۱۳۸۸ آبان ۲۸, پنجشنبه

بازخوانی رویدادی به نام " تعاونی مصرف فرهنگیان تهران " در این یک سال ....



اعضای این شرکت و سهامداران آن که صاحبان اصلی آن هستند اجازه نخواهند داد که جریان غیر پاسخگو و غیر شفاف به اعمال غیر قانونی خود ادامه دهند و فعالان تشکل ها جریانات وعملکرد افراد را زیر نظرداشته و خواهند داشت ...



مراکز مالی در مجموعه آموزش و پرورش وضعیت خوبی و رضایت بخشی ندارند
مراکزی نظیر صندوق ذخیره فرهنگیان ، صندوق های وام ضروری نتوانسته اند تاکنون رضایت نسبی فرهنگیان را جلب نمایند ؛ شاید این مساله به خاطر مدیریت و یا سیستم دولتی است که بر این ها حاکم است .
اما در سوی دیگر ، سیستم نظارتی که باید این این مراکز را کنترل کند نیز ضعیف عمل می کنند !
قضیه " شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران " نیز پس از حدود یک سال کش و قوس به داستانی تبدیل شده است !
به نظر می رسد هیات مدیره سابق این شرکت به راحتی حاضر نیست که سکان هدایت این شرکت ورشکسته را به صاحبان اصلی آن واگذار نماید !
انتخابات هیات مدیره شرمت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران تا کنون دوبار برگزار شده است و در نوبت آخر نیز باز توسط اداره کل تعاون باطل شده است !
این جا را بخوانید :
« نتخابات شرکت تعاوني فرهنگيان تهران قابل تاييد نيستهدي بهلولي*
سرانجام پس از گذشت بيش از چهار ماه، انتخابات شرکت تعاوني فرهنگيان تهران از سوي اداره کل تعاون استان غير قابل تاييد اعلام شد. انتخابات 21/4/88 پيامد انتخابات سال پيش اين تعاوني بود که فرهنگيان در مرداد 87 با همراهي هيات رئيسه مجمع عمومي، ابطال انتخابات را درخواست کردند زيرا شائبه يي از تقلب وجود داشت. درخواست ابطال با موافقت وزارت تعاون روبه رو شد و اين وزارتخانه در يک مهلت دوماهه، برگزاري مجمع عمومي فوق العاده را خواستار شد تا هيات مديره جديد انتخاب شود؛ مهلتي که بدون هيچ دليل قابل ارائه يي از سوي هيات رئيسه پيشين به يک سال بدل شد تا انتخابات اين تعاوني بزرگ با بيش از 100 هزار عضو بار ديگر در تابستان برگزار شود. بيشتر فرهنگيان عضو تعاوني بر اين باورند که پافشاري بر طولاني شدن اين مهلت، عمدي و برنامه ريزي شده بوده است. تابستان براي افرادي که سال هاست شرکت تعاوني فرهنگيان را دارايي خويش مي دانند، زمان ارزشمندي است تا در غياب فرهنگيان، آنچه مي خواهند انجام دهند. در چنين بستر و زمينه يي بود که چهار ماه قبل و پس از ماه ها فعاليت هيات رئيسه پيشين، بار ديگر انتخابات در تابستان برگزار شد. اين بار هم نشانه هايي وجود داشت که شائبه تقلب ايجاد مي کرد. به عنوان نمونه، برگه هاي راي فاقد شماره بودند که چنين برگه يي به آساني مي تواند به هر تعداد، کپي و چاپ شود. انتخابات انجام شد اما هيات رئيسه مجمع، صورت جلسه انتخابات را امضا و تاييد نکرد. اکنون اداره کل تعاون اعلام داشته است مدارک قابل تاييد و ارسال به ثبت شرکت ها نيست.»اما رويداد مهم ديگر «اصلاح برخي از مواد اساسنامه منطبق با آيين نامه اصلاحي نحوه تشکيل مجامع عمومي، موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاوني» است که اين دگرگوني در آيين نامه نيز به تشکيل مجمع عمومي نياز دارد. در اين ميان، اکنون بيش از 100 هزار فرهنگي عضو اين تعاوني، چشم انتظار مجمع عمومي ديگري هستند تا پس از دو سال پرفراز و نشيب و بلاتکليفي، هيات رئيسه قانوني مشخص شود. به ويژه اگر دقت کنيم که اين تعاوني بزرگ- بر پايه گزارش سال پيش هيات رئيسه- سالانه حدود 18 ميليون تومان سوددهي دارد، اين روشن شدن وضعيت، از ضرورت بيشتري برخوردار مي شود. در پايان بد نيست بار ديگر گوشزد شود انتخابات مجمع عمومي تعاوني که «عالي ترين رکن تعاوني است و بخش اعظم موفقيت هر تعاوني به ايفاي نقش مطلوب اين رکن تعاوني مربوط مي شود»1 بايد بهنگام و درست برگزار شود. اگر به راستي هدف هيات رئيسه پيشين خدمت بوده و خود را در نگهداري امانت آموزگاران استوار مي داند، انتخابات مجمع را بر پايه قانون و نظر وزارت تعاون ظرف يکي دو هفته آينده برگزار کند. آيا دو انتخابات سترون پيشين، رهنمودي نيست بر انجام کاري درست تا در سر و سامان يافتن اين تعاوني بزرگ، کارساز باشد و پيامدي برجسته بازنهد؟
پي نوشت؛1- کتاب «آشنايي مديران با؛ قانون و مقررات بخش تعاون» چاپ دوم، ص 86
* عضو کانون صنفي معلمان
روزنامه اعتماد - چهارشنبه، 27 آبان 1388 - شماره 2106


