۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

معلمان ، کتاب های درسی و دفتر برنامه ریزی و تالبف کتب درسی ... انتظارات , عملکردها و واقعیات !




مدتی است که توجه مسئولان بر روی محتوای کتب درسی متمرکز شده است .
از تفکیک کتاب ها بر اساس جنسیت گرفته تا حذف بخشی از تاریخ این مملکت !
حتی مدير كل چاپ و توزيع كتاب‌هاي درسي از صفحه آرایی کتاب های درسی منطبق با ارزش های اسلامی سخن به میان آورده است !


مدير كل چاپ و توزيع كتاب‌هاي درسي:
صفحه‌آرايي كتاب‌هاي درسي منطبق با ارزش‌هاي اسلامي طراحي مي‌شود
خبرگزاري فارس: مدير كل چاپ و توزيع كتاب‌هاي درسي گفت: تصويرسازي كتاب‌هاي درسي بايد منطبق با ارزش‌هاي تربيتي و اسلامي باشد و نمي‌توان آن را به سادگي تغيير داد.
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت آموزش و پرورش، سيد احمد حسيني با بيان اينكه تصويرسازي كتاب‌هاي درسي بايد منطبق با ارزش‌هاي تربيتي و اسلامي باشد، اظهار داشت: كتاب‌هاي قرآن چهارم و پنجم ابتدايي با صفحه‌آرايي جديد چاپ شده است.
وي افزود: براي اينكه دانش‌آموزان از همان دوره ابتدايي با خوشنويسي آشنا شوند كتاب‌هاي «بخوانيم و بنويسيم» اول تا پنجم ابتدايي و فارسي اول و دوم راهنمايي امسال با خط تحريري بسيار زيبا و نزديك به نستعليق به چاپ رسيده است.
حسيني اظهار داشت: در 3 سال گذشته تصاوير 15 عنوان كتاب درسي از جمله كتاب‌هاي علوم اول و دوم دوره راهنمايي با تغييرات عمده روبه‌رو بوده است.
88/09/02
شماره:8809021561

اخیرا نیز عضو كميسيون آموزش مجلس عنوان کرده است که مطالب کتاب های درسی باید به روز باشد و بر اساس نیازهای جامعه تدوین شود .
بخوانید :

عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس:
مطالب كتاب‌هاي درسي بايد به روز باشد
خبرگزاري فارس: عضو كميسون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: مطالب كتاب‌هاي درسي بايد به روز باشد و بر اساس نيازهاي جامعه تأليف شوند.
نورالله حيدري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: پس از انقلاب اسلامي شاهد تغييرات خوبي در وضعيت كتب درسي هستيم اما متأسفانه اين تأثيرات در كتب درسي خيلي منسجم و هماهنگ در بخش‌هاي مختلف نبوده است.
وي بيان داشت: ما در قالب كتاب‌هاي درسي تغييراتي را بر اساس پژوهش ‌محوري و دانش‌ محوري دنبال كرده‌ايم اما ارتباط دروس با يكديگر را كمتر مشاهده كرديم.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اضافه كرد: به طور مثال وقتي مي‌خواهيم تغييرات را در كتب درسي ايجاد كنيم بايد آن را در كل دروس به صورت هماهنگ به وجود آوريم و اين طور نباشد كه مقوله توحيد را فقط در كتاب تعليمات ديني به دانش‌آموزان، آموزش دهيم بلكه بحث خداشناسي بايد در همه دروس مختلف از جمله رياضي، علوم و ديگر دروس مشاهده شود تا دانش‌آموزان احساس كنند كه در مفاهيم اعتقادي هم هماهنگي وجود دارد.
حيدري ادامه داد: در بحث توجه به نيازهاي كشور، وقتي بخواهيم نيروي انساني را براي جامعه تربيت كنيم علاوه بر داشتن انديشه و تفكر، نيرويي سالم و مورد قبول بايد به مهارت‌آموزي آنها نيز توجه بسياري داشته باشيم و نبايد تربيتمان صرفاً اعتقادي يا مهارتي باشد.
وي اضافه كرد: كاركرد آموزش و پرورش بايد در كتاب‌هاي درسي تأثيرگذار باشد همچنين كتاب‌هاي درسي به تنهايي عامل موفقيت آموزش و پرورش نيست بلكه كتاب‌هاي درسي در كنار ساير عوامل در موفقيت آموزش و پرورش تأثيرگذار است.
88/09/03
شماره:8809021796

