتدايي توسط معلمان ابتدايي كه دوره‌هاي ضمن خدمت را گذرانده‌اند، تدريس مي‌شود.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش در گفتگو با فارس اظهار داشت: تربيت ‌بدني به عنوان يك درس مهم در متن برنامه‌هاي آموزش و پرورش جايگاه خاص و ويژه‌اي دارد.
وي اضافه كرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، معلم پايه در مقطع ابتدايي علاوه بر اينكه تدريس همه دروس را بر عهده دارد، تدريس درس تربيت‌بدني را نيز عهده‌دار است.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش بيان كرد: از آنجايي كه تمام زير ساخت‌هاي ورزش قهرماني كشور و بسياري از رفتارهاي افراد جامعه وابسته به بحث تربيت‌بدني در مقطع ابتدايي است، اين معاونت برنامه‌هاي خاصي را براي انجام هر چه شايسته‌تر زنگ ورزش مدارس در نظر گرفته است.
يزداني تصريح كرد: اين معاونت براي پيشرفت تربيت‌بدني در مدارس به دنبال اين امر است كه از مربيان متخصص رشته تربيت‌بدني در مدارس خصوصاً مقطع ابتدايي استفاده كند.
وي با اشاره به اينكه زنگ ورزش در مقطع ابتدايي حذف نشده است، افزود: يكي از اهداف مهم اين معاونت پيشرفت دانش آموزان در بحث ورزش پايه از مقطع ابتدايي است و تمام تلاش خود را براي رسيدن به اين مهم انجام خواهد داد.
شماره خبر: 100922746833
يكشنبه 24 آبان 1388


این که کدام مسئول درست می گوید باید صبر کرد !
اما در صورت پذیرش حرف معاون پرورشی وزارتخانه  ، بازهم  واگذار کردن تدریس همه دروس به یک معلم و گفتن این که برای آن معلم آموزش ضمن خدمت می گذاریم با کدام منطق کارشناسی و عدالت سازگار است ؟!
آیا تربیت بدنی آن هم در سنین اولیه رشد امری تخصصی و حیاتی نیست ؟
آیا این دیدگاه حاکی از یک "نگرش فله ای " نسبت به آموزش و پرورش نیست ؟
مگر به یک معلم ابتدایی چه داده ایم که انتظار اجرای این همه وظایف را از او داریم ... تازه معلمانی که قرار است شرکت ها آن ها را به آموزش و پرورش معرفی کنند !
معلمانی که وضعیت مالی و معیشت آن ها از معلمان رسمی هم به مراتب پایین تر و اسفناک تر است !
چرا باید سرانه پرورشی چند صد درصد افزایش پیدا کند اما یک مقام مسئول سخن از حذف این درس به علت کاهش هرینه ها براند ؟!


حسین حیدری نیک، کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی در پایان نامه خود با عنوان " بررسی ناهنجاری های بدنی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان کمیجان " چنین گفته است :
« بررسی مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که میزان شیوع ناهنجاری های بدنی در ایران بالاست ( دانشمندی ، علیزاده ، قراخانلو 1368 ، مهدوی نژاد ، رجبی 1378 ، ترکمانی 1382 ، ساکی و حیدری نیک 1386 ). پورحسینی (1382) در بررسی وضعیت بدنی دانش آموزان دریافت که ۶۸/ ۸۰ درصد آزمودنی های تحقیق دارای ناهنجاری ستون فقرات هستند که سهم دختران بیش از پسران است. غمگین (1380) نیز در بررسی ویژگی های آنتروپومتری و ارتباط آن با برخی از ناهنجاری های دریافت که بین وزن با زانوی ضربدری و کف پای صاف ارتباط معنی داری وجود دارد ، همچنین بین قد و طول پائین تنه با زانوی پرانتزی ارتباط معنی داری مشاهده کرد. در بررسی میزان شیوع ناهنجاری ها ، بابائی لاهیجی (1376) در
مطالعه خود بر روی دانش آموزان 11- 7 ساله دریافت که بیشترین میزان شیوع ناهنجاری زانوی پرانتزی و کف پای صاف و کمترین میزان شیوع مربوط به زانوی ضربدری و شست کج است. در حالی که زاهدمنش (1378) در مطالعه خود بر روی دانش آموزان دختر هنرستان تربیت بدنی بیشترین شیوع ناهنجاری را شانه های افتاده ، زانوی پرانتزی و لوردوز کمری و کمترین شیوع مربوط به زانوی ضربدری و کیفوز گزارش کرد.

به کجا داریم می رویم ؟
آیا قرار است بودجه پرورشی افزایش یافته در کجا مورد استفاده قرار گیرد ؟
چه چیزی مهم تر از سلامت و تندرستی انسان ها می تواند باشد ؟
آیا قرار است که این افزایش بودجه در فربه تر کردن ابعاد ایدئولوژیک آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد ؟
چرا باید سرانه بهداشت فقط 500 تومان باشد ....
چرا باید فقط 22 سانتیمتر فضای کتابخانه برای هر دانش آموز تخصیص یابد ...
نمی توان به راحتی از کنار این مسائل گذاشت !
مسئولان باید که پاسخگو باشند ...


۱ نظر:

SHINY گفت...

سلام علی جان
به همکاران وبلاگت را معرفی کردم از فعالیت بی وقفه ات متشکرم دانشحوی دکتری هستم سرم خیلی شلوغه اگه موافق باشی مطلب برای وبلاگت ارسال کنم کم کم ته نهضت های فردی همکاران در فضای مجازی جهت دهیم با ارسال پیام های روزانه