" سخن معلم " از این دو انتخابات پرالتهاب گزارشی تهیه کرد که با استقبال فرهنگیان روبه رو شد ، اگرچه برخی از اعضای هیات مدیره این شرکت به شدت نسبت به انتشار این دو گزارش معترض بودند !( 1و2و 3)
شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان سال ها با خاطری آسوده خود انتخابات را برگزار می کرده و آن گونه که از شواهد نیز بر می آید نماینده وزارت تعاون نیز مشکلی با این گونه برگزاری ها نداشته است ...
از نظر ما ، اعضای این شرکت و سهامداران آن که صاحبان اصلی آن هستند اجازه نخواهند داد که جریان غیر پاسخگو و غیر شفاف به اعمال غیر قانونی خود ادامه دهند و فعالان تشکل ها جریانات وعملکرد افراد را زیر نظرداشته و خواهند داشت ...


جهت آگاهی خوانندگان محترم ، این دو گزارش مجددا منتشر می شوند >


جلسه مجمع عمومي مورخ ۲۴/۵/۸۷ شركت تعاوني مصرف فرهنگيان تهران در ميان اعتراضات و التهاب بسيار؛ بدون نتيجه و با ابطال انتخابات به پايان رسيد .


مي توان گفت ، تنها دستاورد و نتيجه اين نشست ؛ بازشناسي نقمان در بدن معادلات از پيش ساخته بود !
اين گزارش را بخوانيد :
ساعت 20: 9دقيقه صبح است. مكان جلسه گوياي بسياري از ناگفته ها است. در منتهي اليه جنوب غرب تهران ؛ هيچ گونه پلاكارد و يا پارچه اي جهت راهنمايي مدعوين در سردر ويا اطراف برگزاري مكان جلسه تعبيه نشده است!
آدرسي كه اعلام شده است در پايان به خيابان ستاره ختم مي شود اما دربي كه در خيابان ستاره قرار دارد بسته است و دربي كه رفت و آمد درآن در جريان است غير از آن چيزي است كه در اطلاعيه رسمي هيات مديره آمده است!
به نظر مي رسد اين كار را كرده اند تا معلمان عطاي حضور را به لقايش ببخشند!
در همان لحظه ورود اعتراض و عصبانيت در چهره معلمان موج مي زند.
براي اولين بار نيروي انتظامي در محل مستقر است!
يكي از معلمان مي گويد : " يك مغازه 10 متري در تهران در ماه حدود 700 هزار تومان تا يك ميليون تومان اجاره دارد و تازه خرج يك خانواده را نيز مي دهد. با اين همه امكانات و سرمايه باز مي گويند ضرر مي دهيم!
از سال 80 هيچ گونه سودي به سهام داران تعلق نگرفته است !"
معلمان به صف ايستاده اند تا وارد سالن شوند. نزاعي بين يكي از معلمان و نماينده وزارت تعاون شكل مي گيرد. صحبت بر سر اين است كه تعرفه هاي راي ته برگ و يا شماره سريال ندارند و نماينده وزارت تعاون هم به اين موضوع توجهي نمي كند و به گفتن برخي از مسايل بي ربط بسنده مي كند!
خانم وفا دارافشار در اين زمينه مي گويد :
30 " سال است عضو اين تعاوني هستم . از وضعيت تعاوني راضي نيستم. هيچ گونه تسهيلات و امكاناتي نداريم. اين دفترچه ( اشاره مي كند) به درد بايگاني مي خورد. از طريق همكاران از جلسه باخبر شدم.
تعاوني بايد به اسمي كه روي خود گذاشته است پاي بند باشد. تعاوني به سهام داران پاسخگو نيست. اجناس و كالاهايي كه در اين فروشگاه ارائه مي شود بالاتر از جاهاي ديگر است. در گذشته به سهام سود مي دادند ولي الان خبري نيست! خيلي وقت است كه از اين تعاوني خريد نمي كنم ! "
يكي ديگر از معلمان بالاي سن رفته و با صدايي بلند مي گويد :
"حدود 20 سال است كه از يك شگرد خاص و از غفلت ما معلمان سوء استفاده مي كنند. تمام امكاناتي را كه مال ماست به صورت مافيايي آن را به يغما مي برند. آمده ايم اينجا تا حق مان را مطالبه كنيم. به والله ما مسئوليم ! نبايد خود را به يك قوطي روغن بسنده كنيم ! وقتي ريشه يابي مي كني سر از ناكجا آباد در مي آورد !
بايد همت كنيم ! جاي تاسف است كه 114 هزار معلم داريم و اين جماعت آمده است . قسمتي به خود ما بر مي گردد ! بخشي از آن هم به سيستم بر مي گردد. آنها مشاركت ما را نمي توانند تحمل كنند . بايد نشان دهيم كه نماينده اين تعداد معلم تهراني هستيم . بحث راي آوردن نيست . بايد اين زنجيره بسته را پاره كنيم ! اين حق معلمان بايد به خودشان برگردد. ما معلمان گدا نيستيم . سرمايه هاي خودمان را به خودمان برگردانيد ! ما صندوق ذخيره داريم ! 880 هزار نفر عضو هستند . ولي خيري عايد معلمان نمي شود ! "
جلسه ساعت 25/10 با تلاوت آياتي از قرآن كريم شروع شد .
در ابتداي جلسه نماينده وزارت تعاون از افراد حاضر در مجمع خواست تا براي اداره جلسه ،هيات رئيسه تشكيل شود . با اينكه طبق اساسنامه هيات رئيسه مجمع بايد 7 نفر باشد بيش از 20 نفر براي هيات رئيسه آمدند . نماينده وزارت تعاون با تعجب اعلام كرد كه الان وقت تعيين اعضاي هيات مديره نيست !