این نماینده محترم مجلس طوری صحبت کرده است که گویی تدوین و ویرایش کتب درسی در جای دیگری غیر از آموزش و پرورش انجام می شود !
به نظر می رسد انجام این امور بر عهده سازمانی به نام دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی باشد که زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اداره می شود .
البته بگذریم که از این که منابع و نیروهای غیر تخصصی و بعضا سیاسی به مراتب از آن چه که در ساختار این نهاد یعنی " دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی " تعریف و تبیین شده است تاثیرات بیشتری دارند !
اگر هم به قول این نماینده مجلس محتوای کتب به روز نیست این اشکال به این دفتر وارد است !
این در حالی است که ساختار * تعریف شده در دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی یک حالت اداری و بالا به پایین دارد و نقش معلمان که باید یک نقش " محوری و تعیین کننده " باشد در حاشیه قرار گرفته و تا یک نقش " مشورتی " تنزل پیدا کرده است !
بسیاری از پیشنهادات و ایرادات معلمان در "دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی " نمودی ندارد و از این روست که کتاب های درسی نمی توانند پاسخگوی نیازهای دانش آموزان و جامعه بر اساس " واقعیات و حقایق " باشند نه بر اساس تفسیر و یا تصوری که مسئولان نسبت به برخی ملاحظات و یا گرایش ها دارند !
این که گفته شود مباحث اسلامی در همه دروس آورده شود مبتنی بر کدامین یافته و آموزه پژوهشی است ؟
آیا منظور آن است که مثلا در ذیل یک مبحث فیزیک و یا ریاضی یک حدیٍث و یا روایت بیاوریم ؟
آیا با این گونه پیشنهادات فرآیند دین داری و یا دین پژوهی تعمیق و نهادینه می شود ...
از همه این ها که بگذریم ، بهترین کتاب درسی و سرفصل تدریس خود " معلم " و عملکرد اوست .
کتاب های درسی هر چه که باشند این " معلمان " هستند که مسیر نهایی را مشخص می کنند !
شاید هیچ نهاد و ساختاری قدرت مقابله با این نقش را نداشته باشد !
مهم این است که خود معلمان نیز باید به این نقش آگاه شده و آن را بپذیرند ...






* آشنايی با ساختار تشكيلاتی دفتربرنامه ريزی و تاليف كتب درسی

مدیركــل
معاونان دفتر
مشاوران دفتر
گروه‌های درسی
شوراهای برنامه ریزی
گروه هماهنگی، ارزشیابی و تحقیق
گروه پژوهش، ارزش‌یابی و نوآوری آموزشی
كمیته‌های دفتر
مركز منابع برنامه‌ریزی درسی
واحد خدمات كامپیوتری
واحد ویرایش
واحد IT


مدیركــل
در رأس دفتر برنامه‌ریزی و تألیف مدیركل قرار دارد. وظایف و مسئولیت‌های مدیركل دفتر بسیار زیاد و مهم می‌باشد. ایشان علاوه بر شركت در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اعلام شده در زمینه‌ی برنامه‌های درسی را در دفتر پی‌گیری و نظارت می‌كنند. در زمینه‌ی برنامه‌ی درسی مسئولیت‌های حساس ایشان در دفتر شامل بررسی و تأیید اعضای شورای گروه‌، راهنمای برنامه‌ی درسی، اعضای گروه تألیف ، كتاب تألیف شده و صدور مجوز برای چاپ است. بدین‌لحاظ مدیركل باید علاوه بر اطلاع از فرایند برنامه‌ریزی درسی و وضعیت آموزش در جهان ، با رویكرد‌ها و فلسفه‌ی آموزش و پرورش آشنایی داشته و از لحاظ علمی فردی مقبول كارشناسان و همكاران خود باشد.


معاونان دفتر
معاونان توسط مدیركل انتخاب می‌شوند. معاون هر دوره وظیفه دارد اعضای شورای برنامه‌ریزی و گروه تألیف را شناسایی و سپس به مدیر كل معرفی كند. بررسی و تأیید راهنمای برنامه‌ی درسی و كتاب تألیف شده ، تحویل كتاب ویرایش شده به مدیركل و نظارت بر اجرای آزمایشی برنامه از دیگر وظایف مهم معاونان است.


مشاوران دفتر
مدیركل دفتر علاوه بر معاونان خود، تعدادی از كارشناسان متخصص و با تجربه در زمینه‌ی مسائل آموزش و پرورش را به عنوان مشاور دفتر منصوب می‌نماید. این مشاوران علاوه بر ارایه‌ی مشورت‌های لازم به مدیركل ، مسئولیت‌های خاصی را نیز در دفتر بر عهده دارند.