افراد زير كانديداي رياست مجمع شدند :
1- محمود سرخوش 2- حسين صبور 3- افراسياب ملكي نژاد 4- عباس معارفي 5- مهدي اكبريان 6- رحيم خامنه 7- محمود بهشتي لنگرودي 8- علي عليزاده 9- مرتضي كچويي 10- توحيد سيفي 11- مير اكبر رئيس زاده 12- عليرضا افشار 13- خانم توران اكبرزاده
پس از راي گيري توسط مجمع ،افراد زير به عنوان هيات رئيسه مجمع انتخاب شدند .
1- محمود بهشتي لنگرودي ( رياست مجمع )
2- عليرضا افشار ( معاون مجمع )
3- مير اكبر رئيس زاده ( منشي )
پس از اين مرحله ، آقاي حبيبي مدير عامل به ارائه گزارشي از ترازنامه شركت پرداخت.
ايشان از سوي يكي از معلمان عضو كه عنوان كرد : اين هيات مديره با داشتن حدود 170 هزارعضو و در اين 9 سال چقدر سود به اعضاء داده است؟ حبيبي در پاسخ گفت : تعداد 3 تعاوني منحل شده است . 150 شعبه غير فعال است و 150 تاي ديگر خود را به زور سرپا نگه داشته اند!
به هر معلم حدود 2 ميليون تومان جنس قسطي داده ايم. اين تعاوني در كشور نظير ندارد !
پس از او عرب بازرس مجمع به ارائه گزارش پرداخت و صحبت هاي حبيبي را تاييد كرد . محمد حسن نيا كه خود را معاون مالي شركت معرفي كرد در اين زمينه به ايراد سخن پرداخت:" نكته اساسي در افزايش هزينه هاي شركت و ركود و كاهش فروش است . از نظر درآمد كاهش داشته ايم. نياز به كمك و مساعدت دستگاه ها داريم.70 تا 75 درصد هزينه هاي شركت ، پرسنلي است. بودجه بايد بر اساس هزينه بسته شود. "
البته ارائه گزارش اين افراد با اعتراضات فراوان روبرو بود و بسياري از آنها موفق به ارائه گزارش كامل نشدند!
آقاي محمدزاده از معلمان عضو تعاوني اين گونه عنوان كرد:
بر اساس ترازنامه ارائه شده ، نسبت سود به فروش در اين مجموعه يك به هزار بوده است چنين امري بي سابقه است مگر اينكه با يك موسسه خدماتي طرف باشيم. نسبت سود به سرمايه هشت به هزار است كه معمولا بايد 15 درصد باشد.
نسبت هزينه هاي حقوق به كل فروش 8 درصد است.
بايد عملكرد افراد را زير سوال برد . نسبت حقوق به سود بسيار بالا است. بحث سوء مديريت است.
اعضاء هيات مديره بايد نسبت به عملكردشان پاسخگو باشند.
هر گونه تصميم در قالب حقوق اعضاي هيات مديره – ماموريت – هدايا و غيره بايد به تاييد اين مجمع برسد.
پيشنهاد مشخص من اين است كه 3 درصد سود و زيان متوجه خود اعضاي هيات مديره باشد.
سپس رئيس مجمع از حاضران خواست تا بودجه پيشنهادي هيات مديره به راي گذاشته شود كه راي نياورد !
بعد از راي گيري ، رئيس مجمع از افراد كانديد هيات مديره و بازرسي خواست تا خود را معرفي كنند:
اسامي كانديداهاي هيات مديره عبارت بودند از :
1- آقاي سلامت 2-حميد پور وثوق 3- پرويز بهرامي 4- اديم 5- فرهمند 6- نور محمد مهراني 7-محمد علي قبادي ( استعفا ) 8- حسين پايكاري 9- ابوالفضل زينلي 10- علي عرب 11- عنايت الله پورعبادي 12- فاطمه فرزانه قائمي 13- عبدالرزاق نمازي14- خلج 15- محمدرضا افشار 16- شمس الله حميدي 17- حبيبي 18- سيدابوالفضل رزم آرا 19- حسين فرزانه 20- سيدعبدالرحيم اصلح نژاد 21- احمد صياد عبدي 22- محمد طاهري 23- احمد حسني شكيب 24- سيد مجتبي قريشيان 25- سيد مسعود قاضي مير سعيد 26- يوسف نوري 27- كامران ابوطالبي 28- علي ابراهيم پور 29 – خليل قايقي 30- محمد نيكو منش 31- حسن خليل آبادي 32- مظفر موحدي 33- ابراهيم پولادي 34- يوسف عباس پور 35- رضا اسفنديار 36- ابراهيم جمشيدي 37- فتح الله فلاح دار 38- علي موسوي لاريجاني 39- پرويز خانلربيك 40- غلامرضا اميري 41- عباس ميرزاخاني 42- شاپور عزيزي
اسامي كانديداهاي بازرسي :
1- مرتضي تيرگر 2- ابوالفضل رجايي 3- غلامرضا مالكي 4- نصرت الله حبيبي
پس از معرفي كانديداهاي هيات مديره و بازرس ؛ آقاي بهشتي رئيس مجمع ، از حاضران خواست تا با ارائه دفترچه تعاوني و نيز برگه هاي وكالت به نوبت پيش آمده و آراي خود را در صندوق بريزند. در اين موقع بود كه افراد زيادي كه به نظر مي رسيد خود را قبلا آماده كرده اند به طرف صندوق راي هجوم آوردند.
تعداد نسبتا زيادي از افراد به صحبت هاي هيات رئيسه گوش نمي كردند و در صدد بودند به هرنحو آراي خود را در صندوق بريزند كه در اين موقع با توجه به شائبه تقلب سازمان يافته و نيز آراي غير واقعي رئيس مجمع ، انتخابات را غير قانوني اعلام كرده و آن را باطل نمود و صورت جلسه ابطال نيز به امضاي نماينده وزارت تعاون رسيد.
دور بعدي انتخابات به 2 ماه ديگر موكول شد .


------------------------------------------------
به نظر مي رسيد روز پنج شنبه 3 طيف براي به دست گرفتن هيات مديره آمده بودند:

1- طيفي كه با دعوت و اطلاع رساني افشار رئيس اداره بازنشستگي استان تهران به جلسه آمده بودند .
2- طيفي كه با هدايت ، بسيج و سازماندهي هيات مديره قبلي به جلسه آمده بودند.
3- معلماني كه به دعوت تشكل هاي معلمان درصدد بودند تا به يك دهه مديريت ناكارآمد و غير پاسخ گوي هيات مديره پايان دهند.
از دوطيف اول كه بگذريم تعداد طيف سوم در مقايسه با جلسات قبلي به نحو چشمگيري افزايش يافته بود و با اينكه تقريبا تمام جلسات قبلي مجمع در اين سالن برگذار شده بود و معمولا بيش از نيمي از صندلي ها خالي مي ماند اما اين بار سالن مملو از جمعيت بود.
البته اين جمعيت در مقايسه با 165 هزار نفر معلم عضو چيزي نمي نماياند !
درست است كه جلسات مجمع شركت تعاوني مصرف فرهنگيان هميشه و عامدا در مكان و زمان نامناسب برگزار شده و مي شود ،اما اين مساله نمي تواند دليل كافي براي عدم شركت معلمان عضو در آن باشد.
آنان كه ادعا مي كنند معلمان در قالب رفتارهاي صنفي متحد اما در قبال رفتارهاي سياسي متشتت و پراكنده اند بايد در قبال نظريه خود پاسخگو باشند ؟!
از نظر نگارنده ، قاطبه معلمان چه در زمينه" صنف " و چه در زمينه " سياست " اصولا رفتاري ندارند كه بخواهند بر اساس آن معيارها عمل كنند!
معلمان حتي در برابر منافع مادي خويش نيز حساس نيستند چه برسد به " منافع صنفي مشترك " و يا تعريف شده در بخش " منزلت " و " مرتبت " !
اگر هيات مديره فعلي ( قبلي) كه بيش از يك دهه است به صورت سيكل بسته به زيست خود ادامه داده و توانسته تاكنون دوام بياورد نه به علت رفتارهاي پيچيده و به قول معروف " مافيايي " ؛ بلكه در درجه اول به علت سستي و بي تفاوتي حدود 165 هزار معلم عضو نسبت به آينده اين موسسه اقتصادي است !
اگر معلمان نسبت به رفتارهاي اين دسته و نيز اساسنامه مبهم ، حساس و پيگير بودند قطعا تعاوني مصرف فرهنگيان به اين حال و روز نمي افتاد!
و كار به اين جا نمي كشيد !
بيان اين جملات نه از جهت " خودزني " و يا كوبيدن معلمان ، بلكه بيان پاره اي از واقعيت هاست !
واقعياتي كه به قول " صادق هدايت " .... زخم هائي كه مانند خوره ، روح انسان را در انزوا مي تراشد !
تا كي بايد معلمان همانند دانش آموزان گناه " رخوت " " بي تفاوتي " و " توجيه گري " خود را به ديگران و محيط نسبت دهند !
به نظر من ، شركت تعاوني مصرف فرهنگيان تهران تا کنون با توسل به شايد كم تر از 200 نفر توانسته است به بيش از يك دهه مديريت ناكارآمد و غير پاسخ گوي خود قوام و دوام بخشد !
آيا اين سزاوار جمعيت 165 هزار نفري معلمان است ؟
2- بنابر شنيده ها و ديده ها ، و از آنجا كه برگه هاي راي فاقد هر گونه سريال و يا شماره بودند تعداد بسيارزيادي تعرفه در ميان تعدادي از افراد حاضر در مجمع توزيع شده بود. همه اين آرا مهمور به مهر شركت تعاوني مصرف ودر ظهر آن ممهور به مهر بازرس بودند و البته نماينده وزارت تعاون نيز در قبال آن سكوت كرده بود !
3- بر طبق گزارش حساب سود و زيان از 1/1/86 تا 29/12/86 كه به تاييد هيات مديره رسيده است و توسط حبيبي مدير عامل نيز قرائت گرديد : فروش كالا در اين مدت 246/588/002/176 ريال بوده است در حالي كه 712/827/273/14 ريال بابت هزينه هاي حقوق پرداخته شده است و از همه جالب تر اينكه سود ويژه شركت تعاوني مصرف فرهنگيان تهران در اين يك سال فقط 426/085/181 ريال بوده است ؛ به عبارت ديگر اين موسسه عظيم اقتصادي به طور تقريبي در هر ماه تقريبا 5/1 ميليون تومان سود داشته است !
4- جمع كل دارايي ها مبلغ 590/668/474/281 ريال بوده است و جمع بدهي هاي جاري و بلند مدت 321/113/119/258 بوده است .
به عبارت ديگر ، شركت تعاوني مصرف فرهنگيان تهران يك شركت ورشكسته اقتصادي است كه البته تاكنون با استفاده از رانت هاي دولتي مانند توزيع بن هاي غيرنقدي تا حدودي توانسته است اين ورشكستگي پنهان را مخفي نگاه دارد !
آيا مسئولان و نيز افراد ناظر اين وضعيت را نمي بينند ؟
اصولا چه كسي بايد اعضاي هيات مديره را به حسابرسي وادارد ؟
از نظر ما ، عملكرد اعضاي هيات مديره بايد توسط مراجع قانوني مورد بازخواست قرار گيرد و آنان به خاطر سوء مديريت و عملكرد بايد مورد پيگرد قانوني و قضايي قرار گيرند.
5- بر طبق ترازنامه ، مبلغ 100/666/722/100 ريال توسط هيات مديره وام دريافت گرديده است .
مسئولان توضيح دهند اين وام ها چگونه و كجا مصرف گرديده اند ؟
6- سود ناويژه اين شركت مبلغ 786/814/143/33 ريال بوده است در حالي كه هزينه هاي حقوق مبلغ 712/827/273/14 ريال مي باشد . به عبارت ديگر بيش از 43 درصد از سود فقط صرف هزينه هاي حقوق شده است !
در كدام شركت تعاوني و يا موسسه اقتصادي خصوصي چنين امري ميسر و امكان پذير است !
7- بهشتي ، رئيس مجمع در قسمتي از جلسه از اعضاي هيات مديره فعلي خواست تا نظر خود را نسبت به برخي موارد ابهامي و نيز افزايش تعداد بازرسان اعلام دارند . هيچ كس از اعضاي هيات مديره خود را جهت پاسخگويي معرفي نكرد و جالب آنكه ، موقع معرفي كانديداهاي هيات مديره به غير از محمدرضا ذوالفقاري (عضو هيات مديره فعلي) كه خود را كانديد دوره جديد نكرده بود همه اعضاي قبلي يعني ابوالفضل زينلي – نصرت الله حبيبي – عنايت الله پورعبادي – فاطمه فرزانه قائمي و محمد طاهري و علي عرب كانديداهاي دور جديد بودند و اين افراد موقع معرفي خويش هيچ گونه اشاره اي به سوابق خود به عنوان اعضاي هيات مديره قبلي نكردند !
8- شركت تعاوني مصرف فرهنگيان از لحاظ شكل و سازوكار يك شركت خصوصي است اما افرادي كه به عنوان اعضاي هيات مديره و بازرس در آن حضور دارند اكثرا داراي سمت هاي اداري نسبتا بالا هستند و در ميان افراد كانديدا هيات مديره نيز اشخاصي داراي پست هاي متعدد اداري و مديريتي حضور داشتند.
به نظر مي رسد جذابيت هاي اين شركت تعاوني آن قدربالاست كه افرادي حاضرند از پست اداري خود براي تصدي آن هزينه كنند !