گروه درسی
برای هر عنوان درسی در دفتر یك گروه درسی وجود دارد كه مسئول آن یك نفر كارشناس مجرب و متخصص در آن درس است. این كارشناس معمولاً از میان معلمان با تجربه و دارای مدرك بالاتر از لیسانس انتخاب می‌شود. كارشناس مسئول گروه‌ علاوه بر توانایی‌های عمومی و تخصص در ماده‌ی آموزشی مربوط در زمینه‌ی برنامه‌ریزی درسی و تألیف كتاب نیز فردی توانا می‌باشد. وی افراد با صلاحیت را برای عضویت در گروه و شورا شناسایی و به معاون مربوطه معرفی می‌كند.
تولید راهنمای برنامه‌ی درسی، استفاده از نتایج اعتباربخشی ، معرفی گروه تألیف ، همكاری در ارزش‌یابی اجرای آزمایشی، پی‌گیری و نظارتبر مراحل آماده سازی كتاب، آموزش معلمان و … از وظایف مهم گروه‌های درسی است.
شوراهای برنامه‌ریزی گروه‌های درسی
شورای برنامه‌ریزی درسی شامل اعضای ثابت و متغیر است كه برای مدت یك‌سال انتخاب می شوند. اعضای ثابت این شورا عبارت‌اند از:
• كارشناس مسئول گروه درسی
• كارشناس برنامه‌ریزی درسی دوره‌ی مربوط
• متخصصان موضوع (دو تا پنج نفر)
• متخصص برنامه ریزی درسی
• نماینده‌ی گروه‌های آموزشی دوره‌ی مربوط
• معلم مجرب
• كارشناس گروه‌های هماهنگی.
گروه درسی با هماهنگی معاونت مربوط از افراد صاحب نظر و دارای حسن شهرت در زمینه‌های تخصصی برای حضور در جلسات شورا دعوت به عمل می‌آورد. جلسه‌های شورا حداقل هر ماه یك بار تشكیل می شوند. حضور اعضا در كلیه‌ی جلسات ضروری است. در ضمن، شوراها با حضور 3 / 2 اعضا رسمیت می‌یابند.


وظایف شورا
• تولید راهنمای برنامه‌ی درسی منطبق با استانداردها و ضوابط مصوب
• همكاری در زمینه‌ی اعتباربخشی راهنمای برنامه‌ی درسی
• پیشنهاد و معرفی افراد به عنوان اعضای گروه تألیف
• نظارت بر فرایند تألیف
• همكاری در زمینه‌ی اعتباربخشی مواد آموزشی و اجرای آزمایشی
• برنامه‌ریزی و همكاری برای اشاعه‌ی برنامه.


گروه هماهنگی ، ارزش‌یابی و تحقیق
برای هر یك از دوره‌های تحصیلی یك گروه كارشناسی وظایف كلی دوره را زیرنظر معاون مربوط به عهده دارد. این گروه با نام گروه هماهنگی وظایف زیر را انجام می‌دهد.


الف –هماهنگی
پی‌گیری اموری كه معاونت مربوط به گروه محول كرده است.
شركت در جلسه‌های شورای برنامه‌ریزی گروه‌های درسی به منظور مراقبت از ارتباطات عمودی و افقی بین مؤلفه‌های برنامه‌ی درسی.
شركت در جلسات شورای هماهنگی گروه‌های درسی و تلاش برای هماهنگ كردن اهداف و محتوای برنامه‌های درسی دوره ی مربوط.
هماهنگی در اجرای برنامه‌های پیشنهادی گروه های درسی برای آموزش معلمان دوره‌ی ذی‌ربط.
برقراری ارتباط و هماهنگی با دفتر آموزش ذی‌ربط، اداره‌ی كل امتحانات ، اداره‌ی كل تربیت معلم، دفتر تكنولوژی آموزشی و دفتر انتشارات كمك آموزشی.


ب– ارزش‌یابی
• تمهید مقدمات لازم برای اجرای فرایند اعتباربخشی و ارزش‌یابی از راهنمای برنامه‌ی درسی و مواد آموزشی تولید شده
• بررسی مصوبات شورای برنامه‌ریزی گروه‌های درسی و اظهارنظر درباره ی آن‌ها.