9- معماي صلوات!
بر اساس يك قانون نانوشته ،در جلسات مجمع شركت تعاوني مصرف فرهنگيان تهران ، معمولا تاكنون افراد هيات رئيسه مجمع براي تصويب بيلان شركت و يا تصويب بودجه سال بعد و موارد پيشنهادي ، از صلوات براي تاييد موارد مطروحه استفاده مي كردند !
اما روز مذكور ، با درايت معلمان و نيز هيات رئيسه مجمع از صلوات استفاده ابزاري نشد !
چگونه ممكن است براي تصويب ارقام ميلياردي به ذكر يك صلوات بسنده كرد !
و در همه اين مواقع نماينده وزارت تعاون نيز حضور داشته است ....
جالب است زماني كه افراد هيات مديره و ... در صحبت هاي خود و در برابر پرسش حاضران كم مي آوردند باز هم از صلوات براي پاسخگويي به منتقدان استفاده مي كردند !
10- صورت جلسه ابطال انتخابات شركت تعاوني در آن روز كه به امضاي نماينده وزارت تعاون رسيده بود توسط يكي از اعضاي هيات رئيسه به سرقت رفت كه باز هم با درايت معلمان و مساعدت نيروي انتظامي در دستان رئيس مجمع قرار گرفت!
11- يكي از اعضاء به نام "رحيم خامنه " كه البته دردوره هاي قبل يكي از اعضاي دائمي هيات رئيسه بوده است در جلسه عنوان كرد كه اين مجمع براي حسابرسي و باز كردن اعداد و ارقام تشكيل نشده است !
و در برابر اعتراض حاضران نسبت به عملكرد مجموعه ، عنوان كرد كه سازمان تبليغات اسلامي و نيز بيت رهبري اين شركت را مورد حسابرسي قرار دهند !


گزارش از : علي پورسليمان

87/05/27


---------------------------------------------------


گزارشی از جلسه انتخابات شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران


پس از یک ماه !

مدل انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری در شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران !

نها تفاوت این بود که هیات رئیسه این مجمع برخاسته از متن واقعی معلمان به علت کثرت تخلفات و تقلبات روی داده آن را ابطال کرد چیزی که یک ماه پیش اتفاق نیفتاد !
جلسه انتخابات هیات مدیره و بازرس شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران که دور قبل به علت تخلفات روی داده از سوی هیات رئیسه مجمع باطل اعلام شده بود امروز یکشنبه بیست و یکم تیرماه در همان مکان قبلی و کیلومترها دورتر از دفتر این شرکت در سه راه نان ماشینی واقع در منطقه 16 تهران برگزار شد .
طبق معمول ، جلسه که با هر تعداد می توانست تشکیل شود با حدود یک ساعت تاخیر و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد .
در ابتدای جلسه مجری به ارائه جزئیات برنامه پرداخت :
1-ارائه گزارش توسط مدیر عامل
2-ارائه گزارش توسط بازرس
3-ارائه گزارش صورت مالی
4-سخنان موافقین و مخالفین
5-معرفی کاندیداهای هیات مدیره
6-معرفی کاندیداهای بازرسی
آقای حبیبی مدیر عامل سابق این شرکت در ابتدای جلسه ضمن خیرمقدم به حاضران گفت که ادامه کار هیات مدیره با مجوز وزارت تعاون بوده است !
سپس آقای باقری بازرس وزارت تعاون عنوان کرد که مجمع عمومی دارای مقررات و قوانین مشخصی است و سعی خواهیم کرد جلسه ای در خور شان معلمان تشکیل دهیم .
در ابتدا از افراد حاضر دعوت کرد که هیات رئیسه سنی را تشکیل دهند .
افراد زیر نامزد هیات رئیسه شدند :
آقایان مظفر موحدی – محمود بهشتی لنگرودی – میر اکبررئیس زاده – ایرج غفاری –اهراب سعادتی – محمد علی قبادی – محرم جهانی – لیواری –عباس معارفی –علی اصغر ندرلو – مسعود شریفی بقا و خانم ها جعفری و فضل خانی .
پس از رای گیری آقای محمود بهشتی لنگرودی به عنوان رئیس مجمع و آقای میر اکبر رئیس زاده به عنوان نایب رئیس و خانم فضل خانی به عنوان منشی انتخاب شدند .
آقای بهشتی به عنوان رئیس مجمع این گونه شروع کرد :
طوری پیش برویم که اعضا حس نکنند وقتشان تلف شده است و رای گیری انجام شود . هدف ما ایجاد شبهه در انتخابات نیست !
وقتی تقلبی روی می دهد جلوی تقلب گرفته می شود آن موقع به ما می گویند که شما آشوب به راه انداخته اید !
این هیات مدیره 10 ماه به صورت غیرقانونی فعالیت کرده است و انتظار ما این است که که از حضور ما به نفع خوشان بهره بردای نکنند !
قاعدتا اول باید گزارش هیات مدیره قرائت شود . بالاترین رکن هر تعاونی مجمع آن است که بودجه توسط آن تعیین و تصویب می شود . گزارش قبلی را مجمع نپذیرفت و برای سال جدید یعنی 87 هیات مدیره منتخب شکل نگرفت و در نتیجه گزارشی به عنوان سال 87 نداریم چون هیات مدیره قانونی نداریم !
حقوق هایی هم که توسط هیات مدیره گرفته شده است غیرقانونی است !
در مجمع قبلی به هیات مدیره 2 ماه فرصت دادند تا مقدمات برگزاری انتخابات دیگری را فراهم کنند اما 10 ماه گذشت و هیچ اقدامی صورت نگرفت !
در این جا آقای باقری به عنوان نماینده وزارت تعاون از هیات مدیره قبلی دفاع نموده و عنوان کرد که آن ها مسئولیت داشته اند و صورت های مالی که گزارش شده قانونی بوده است !
البته ایشان بعدا عنوان کرد که در مورد عدم برگزاری مجمع دوبار به هیات مدیره تذکر داده است !
در این جا آقای بهشتی به قرائت مواردی از اساسنامه شرکت پرداخت .
... اگر به هر دلیلی انتخابات باطل شود ظرف یک هفته باید مجمع عمومی دیگری تشکیل شود ....
آقای بهشتی خطاب به نماینده وزارت تعاون گفت که اداره کل تعاون حق ندارد خلاف اساسنامه چیزی بگوید و یا مطرح کند مگر آن که خود مجمع در این مورد تصمیم بگیرد !
آقای باقری در مورد شبهات مطرح شده توسط رئیس مجمع و دیگر منتقدان پاسخی نداد !
در قسمت بعدی ، آقای بهشتی با ذکر موارد پیشنهاد شده ، مصوبات مجمع را به این صورت اعلام نمود :
*نیازی به ارائه گزارش از سوی هیات مدیره سابق نیست .
* نیازی به ارائه گزارش بازرسی نیست .
* نیازی به ارائه گزارش مالی نیست .
* اتخاذ تصمیم در مورد سود و زیان به جلسه بعدی موکول می شود .