پ – تحقیق
• تحقیق در مورد منابع و مؤلفه‌های برنامه‌ی درسی
• تحقیق در زمینه‌ی چگونگی فرایند برنامه‌ریزی دروس مختلف در كشورهای دیگر
• پیشنهاد عناوین پژوهشی به گروه پژوهشی دفتر
• مطالعه تحقیقات مرتبط با دوره‌ی تحصیلی به منظور استفاده از نتایج آن‌ها


گروه‌ پژوهش و نوآوری آموزشی
گروه پژوهش ، ارزش‌یابی و نوآوری آموزشی تحت نظر مدیركل دفتر فعالیت می‌كند و مسئول آن مشاور پژوهشی دفتر می‌باشد. وظایف این گروه براساس منشور مدیریت دفتر عبارتست از:
• شناخت مسائل و نیازهای دفتر جهت تعیین عناوین پژوهشی و متناسب با نیازها
• تعیین ضوابط و استانداردهای لازم در خصوص ارزش‌یابی ، تحقیق و مراقبت از اجرای برنامه‌های درسی
• مشاركت و نظارت در اجرای ارزش‌یابی برنامه در مراحل مختلف و تحقیق در این خصوص
• پی‌گیری كاربست نتایج ارزش‌یابی‌ها و تحقیقات در برنامه‌های مربوط
• بررسی مداوم نظام ارزش‌یابی تحصیلی در دوره‌های تحصیلی با توجه به ماهیت برنامه‌ی درسی و دوره‌ی تحصیلی و ارایه پیشنهادهای لازم در این خصوص
• كسب آگاهی كافی از پژوهش‌ها و ارزش یابی انجام شده در دانشگاه‌ها ، مراكز تحقیقاتی و ثبت آن‌ها در بانك اطلاعاتی.
• مطالعه درباره دیدگاه های نوین در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، موضوعات درسی و پی‌گیری آن‌ها در برنامه‌های درسی.
• گردآوری و نظام‌دهی به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج سازمان و زمینه‌سازی برای كار بست آن‌ها از طریق گروه‌های برنامه ریزی درسی.
• بررسی ابعاد برنامه‌های درسی و ارایه بازخورد به گروه‌های برنامه‌ریزی درسی جهت اصلاح آن‌ها
• برنامه ریزی برای تقویت فرهنگ پژوهش در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف كتب درسی
• پی‌گیری و انجام پژوهش‌های مصوب جهت تعیین مجری و ناظر طرح‌ با نظر كمیته‌ی پژوهشی دفتر.


كمیته‌های دفتر
هر شورای برنامه‌ریزی درسی بنا به ضرورت دارای كمیته‌هایی با عناوین كمیته‌ی برنامه‌ریزیی درسی پیش از دبستان ، دوره‌ی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و … است.
الف- كمیته‌ی هماهنگی پیش از دبستان - ابتدایی- راهنمایی – متوسطه – تربیت معلم


وظایف این كمیته‌ها عبارت است از:
• تعیین هدف‌های مشترك در سه سطح
• تعیین چگونگی ارتباط محتوای مواد درسی مختلف
• ایجاد هماهنگی در سازمان‌دهی مطالب، اصول و روش‌های آموزش و شیوه‌ها و ابزارهای ارزش‌یابی از دروسی كه شباهت و نزدیكی بیش‌تری با یك‌دیگر دارند.
• مراقبت و جلوگیری از تكرار مطالب در كتاب‌های مختلف
• هماهنگ‌سازی اصطلاحات علمی و اعمال رسم‌الخط واحد در كتب مختلف.


اعضای كمیته
• معاون یا مشاور مربوط به هر دوره
• كارشناس مسئول گروه هماهنگی دوره ی مربوط
• كارشناسان مسئول گروه‌های درسی مرتبط با آموزش دوره ی مربوط


ب- كمیته‌ی پژوهشی و كاربست‌ یافته‌ها
وظایف این كمیته عبارت است از:
• تعیین سیاست‌های پژوهش و ارزش‌یابی دفتر و شیوه‌های اجرایی آن.
• مراقبت از مراحل اعتباربخشی و ارزش‌یابی برنامه‌ها و نحوه ی استفاده از نتایج آن‌ها.
• تعیین اولویت‌های پژوهشی و موضوعات مورد ارزش‌یابی
• ارایه‌ی خدمات فنی و پشتیبانی علمی برای انجام امور پژوهشی و ارزش‌یابی.
• تعیین مجریان و ناظران طرح‌های پژوهشی


اعضای كمیته‌ی پژوهشی و كاربست یافته‌ها
• مدیر كل دفتر (رئیس كمیته‌)
• مشاور پژوهشی دفتر (دبیر كمیته )
• معاونان یا مشاورانی كه با گروه‌های درسی ارتباط دارند.
• دو نفر صاحب نظر در امور برنامه‌ریزی درسی و پژوهشی
• نماینده‌ی شورای پژوهشی سازمان


پ- كمیته‌ی طرح و برنامه
كمیته‌ی طرح و برنامه‌ با توجه به طرح‌های سازمان در زمینه‌ی برنامه‌های جدید در صورت لزوم تشكیل می‌شود.
وظایف كمیته‌ی طرح و برنامه:
• مسئله‌یابی و تعیین اولویت ها و ضرورت‌ها در برنامه‌های درسی از طریق برقراری ارتباط با گروه‌ها و كمیته‌های دفتر و … به منظور ارایه‌ی پیشنهاد به شورای مدیریت.
• طراحی و برنامه‌ریزی برای فعالیت ها و ارایه ی طرح‌ها و برنامه ها به شورای مدیریت و توجیه و تبیین آن‌ها.


اعضای كمیته‌ی طرح و برنامه:
• مشاور برنامه‌ریزی دفتر
• مشاور پژوهش و ارزش‌یابی دفتر
• كارشناس رشته‌ی علوم تربیتی (دو نفر)


ت- كمیته‌ی آموزشی
این كمیته سیاست‌های آموزشی دفتر را در دو حوزه‌ی برون دفتری و درون دفتری با هماهنگی شورای آموزش كاركنان در دفتر تعیین می‌كند.
وظایف این كمیته عبارت است از:
• برنامه ریزی برای آموزش كارشناسان دفتر
• برنامه ریزی برای آموزش ضمن خدمت معلمان و سایر كاركنان آموزشی از جمله: مدرسان مراكز تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت
• تنظیم برنامه‌های سالانه همراه با برآورد وجوه موردنیاز
• ایجاد زمینه برای همكاری با سایر دفاتر با هدف بهتر اجرا شدن برنامه‌ها
• پی‌گیری اجرای برنامه‌های مصوب


كمیته‌ی تربیت معلم
وظایف این كمیته عبارت است از:
• بررسی برنامه‌های دوره ی كاردانی و كارشناسی پیوسته و ناپیوسته ی تربیت معلم
• بررسی ضوابط گزینش دانشجو برای دوره‌های كاردانی و كارشناسی پیوسته و ناپیوسته‌ی تربیت‌معلم
• بررسی نظریات اعضای كمیته های تخصصی برنامه‌ریزیی تربیت معلم
• بررسی سیاست‌های ،‌اصول و ضوابط حاكم بر تربیت معلم و تعیین ضرورت ها و موضوعات مهم تربیت معلم
• بررسی و تأیید دوره‌های پیشنهادی گروه‌های درسی برای آموزش ضمن خدمت معلمان.


اعضای كمیته‌ی برنامه‌ریزی تربیت معلم:
• مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف كتب درسی
• نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (چهار نفر)
• نمایندگان معاونت نیروی انسانی (دو نفر)
• اعضای هیئت علمی دانشگاه (دو نفر)
• دبیر گروه‌ هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم

مركز منابع برنامه ریزی درسی
در این مركز گزارش انواع پژوهش هایی كه در زمینه ی برنامه ریزی درسی و مطالعات تطبیقی توسط كارشناسان دفتر به انجام رسیده است، نگهداری می‌شود. انواع نشریات برنامه‌ریزی درسی و روش‌های آموزش عمومی و اختصاصی كه برنامه‌ریزان ،‌پژوهندگان و معلمان و دانشجویان می‌توانند به آن‌ها مراجعه كنند، در این مركز موجود است. حفظ و گردآوری و نمایه‌سازی منابع نوشتاری و دیداری مرتبط با تولیدات ،‌ تحقیقات ، پژوهش ها ، طرح‌ها و برنامه‌ها و ارزش‌یابی‌های انجام شده در زمینه‌های برنامه‌ریزی آموزشی و درسی از دیگر و ظایف مركز منابع برنامه‌ریزی درسی است.


واحد خدمات كامپیوتری
این واحد در سه بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و آموزش به كارشناسان دفتر فعالیت می‌كند. مهم‌ترین فعالیت‌های واحد مزبور عبارت است از :
• ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در برنامه‌ریزی درسی و تولید مواد آموزشی پشتیبانی
• پشتیبانی از امكانات شبكه در دفتر
• فراهم آوردن زمینه برای استفاده‌ی گروه‌های درسی از امكانات server به منظور به‌كارگیری هم‌زمان اینترنت توسط كارشناسان
• ایجاد Home page دفتر
• ایجاد Domain جهت تخصیص خط E-mail مستقل برای گروه‌های دفتر
• كمك به گروه‌های درسی برای ایجاد Home page مخصوص گروه
• برقراری ارتباط با معلمان از طریق اینترنت


واحد ویرایش
واحد ویرایش در سه حوزه و زیر نظر مدیركل انجام وظیفه می‌كند.
• ویرایش فنی: (اصلاح و یك دست كردن رسم‌الخط كتاب‌های درسی)
• ویرایش زبانی: ساده كردن و متناسب كردن كلام با ذهن مخاطب و معادل سازی طبق مصوبات فرهنگستان زبان وادبیات فارسی
• ویرایش محتوایی: نظارت بر منطبق بودن مطالب با معیارهای آموزشی و فضای ذهنی مخاطب


واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات
باتوجه به توسعه‌ی روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهمیت فعالیت‌های مرتبط با این حوزه، خصوصاً در امر آموزش، واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات دفتر برنامه‌ریزی و تألیف كتب درسی با هدف هماهنگ‌سازی و هدایت فعالیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در دفتر تأسیس گردید. در حال حاضر، این واحد علاوه بر انجام وظایف درون‌دفتری، در زمینه‌ی فعالیت‌های خارج از دفتر نیز با بخش‌های مختلف سازمان همكاری می‌نماید.


اهم فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و تألیف كتب درسی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات
• برگزاری جشنواره روش‌های تدریس فعال مبتنی بر IT در 8 استان
• طراحی و راه‌اندازی و پشتیبانی سایت‌های گروه‌های درسی
• طراحی، پیاده‌سازی و اجرای اولین دوره‌ی آموزش مجازی برای كارشناسان ارشد آموزش و پرورش و ارائه‌ی گزارش دوره به مقام عالی وزارت
• تهیه‌ی محتواهای آموزشی موردنیاز (از جمله تهیه‌ی كتاب پودمان شماره‌ی 1 فناوری اطلاعات و ارتباطات با كاربری آموزشی ویژه‌ی دبیران متوسطه) به همراه مجموعه فعالیت‌های آموزشی و جزوات آموزشی به صورت مكتوب به همراه لوح فشرده و online
• برگزاری كارگاه‌های آموزشی یاددهی-یادگیری مبتنی بر IT
• برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز (از جمله دوره‌ی آموزشی طراحی و راه‌اندازی وب سایت گروه‌های درسی)
• ارائه‌ی طرح‌های كلان (از جمله طرح اشاعه‌ی كمی و كیفی آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش، طرح اشاعه‌ی فرهنگ كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس با رویكرد پروژه‌محوری)
• تهیه‌ی نرم‌افزارهای مولتی مدیا (از جمله لوح فشرده‌ی اولین دوره آموزش مجازی، كارگاه آموزشی اقتصاد و...)
• پیگیری و نظارت بر روند اجرای قراردادهای IT
• برگزاری جلسات كارشناسی با گروه‌های درسی به منظور هماهنگی فعالیت‌های IT
• انجام مطالعات تطبیقی موردنیاز (از جمله برنامه درسی IT در كشور های مختلف )
• شركت در جلسات، همایش‌ها و كنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی


منبع : سایت دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی
http://www.talif.net/index.php?page_id=32

۲ نظر:

علي گفت...

سلام.نقل مي كنند ظاهرا ابوعلي سينا از جايي رد مي شده مشاهده مي نمايد كودكي خوابيده و دهان در آب مشغول آب نوشيدن است.مي گويد پسرم اينجوري اب نخور عقلت كم مي شود.پسر مي پرسد:عقل چيست؟و ابوعلي سينا جواب مي دهد اشتباه كردم براي تو اشكالي ندارد.آقا اينها كه شما فرموده ايد مشكل اصليشان اينست كه نمي دانند عقل چيست.حال اگر رويدادي؛ چيزي برخلاف اين رويه مشاهده نموديد زود خبرمان كنيد كه آنوقت مطمن مي شوم ترك عادت كرده اند و اين هم خود مر.. است.ياحق

ناشناس گفت...

من از سما شکایت دارم به دلیل این که من در باره ی 22 بهمن جست و جو کردم و شما در این باره هیچ مطلبی ندارید
اگر چیزی ندارید لطفا سایت خود در این مکان نگذارید.