* هیات مدیره ای که امروز تشکیل می شود در جلسه بعدی مجمع بودجه را پیش بینی و در اختیار اعضا بگذارد تا در مورد تصمیم گرفته شود .
* مقرر شد یک حسابرس رسمی تعیین تا در مورد صورت های مالی شرکت تحقیق و تفحص به عمل آید و در اسرع وقت به مراجع ذی صلاح جهت بررسی ارائه شود .
در قسمت آخر ، افرادی که از قبل کاندیدای هیات مدیره و بازرسی شده بودند به معرفی خود پرداختند . اسامی این افراد عبارتند از :
محمد رضا آهنگر – سعید ادیم – محمد علی ایزدی – پرویز بهرامی – مریم بهمنی ( بازرسی ) – حمید پرتو لاله – عنایت الله پور عبادی – مرتضی تیرگر ( بازرسی ) – نور تاج رضایی – علی رضا رضوانی نیا – ابوالفضل زینلی – محسن علی ئی – علی عرب – بهزاد غفاری – فرزاد فرهمند – فاطمه فرزانه قائمی – سید مجتبی قریشیان – مرتضی کرد بچه – محمد محمدزاده – غلامرضا مالکی – محسن مهدوی پور – عباس ناجی سلامت – محمد نیکو منش – تیمور قربان نژاد ( بازرسی )
پس از معرفی ، حاضران هنگام خروج رای خود را در صندوق انداختند .
آقای بهشتی ، رئیس مجمع در پایان به " سخن معلم " چنین گفت :
از نظر ما تخلفات عدیده ای هنگام رای گیری قبل ، حین و پس از آن روی داد . ما هم بر حسب وظیفه تعداد آرا به همراه اسامی و تمام تخلفات روی داده را به همراه مستندات در صورت جلسه ثبت نمودیم اما نماینده وزرات تعاون از امضای این صورت جلسه سرباز زد !
ایشان در صورتی حاضر به تایید صورت جلسه بود که بند تخلفات و تقلب ها از صورت جلسه حذف شود .
ما هم به عنوان نمایندگان اعضا سخن ایشان را نپذیرفتیم و از امضای آن خودداری کردیم .
در این میان درگیری پیش آمد و ما به عنوان هیات رئیسه مجمع به اتفاق این انتخابات را باطل اعلام کردیم !
نکات و حاشیه ها :
*هنگام رای گیری برای تعیین اعضای هیات رئیسه ، هنگامی که نماینده وزرات تعاون اقدام به معرفی نامزدها می نمود برای برخی از آن ها دست خود را نیز بالا می برد !
*یکی از کاندیداها به نام آقای محمد رضا آهنگر که به گفته خودش فرمانده ناحیه ای در بسیج کرج بود تعدادی از بسیجیان را با خودرو به محل انتخابات آورده بود !
*با این که رئیس مجمع اعلام کرد هنگام رای گیری کسی نباید از سالن خارج و یا وارد سالن شود با این حال یکی از درب ها با هماهنگی اعضای هیات مدیره قبلی باز بود و رفت و آمد جریان داشت !
*آقای محدث رئیس حراست آموزش و پرورش تهران در این جلسه حضور داشت . وقتی ایشان با اعتراض اعضا در مورد رای های وکالتی غیر عضو روبه رو شد و حتی افرادی در مورد این تخلفات به ایشان معرفی شد پاسخ ایشان سکوت و یا حمایت تلویحی از اعضای هیات مدیره قبلی بود !
*هنگام رای گیری یکی از حاضران که گفته می شد به آقای آهنگر منتسب است تعداد بسیار زیادی از آرا را همراه خود داشت که به صورت مخفیانه بین برخی افراد توزیع می نمود !
*یکی از نکات جالب توجه و مهم در مورد تعرفه ها این بوده و هست که آن ها فاقد هرگونه شماره و یا سریال بودند !
همین مساله بارها مورد اعتراض اعضا قرار گرفته است اما کوچک ترین توجهی به آن نشده است و می توان گفت یکی از راه های مهم برای تقلب و یا تخلف همین مساله بوده و هست !
*در ابتدای جلسه با این که حدود یک ساعت از زمان جلسه گذشته بود اما کسی به عنوان مجری حضور نداشت . در این هنگام آقای علی پورسلیمان با توافق و کسب اجازه از حاضران قرار شد تا آمدن دیگر اعضا و هیات مدیره سخنانی ایراد کند . در این هنگام و بلافاصله مجری پشت تریبون آمده و میکروفون را از ایشان گرفتند و پس از آن تمام اعضای هیات مدیره به همراه تعدادی دیگر وارد سالن شدند !
*در جلسه تعداد نسبتا زیادی افراد غیر معلم حضور داشتند . وقتی از آن ها در مورد حضورشان سوال شد گفته شد که با هماهنگی هیات مدیره آمده اند !
*برخی از دفترچه ها بسیار نو وتا نخورده بودند انگار ساعتی پیش صادر شده بودند !
* برای اولین بار خبرنگار شبکه ۲ صدا و سیما به همراه دوربین در سالن حاضر بود و تمام مراحل را فیلمبرداری نمود !

این انتخابات نیز مثل انتخابات یک ماه پیش برگزار شد ...
تنها تفاوت این بود که هیات رئیسه این مجمع برخاسته از متن واقعی معلمان به علت کثرت تخلفات و تقلبات روی داده آن را ابطال کرد....
چیزی که یک ماه پیش اتفاق نیفتاد !


گزارشگر :
علی پورسلیمان


--------------------------------------------

توضیح :
برخی فیلم ها در مورد تخلفات نزد سخن معلم موجود است .
تصاویری از مجمع تهیه شده که پس از آپلود شدن در سخن معلم منتشر خواهد شد.
88/04/21
--------------------------------------------

( 3 )

سخن معلم :
تصاویر همراه با توضیحات مربوط به برگزاری انتخابات شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران یکشنبه بیست و یکم تیرماه



نحوه خوش آمدگویی و خیرمقدم به اعضا و معلمان گرامی !
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آفتابه لگن هفت دست .....
 


ساعات اولیه و فیلمبرداری ...


ارائه تعرفه به اعضا بدون شماره سریال !
 

مقدم سبز !
 

فرد مجری که میکروفن را از مدیر وبلاگ سخن معلم گرفت و در همه جا حضور داشت !
 

آقای حبیبی مدیر عامل که مستظهر به پشتیبانی هیات مدیره وزارت تعاون در این ۱۰ ماه غیرقانونی بوده است !

او سال قبل عنوان کرد که شرکتش حدود ۱۸ میلیارد تومان فروش ولی فقط ۱۸ میلیون تومان سود داشته است ....


 

آقای بهشتی ، رئیس مجمع و در سمت چپ آقای باقری نماینده تعاون ...

او نگران چه چیزی است ؟!


نمایی از هیات رئیسه مجمع .... آقای رئیس زاده در حال تذکر و هشدار است !


افراد نامزد هیات رئیسه مجمع در حال معرفی



اعضا هیات رئیسه پس از انتخاب توسط مجمع
 


یکی از اعضا در حال تذکر به نماینده هیات مدیره غیرقانونی !
این فرد قبلا معلم نمونه پژوهشگر بوده است ...



صندوقچه چوبی رای که سال ها زحمت رای را کشیده است !



کاندیداهای هیات مدیره و بازرس آماده برای معرفی شدن
 

آقای حبیبی در سمت راست ...

او سال هاست که مدیر عامل شرکت تعاونی است .

به او اجازه قرائت عملکرد در دوره غیرقانونی تصدی این پست از سوی مجمع داده نشد !



نمایی از مجمع


فردی که در وسط می بینید آقای مرتضی تیرگر بازرس قبلی شرکت است .

یکی از اقدامات مهم در دوره قبل کاهش تعداد بازرسان از ۳ نفر به یک نفر بوده است !

و مصوبه آن رای گیری به صورت صلوات بوده است !


خانمی را که در میان می بینید " فاطمه فرزانه قائمی " است .

او قبلا عضو شورای مرکزی سازمان معلمان بود . ایشان با حمایت سازمان معلمان منطقه ۱۲ تهران عضو هیات مدیره قبلی شد اما بلافاصله پس از ورود به سازمان معلمان پشت کرد و تمام تعهدات خویش را فراموش و توجیه گر اقدامات خلاف قانون این شرکت شد...


دربی که قرار بود به دستور رئیس مجمع هنگام رای گیری بسته باشد ...

اما این مجری با دستور هیات مدیره قبلی درب را باز نگاه داشته بود !



این فرد در حال توزیع تعرفه رای در میان برخی از افراد بود !

به گفته ایشان ، آقای آهنگر به او دستور چنین کاری را داده بود ....



این فرد در حال بحث و جدل با آقای محمد زاده یکی از نامزدها ...


 در حال خروج  برای رای دادن...

عکاسی گزارشگر سخن معلم با واکنش تند تعدادی از آن ها روبه رو شد...








و پایان....


هیچ نظری موجود نیست: